Gå til innhold

Viser min fitbit feil puls, eller har jeg hjerteflimmer?


Candiru

Anbefalte innlegg

Jeg har en fitbit charge 2 som jeg har på meg hele tiden. Den viser fin hvilepuls, forventet puls under styrketrening, men helt hinsides høy puls ved gange. Det spiller ingen rolle om jeg går på flatmark, eller i bratt stigning på tredemølla. Det registreres mange minutter med puls oppunder 180. Har så klart tenkt på at det kan være takykardi, hjerteflimmer osv,men da burde jeg vel føle meg elendig i tillegg? Jeg er ikke anpusten engang når dette skjer. Hvis jeg stopper å gå så synker pulsen. Hva tror dere? Er det noe galt, eller viser fitbiten feil?(ja jeg vet jeg bør gå til legen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet man manuelt kan ta sin egen puls? Er den alt høy kan det være vanskelig å kjenne nøyaktig hvor mange slag men du kjenner hvis det går fort og/eller ujevnt. Prøv det neste gang du.

Anonymkode: 8ae44...d3d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerteflimmer er ikke nødvendigvis høy puls. Om du kjenner mellom ribbeina dine rett under brystet på høyre side kan du kjenne hjertet banke. Om det er jevne bank er det ikke flimmer. Ekstraslag (supraventrikulære ekstrasystoler) er ufarlige og de kjenner man ved at det kjennes ut som om at hjertet hopper over et slag. 

Forøvrig har jeg selv høy puls under trening og er godt trent. Under intervaller ligger den gjerne på 190-203 (makspuls på 205) på de siste intervallene og når jeg jogger rolig er den gjerne mellom 155 og 185 i timesvis. Jeg har hvilepuls helt nede i 45 og et svært sunt hjerte ihvertfall. 

Anonymkode: bdcb8...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du vet man manuelt kan ta sin egen puls? Er den alt høy kan det være vanskelig å kjenne nøyaktig hvor mange slag men du kjenner hvis det går fort og/eller ujevnt. Prøv det neste gang du.

Anonymkode: 8ae44...d3d

* altfor

Anonymkode: 8ae44...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet så klart at man kan ta sin egen puls, jeg har prøvd å gjøre det mange ganger. Problemet er at jeg ikke får det til mens jeg går. Og når jeg stopper så synker pulsen. Nei, høy puls trenger ikke å være hjerteflimmer, men det kalles takykardi. Lurte på om noen flere kanskje hadde opplevd noe lignende med sin fitbit.

Endret av Candiru
Glemte noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Candiru skrev:

Jeg vet så klart at man kan ta sin egen puls, jeg har prøvd å gjøre det mange ganger. Problemet er at jeg ikke får det til mens jeg går. Og når jeg stopper så synker pulsen. Nei, høy puls trenger ikke å være hjerteflimmer, men det kalles takykardi. Lurte på om noen flere kanskje hadde opplevd noe lignende med sin fitbit.

Er det hjerteflimmer eller takycardi så stopper ikke det med engang du stopper opp, med mindre du bruker mange minutter på å finne pulsen. Da er det nok fit biten din. Har ikke opplevd det med min, har samme merke. 

Anonymkode: 8ae44...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Candiru skrev:

Jeg vet så klart at man kan ta sin egen puls, jeg har prøvd å gjøre det mange ganger. Problemet er at jeg ikke får det til mens jeg går. Og når jeg stopper så synker pulsen. Nei, høy puls trenger ikke å være hjerteflimmer, men det kalles takykardi. Lurte på om noen flere kanskje hadde opplevd noe lignende med sin fitbit.

Takykardiner om du har en hvilepuls over 100 slag i minuttet, ikke om du har en puls over 100 slag i minuttet når du beveger deg. 

Anonymkode: bdcb8...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takykardi er om du har en hvilepuls over 100 slag i minuttet, ikke om du har en puls over 100 slag i minuttet når du beveger deg. 

Anonymkode: bdcb8...5c6

Rettet

Anonymkode: bdcb8...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk pulsen på håndleddet når klokken viser 180. Er det riktig at du har 180 i puls ved gange, bør du dra til legen og bli henvist til arbeids-EKG (sykkeltest). Da er det nok en hjerterytmeforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takykardiner om du har en hvilepuls over 100 slag i minuttet, ikke om du har en puls over 100 slag i minuttet når du beveger deg. 

Anonymkode: bdcb8...5c6

Takykardi er en puls over 100, enkelt og greit. Men ofte er takykardi fysiologisk (sinustakykardi). Dog finnes det takykardier som er hjerterytmeforstyrrelser.

Endret av isw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt mer sannsynlig at det er fitbiten din det er noe galt med.. Selv om du ikke klarer ta pulsen nøyaktig når du går, så kjenner du jo sånn nogenlunde forskjell på vanlig gå-puls og nærmere maxpuls. 

Og hvorfor klarer du ikke ta pulsen mens du går samtidig? Det er jo ikke verre enn å holde en finger på pulsåren i halsen, og se på klokken på mobilen for å ta tiden samtidig som du teller? 

Anonymkode: 9fc56...9a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Candiru skrev:

Jeg har en fitbit charge 2 som jeg har på meg hele tiden. Den viser fin hvilepuls, forventet puls under styrketrening, men helt hinsides høy puls ved gange. Det spiller ingen rolle om jeg går på flatmark, eller i bratt stigning på tredemølla. Det registreres mange minutter med puls oppunder 180. Har så klart tenkt på at det kan være takykardi, hjerteflimmer osv,men da burde jeg vel føle meg elendig i tillegg? Jeg er ikke anpusten engang når dette skjer. Hvis jeg stopper å gå så synker pulsen. Hva tror dere? Er det noe galt, eller viser fitbiten feil?(ja jeg vet jeg bør gå til legen)

Dra til legen! Hva dette er, må legen undersøke deg for å finne ut. Blodtrykket ditt må måles.  

Anonymkode: d789c...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håndleddsmåling er kjent for å være unøyaktig. For sen reaksjon, og en del høye topper. 

 

Anonymkode: 11c76...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er langt mer sannsynlig at det er fitbiten din det er noe galt med.. Selv om du ikke klarer ta pulsen nøyaktig når du går, så kjenner du jo sånn nogenlunde forskjell på vanlig gå-puls og nærmere maxpuls. 

Og hvorfor klarer du ikke ta pulsen mens du går samtidig? Det er jo ikke verre enn å holde en finger på pulsåren i halsen, og se på klokken på mobilen for å ta tiden samtidig som du teller? 

Anonymkode: 9fc56...9a8

Jeg klarer ikke å kjenne noen puls mens jeg går rett og slett.  Muligens da fordi den er så rask. Jeg er vernpleier og sjekker ofte pulsen til andre ved halsen, så jeg vet hvordan det skal gjøres. Men jeg syes det er så rart at dette skjer bare når jeg går, ved styrketrening (sirkeltrening feks ) når jeg er skikkelig anpusten, så er pulsen lavere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg opplever noe av det samme som deg. På de fleste andre aktiviteter viser den noen jeg antar er normalt (selvom med styrketrening heller kanskje litt under det jeg forventer igjen - sånn mellom 60- 70). Når jeg går er det VELDIG stor variasjon, og som du sier, noen ganger over 180. Det er høyere enn den viser når jeg løper. Og det stemmer ikke. Har ikke målt pulsen med annen pulsmåler samtidig, og å måle med fingeren er som nevnt, ja unøyaktig og vanskelig, jeg kan likevel kjenne at jeg IKKE har 180. Hvorfor den viser så høyt når jeg går vet jeg ikke, men du er altså ikke alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.12.2017 den 0.04, Candiru skrev:

Jeg har en fitbit charge 2 som jeg har på meg hele tiden. Den viser fin hvilepuls, forventet puls under styrketrening, men helt hinsides høy puls ved gange. Det spiller ingen rolle om jeg går på flatmark, eller i bratt stigning på tredemølla. Det registreres mange minutter med puls oppunder 180. Har så klart tenkt på at det kan være takykardi, hjerteflimmer osv,men da burde jeg vel føle meg elendig i tillegg? Jeg er ikke anpusten engang når dette skjer. Hvis jeg stopper å gå så synker pulsen. Hva tror dere? Er det noe galt, eller viser fitbiten feil?(ja jeg vet jeg bør gå til legen)

Jeg har også en slik. Har i tillegg en Garmin Fenix 3 med både pulsmåling i håndleddet å pulsbelte ved behov. 

Vel det pulsbeltet blir brukt hele tiden fordi pulsmålingen i håndleddet er helt på bærtur. 

Så dette pulsgreiene målt på håndleddet er helt ubrukelig under fysisk aktivitet. Så din Fitbit er nok alt for unøyaktig til å måle annet enn hvilepuls.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...