Mex Skrevet 2. februar 2005 #1 Skrevet 2. februar 2005 Jeg er ikke helt inne i reglene for fødselspermisjon. Men jeg har lest igjennom tråden om pappapermisjon og der kommer det fram mye interessant. Det jeg lurer litt på er hvordan er det økonomisk om pappa'en skal ta ut mer permisjon? Vil far da få mors penger fra trygdeetaten? Dvs at dersom far har høyere lønn enn mor, så vil husstanden tape på at far tar ut lengre permisjon?
Gjest Melk Skrevet 2. februar 2005 #2 Skrevet 2. februar 2005 Ja, det regmnes ut fra mors inntekt. En svært diskriminerende regel.
Mex Skrevet 2. februar 2005 Forfatter #3 Skrevet 2. februar 2005 Vil ikke dette medføre at den såkalte valgfriheten ikke blir så veldig valgfri likevel? Det er ikke alle husstander som vil tåle å miste det som kanskje er den største økonomiske inntekten. Så selv om både mor og far vil at far skal være hjemme - så lar det seg ikke gjøre. Da mener jeg at skal noe gjøres for å likestille dette.. så må valgfriheten først gjøres reell. Ikke tvinge en husstand til å måtte la ene parten ta ut mer permisjon - som da igjen kan føre til redusert inntekt.
Gjest allium Skrevet 2. februar 2005 #4 Skrevet 2. februar 2005 Ja' date=' det regmnes ut fra mors inntekt. En svært diskriminerende regel.[/quote'] NEI, det gjør det ikke ! Far får sin egen lønn. Men hvis mor jobber deltid, får han hennes stillingsprosent. Dessuten er utbetalingen begrenset til 6G, men det gjelder både mor og far. Mange arbeidsgivere betaler mellomlegget.
Far til 2 Skrevet 2. februar 2005 #5 Skrevet 2. februar 2005 Det har også vært oppe til vurdering å endre reglene. Hva som vil skje iløpet av året er fortsatt noe usikkert. Uansett er dagens regelverk ikke nøytralt mht. hvem av foreldrene som kan være hjemme, ref. bl.a. alliums innlegg som forteller at mors stillingsprosent er avgjørende for fars inntekt om han blir hjemmeværende. Far til 2
Glossy Skrevet 2. februar 2005 #6 Skrevet 2. februar 2005 Så hvis jeg jobber 90 % stilling når jeg går ut i permisjon så vil pappaen få sin egen lønn, men bare 90 % av den? Synes dette med pappapermisjon og lønn er så vanskelig. Hører forskjellige ting hele tiden...
Gjest Melk Skrevet 2. februar 2005 #7 Skrevet 2. februar 2005 Det har jo vært masse debatt om det i media, at om far tar fler enn de ukene som er "hans", så går mange familier ned i inntekt fordi det regnes ut fra mors lønn, og kvinner tjener ofte mindre enn menn, også i full stilling. Eller er jeg helt på jordet her?
Far til 2 Skrevet 2. februar 2005 #8 Skrevet 2. februar 2005 Jeg TROR du har rett i din beskrivelse Melk. Men jeg må tilstå at jeg ikke har satt meg inn i dtaljene det siste. Far til 2
Gjest Melk Skrevet 2. februar 2005 #9 Skrevet 2. februar 2005 Regelverket er lagt opp til at det er mammas permisjon, og at far skal ta fire uker. I stedet for at det er mors lønn som avgjør hvor mye som skal utbetales, mener jeg vår lønn skal legges til grunn når vi tar pappaperm. http://www.dagbladet.no/dinside/2004/04/10/395501.html
Far til 2 Skrevet 2. februar 2005 #10 Skrevet 2. februar 2005 Det bekrefter at andelen fedre som tar større del av permisjonenen øker saaaaakte (ref mitt innlegg under pappapermisjon) :-) . Far til 2
Mex Skrevet 2. februar 2005 Forfatter #11 Skrevet 2. februar 2005 Jeg tror faktisk at den ville økt mer hvis valgfrihetene var reell. Dvs at husstanden ikke ville ha mistet noen inntekt. Dessuten har jeg inntrykk av at mange arbeidsgivere ikke alltid stiller seg positivt til at far vil ha mer permisjon. Det må noen holdningsenringer til.
Gjest Melk Skrevet 2. februar 2005 #12 Skrevet 2. februar 2005 Jeg tror faktisk at den ville økt mer hvis valgfrihetene var reell. Dvs at husstanden ikke ville ha mistet noen inntekt. Dessuten har jeg inntrykk av at mange arbeidsgivere ikke alltid stiller seg positivt til at far vil ha mer permisjon. Det må noen holdningsenringer til. Enig. Og den tror jeg vi best og raskest kan få via en lovendring.
Gjest allium Skrevet 2. februar 2005 #13 Skrevet 2. februar 2005 Ja, jeg er helt sikker på at du tar feil. At man går ned i inntekt, skyldes dels at mor jobber deltid, dels at far oftere tjener over 6G. Jeg har barn selv, og vet hva slags utbetaling faren fikk i sin permisjon. I vårt tilfelle hadde det lønt seg om det var slik du sier, for jeg tjente mest, men sånn var det ikke.
Gjest allium Skrevet 2. februar 2005 #14 Skrevet 2. februar 2005 Se f.eks. her: http://www.likestillingsombudet.no/diskrim...isjonspors.html
Gjest Turi Skrevet 2. februar 2005 #15 Skrevet 2. februar 2005 Allium har helt rett, far får lønn basert på egen inntekt nå. Dette er endret siden min mann fikk sin førstefødte, da fikk han permisjonspenger basert på morens lønn. Men han får jo 80 % da (om man velger 52 uker og 80% lønn), og max. 6G. Fremdeles er det vel slik at 6G-regelen rammer flere menn enn kvinner fordi de gjennomsnittlig er høyere lønnet. Eneste som avhenger av mor i dag, er hennes stillingsprosent.
Polly Ester Skrevet 2. februar 2005 #16 Skrevet 2. februar 2005 Og hvis mor er arbeidsledig, da? Det er vel slik at hvis far skal ha lengre permisjon, så må mor ut i jobb eller på skole?
Hermula Skrevet 2. februar 2005 #17 Skrevet 2. februar 2005 Det er nye regler fra nyttår! PERMISJONSPENGENE REGNES ut fra fars inntekt og opptjening når far tar ut permisjon. En gladnyhet for mange!
Polly Ester Skrevet 2. februar 2005 #18 Skrevet 2. februar 2005 Det er nye regler fra nyttår! PERMISJONSPENGENE REGNES ut fra fars inntekt og opptjening når far tar ut permisjon. En gladnyhet for mange! ... men det gjelder vel bare hvis mor går ut i jobb igjen eller skole? Eller tar ut ferie, men da får jo ikke hun noe penger om det ikke er opptjent feriepenger?
Mex Skrevet 2. februar 2005 Forfatter #19 Skrevet 2. februar 2005 Det er nye regler fra nyttår! PERMISJONSPENGENE REGNES ut fra fars inntekt og opptjening når far tar ut permisjon. En gladnyhet for mange! Så flott!!! Da vil jo den reelle valgfriheten blir større, og når flere og flere blir oppmerksom på dette så tror jeg faktisk også at andelen pappa'er med lengre perm vil øke. Jeg vil ihvertfall at (når den tid kommer) faren til mine barn skal ha mulighet til å være mer hjemme han også, uten at det går utover økonomien vår.
Gjest Melk Skrevet 2. februar 2005 #20 Skrevet 2. februar 2005 Det er nye regler fra nyttår! PERMISJONSPENGENE REGNES ut fra fars inntekt og opptjening når far tar ut permisjon. En gladnyhet for mange! Så bra! Dette var jo nytt og gledelig. Sannelig på tide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå