AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #1 Skrevet 19. desember 2017 Så ble det bestemt at foreldrene, etter initiativ fra ei mor, skulle gi julegave med diverse til ansatte på avdelingen sønnen min går på. Hvor vanlig er dette? Det var frivillig å være med på gaven, men man føler at man ikke kan si nei heller. Det er riktig nok bare 50kr, men jeg vet at det kan faktisk være familier som ikke kan avse den femtilappen når de vender på alt de har. Man vil sikkert uansett føle et press. Venninne som jobber i barnehage sier at det ikke er vanlig hos dem, men kanskje at de får Twist eller konfekt de kan kose seg med på personalrommet i adventstiden. Har egentlig lyst å stanse dette, hvis dette skal være normen for resten av barnehagetiden. Er jeg urimelig? Koselig med oppmerksomhet til de, men det var ikke småtteri av en julekurv de fikk heller. (Og barna ser jo dette, med sjokolade og alt. Hvorfor kan ikke de få noe og sammen med de voksne som de kan ha glede av sammen i adventstiden f.eks? Hvis det er slik det skal være?) Jeg tenker på de familier som vender på hver krone, vil sikkert føle et press uansett. Det er leit. Anonymkode: cac59...366 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #2 Skrevet 19. desember 2017 Du er ikke urimelig, nei. Det er helt unødvendig at foreldrene skal gi gave. Dere betaler allerede for at ungene deres skal gå i barnehagen, da skal man ikke måtte betale ekstra for å gi julegaver i tillegg. Jeg ville latt være. Anonymkode: 28cea...183 9
Vera Vinge Skrevet 19. desember 2017 #3 Skrevet 19. desember 2017 Jeg har hatt barn i to barnehager og begge steder har det vært en selvfølge å gi julegave til de ansatte, dvs det har tydelig vært en tradisjon i mange år. Men i den forrig barnehagen ønsket de 200,- og det syns jeg var en alt for høy sum, av den grunn du nevner, ts, men sa aldri noe. I den nye barnehagen har de sagt at folk kan gi den summen de har lyst til. Jeg ga 100,- og har to barn i barnehagen, men sammenlignet med hvordan det var i den forrige, følt jeg nesten at det ble litt lite... Jeg syns det er en veldig koselig ting å gi en juleoppmerksomhet til de som passer på det kjæreste vi har. Men jeg syns det er viktig at alle syns det er ok å delta. Og hadde jeg vært SU-representant hadde jeg tenkt at 50,- per familie hadde vært ok. Jeg tror det er en sum de aller fleste kan avse, men noe særlig mer kan bli et unødig press på de som har lite. 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #4 Skrevet 19. desember 2017 Julegavehysteriet går over stokk og stein!! Anonymkode: 42ee0...e0a 7
saltvann Skrevet 19. desember 2017 #5 Skrevet 19. desember 2017 Er det ikke heller normalt at de som ønsker gir en liten ting? Syntes ikke det er riktig at man skal kreve inn penger til det.. hos oss hadde FAU gitt de ansatte en gave for penger som har kommet fra sommeravslutning osv... 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #6 Skrevet 19. desember 2017 55 minutter siden, Vera Vinge skrev: Jeg har hatt barn i to barnehager og begge steder har det vært en selvfølge å gi julegave til de ansatte, dvs det har tydelig vært en tradisjon i mange år. Men i den forrig barnehagen ønsket de 200,- og det syns jeg var en alt for høy sum, av den grunn du nevner, ts, men sa aldri noe. I den nye barnehagen har de sagt at folk kan gi den summen de har lyst til. Jeg ga 100,- og har to barn i barnehagen, men sammenlignet med hvordan det var i den forrige, følt jeg nesten at det ble litt lite... Jeg syns det er en veldig koselig ting å gi en juleoppmerksomhet til de som passer på det kjæreste vi har. Men jeg syns det er viktig at alle syns det er ok å delta. Og hadde jeg vært SU-representant hadde jeg tenkt at 50,- per familie hadde vært ok. Jeg tror det er en sum de aller fleste kan avse, men noe særlig mer kan bli et unødig press på de som har lite. Oi, 200 på hver? Det var ganske mye! Jeg tenker også 50 kr er ok, men synes julekurven likevel ble mye. TS 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Julegavehysteriet går over stokk og stein!! Anonymkode: 42ee0...e0a Ja, i grunn. Det er nesten som man skal vise seg frem.TS 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke urimelig, nei. Det er helt unødvendig at foreldrene skal gi gave. Dere betaler allerede for at ungene deres skal gå i barnehagen, da skal man ikke måtte betale ekstra for å gi julegaver i tillegg. Jeg ville latt være. Anonymkode: 28cea...183 Ja, det er privat barnehage med høy sats. Veldig bra barnehage dog. Men det virker som om dette er kulturen i denne barnehagen. Har inntrykk av at det stort sett familier med rimelig god økonomi som har barna sine der. Jeg skal ikke lage nummer ut av det, men er dette likevel riktig? Anonymkode: cac59...366
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #7 Skrevet 19. desember 2017 I vår barnehage går foreldrene på hver avdeling sammen om en gave til de ansatte ved jul og sommeravsluttning. Syns det er veldig fint å gjøre litt ekstra stas på dem som tar seg av det kjæreste vi har. Kontaktperson i de forskjellige avdelingene sender ut epost eller sms til foreldre og handler inn gave. De som har lyst betaler inn. Det står ‘fra alle foresatte’ på gaven, så ingen (annet enn kanskje kontaktperson) merker hvem som ikke har betalt. Pleier å være ca 50-100kr pr barn. Anonymkode: 653e5...7ec
Minlillelykke Skrevet 19. desember 2017 #8 Skrevet 19. desember 2017 Hos oss gjør vi ikke slikt. Sønnen vår ønsket å gi ett julekort han hadde laget selv, det ble satt pris på 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #9 Skrevet 19. desember 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: I vår barnehage går foreldrene på hver avdeling sammen om en gave til de ansatte ved jul og sommeravsluttning. Syns det er veldig fint å gjøre litt ekstra stas på dem som tar seg av det kjæreste vi har. Kontaktperson i de forskjellige avdelingene sender ut epost eller sms til foreldre og handler inn gave. De som har lyst betaler inn. Det står ‘fra alle foresatte’ på gaven, så ingen (annet enn kanskje kontaktperson) merker hvem som ikke har betalt. Pleier å være ca 50-100kr pr barn. Anonymkode: 653e5...7ec Ja, det er jo bra at det iallfall står at det er fra alle foresatte. TS Anonymkode: cac59...366
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #10 Skrevet 19. desember 2017 Jeg har siden førstemann begynte i barnehagen for 10 år siden alltid pleid å gi en oppmerksomhet til ansatte. En konfekt eller julekurv. Mine har gått/går i 3 forskjellige barnehager, og det har ingen steder vart normen eller vært forventet. Jeg gjør det fordi jeg har lyst og fordi de tar vare på det kjæreste jeg har. Jeg jobber i helsevesen og jeg vet hvor stas det er å bli satt pris på, så jeg tror at det er derfor jeg har begynt med det også. Men jeg synes det skal være opp til hver enkelt og ikke noe en skal kreve. Ikke alle som alltid har råd selv on det "bare" er en femtilapp. Anonymkode: 5a5fb...5e8 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #11 Skrevet 19. desember 2017 Det er ikke vanlig at foreldrene går sammen om å kjøpe julegaver til de ansatte i barnehagen hvor sønnen min går iallfall. Om det er enkeltfamilier som velger å gi en oppmerksomhet vet jeg ikke. I år pyntet sønnen min to store pepperkakehjerter og ga til to ansatte på hans avdeling som skal slutte over nyttår, og jeg skrev et lite kort med "takk for en fin tid i barnehagen, god jul" osv. Jeg tenker det er sikkert fint å få vite at vi har satt pris på å ha de der. De andre ansatte på avdelingen får ikke noe, tenker at det er mer naturlig å gi de en liten oppmerksomhet til våren når barna er ferdige på den avdelingen. Det blir nok også noe hjemmelaget fra sønnen vår, ikke noe som koster (masse) penger. Anonymkode: 37c19...7bd
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #12 Skrevet 19. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Oi, 200 på hver? Det var ganske mye! Jeg tenker også 50 kr er ok, men synes julekurven likevel ble mye. TS Ja, i grunn. Det er nesten som man skal vise seg frem.TS Ja, det er privat barnehage med høy sats. Veldig bra barnehage dog. Men det virker som om dette er kulturen i denne barnehagen. Har inntrykk av at det stort sett familier med rimelig god økonomi som har barna sine der. Jeg skal ikke lage nummer ut av det, men er dette likevel riktig? Anonymkode: cac59...366 Høy sats? Private barnehager må forholde seg til offentlig bestemt maxpris. Anonymkode: acd1d...56e 3
Tibbie Skrevet 19. desember 2017 #13 Skrevet 19. desember 2017 Da jeg jobbet i barnehage for noen år siden, så var det noen som ga gaver, andre ikke. Det var ting som stearinlys med julemotiv, konfekt ol. Min svigersøster som jobber i barnehage får mange gaver hvert år, så helt uvanlig er det ikke. Spleiselag synes jeg høres mye bedre ut. Ved 200 kroner ville jeg ha regart litt, men en 50-lapp ville jeg ikke sagt noe. En femtilapp koster mindre enn en busstur èn vei gjør. Klart, det er synd om det tilfeldigvis skulle være èn som ikke har 50 kr, men man kan ikke ta hensyn til alt og alle hele tiden "i tilfelle". Dere får gjøre det sånn at alle som vil være med vippser 50 kr til initiativtaker, så sier dere ingenting til de som har "glemt det". Dere setter likevel navnet til alle barna på merkelappen. Jeg synes at dette var en fin tanke Husk at de barnahageansatta er en viktig del av livet til barna deres. De betyr mye for oppdragelsen, bygger barnets sosiale skills og barna deres vil alltid huske de ansatte i barnehagen, selv som voksne. 50 kr i gave for å vise takknemmelighet synes jeg ikke er for mye 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #14 Skrevet 19. desember 2017 Det er så mye stress med førjulstiden, at dette hopper jeg glatt over. Fra før gir jeg til vaskehjelpen, avisbudet pleier å få noe lite, Alt blir dyrere. Barnehagesatser øker, søskenmoderasjon fjernes, bussbilletter blir kjempedyre etter nyttår, det er dugnader her og der, baking av kaker annenhver dag til juleavslutning i korps og musikkskole. Mens lønnen på jobben min er like lav som hvert år før - her er det sparing som gjelder. Selv får vi ingen julegave på jobben, det har vi ikke råd til (men sjefen donerer en sum på vegne av alle ansatte til en frivillig organisasjon). Jeg håper det ikke forventes fra de ansatte at de skal få julegave. Jeg hadde hatt råd til å gi en femtilapp, men jeg synes det begynner å gå inflasjon i ekstragaver og gratialer. Hadde det kommet mer inn på min egen konto kunne jeg vært rausere... Anonymkode: e303c...d71
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #15 Skrevet 19. desember 2017 Jeg synes det var en uting, jeg var på ett NAV kurs på 10 uker. Veldig bra instruktør. har ingeting si til henne, men da hadde gjengen BESTEMT, uten å spørre om vi ville være med på gave til henne, det er flere av oss som har lite utebetalt, og skal på flere kurs, jeg følte meg presset til å betale. Og ja det er små penger (20-30 kr),men hvis jeg skal være med på gave på hvert kurs og tiltak jeg er på blir det dyrt i lengden. Så hvis jeg hadde vært deg, gi gaven i skjult og be de om å ikke snakke om gaven til foreldre/unger/ansatte, da er ikke alle som har råd til det. og det blir en konkuranse og press på andre. Anonymkode: 044d6...60b 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #16 Skrevet 19. desember 2017 kal dette pågå, synes jeg at man burde å ha en kopp stående i klasserommet, så kan de som vil bidra, legge penger i den, og da er det ingen som vet hvem som gir og hvor mye som blir gir. Anonymkode: 044d6...60b 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #17 Skrevet 19. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er så mye stress med førjulstiden, at dette hopper jeg glatt over. Fra før gir jeg til vaskehjelpen, avisbudet pleier å få noe lite, Alt blir dyrere. Barnehagesatser øker, søskenmoderasjon fjernes, bussbilletter blir kjempedyre etter nyttår, det er dugnader her og der, baking av kaker annenhver dag til juleavslutning i korps og musikkskole. Mens lønnen på jobben min er like lav som hvert år før - her er det sparing som gjelder. Selv får vi ingen julegave på jobben, det har vi ikke råd til (men sjefen donerer en sum på vegne av alle ansatte til en frivillig organisasjon). Jeg håper det ikke forventes fra de ansatte at de skal få julegave. Jeg hadde hatt råd til å gi en femtilapp, men jeg synes det begynner å gå inflasjon i ekstragaver og gratialer. Hadde det kommet mer inn på min egen konto kunne jeg vært rausere... Anonymkode: e303c...d71 Bra skrevet. Enig, er jo også nok stress i juletida. Men for meg er det ikke farlig med femti lapp, men jeg tenker litt på andre som ikke kan. Det er frivillig, men det kan sikkert føles som press for noen. TS Anonymkode: cac59...366
Arkana Skrevet 19. desember 2017 #18 Skrevet 19. desember 2017 Så lenge det er frivillig ser jeg ikke problemet, 50 kr er ikke veldig mye heller, og som sagt kan man la være. Det blir neppe uglesett da det tross alt ikke er alle som pleier å gi gave til de ansatte. I vår barnehage går vi ikke sammen om gave til de anstte. Noen familier gir, andre ikke. Vi er en av de som gir, bare noe symbolsk, rett og slett fordi det er hyggelig. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #19 Skrevet 19. desember 2017 I vår barnehage fikk vi sms med beskjed om at foreldrerepresentantene kjøper inn en gavekurv til avdelingen, og at de som ønsker det kan bidra med 15kr. Synes det er nok, selv om jeg har god råd. For noen er 50kr mye, og jeg synes det er for mye og gi. 10-30kr er mer enn nok. Er det en liten avdeling med få ansatte så får man være kreativ ved innkjøp av gave slik at det blir mer for penga. Et fint hjemmelaga kort, med fine ord, og litt god sjokolade eller kaffe er ofte mer enn nok. Anonymkode: 35b1b...91f
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2017 #20 Skrevet 19. desember 2017 Det er vanlig å gi gave til de ansatte både jul og sommer, slik har det vert i alle barnehagene jeg har hatt mine barn i.. Der de går nå er det 200 kr per barn. Den de gikk i tidligere var det 100 kr per barn. Anonymkode: 69bf2...9f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå