Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen planer om å gjøre noe med 6G-problemet? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far må ha overtatt omsorgen for å få fødselspenger. Dvs at mor må jobbe eller studere dersom hun ikke er syk.

Hvis mor jobber mer enn 75% stilling etter fødsel, får far fødselspenger som om hun var i full jobb. Først om hun jobber mindre enn 75% blir fødselspengene redusert. For fedrekvoten gjelder samme regler, men for når mor var i jobb før fødsel. Mor kan ha ulønnet permisjon eller ferie samtidig som far tar fedrekvoten.

HVor finner jeg informasjon om de "nye reglene" fra nyttår? Leter og leter, men finner det ikke.

Skrevet
Stortinget har vedtatt at fedre som har rett til fedrekvote skal få full lønnskompensasjon under fedrekvoten basert på egen stillingsandel. Mors stillingsandel før fødsel vil ikke lenger ha noen betydning for størrelsen på fars lønnskompensasjon når fedrekvoten avvikles. Øvrige vilkår i § 14-10 forblir uendret, slik at begge foreldrene fortsatt må fylle vilkårene for rett til fødselspenger, og mor må ha arbeidet i minst 50% stilling for at far skal ha rett til fedrekvoten.

Det står da ikke noe om utbetaling her. Kun om stillingsandel.

Eller er jeg blind?

Skrevet

Far har fått fødselspenger basert på egen lønn i mange år allerede - intet nytt der.

Det nye nå er altså at far får fødselspenger basert på 100% stilling (eller det han reelt har) selv om mor jobbet 50% før fødsel i fedrekvoten - dvs de 4 ukene som er avsatt til far. Det er jo fint, men stimulerer jo ikke til at far tar mer permisjon. Etter de fire ukene, gjelder samme regler som tidligere, dvs at dersom mor jobber under 75% får han ikke full uttelling om han selv jobber 100%.

De 6Gene tror jeg ikke det er noe tegn på at skal endres. Det gjelder jo ikke bare for permisjon, men også for andre trygdeytelser.

Skrevet
Far har fått fødselspenger basert på egen lønn i mange år allerede - intet nytt der.

Gjelder dette også utover fedrekvoten?

Skrevet

Ja. Men da altså ut fra mors stillingsandel og egen lønn, dersom mors stillingsandel er under 75%.

Skrevet

Hva regnes fars fødselspenger utifra?

Gjennomsnittlig lønn de siste x antall mnd?

Som den beste av de x antall siste?

Bare av faste timer?

(Jeg spør fordi min mann jobber 60 % fast, men i tillegg mye ekstra...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...