Gå til innhold

Sliter med eksem...

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Har nå slitt i snart et års tid med eksem rundt leppene (over leppa og under leppa på venstre side). Det begynner med å bli litt rødt også klør det litt.. så blir det veldig tørt. Nesten litt sånn flakete.

Har prøvd det meste, og i starten funka det med hydrokortison. Jeg fant straks ut at det ikke hjelper i lengden... har blant annet prøvd ut dermalibour fra a-derma+ noen andre kremer og salver. 

Noen tips?😊

Endret av A.n.o.n.y.m
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er brennsikker på at det ikke er sopp? Hvis ikke: sjekk om det er sopp. 

Anonymkode: c5b10...8b0

Skrevet

Høres ut som perioral dermatitt. Kortisonkrem hjelper i begynnelsen, men ikke etterhvert. Å slutte med kortisonkrem er da viktig, men man må være klar over at det vil føre til at utslettene forverrer seg en periode. Hos legen kan man få diagnose og da kan man kjøpe en krem som heter Rozex på apoteket. Dersom det ikke bedrer seg av dette kan en antibiotikakur på 1-3 måneder bli aktuelt. Rozex skal smøres på 2 ganger daglig i 3-4 måneder. 

Jeg har aldri brukt kortison på min dermatitt, men rozex har svært god effekt for meg. 

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er brennsikker på at det ikke er sopp? Hvis ikke: sjekk om det er sopp. 

Anonymkode: c5b10...8b0

Hvilke symptomer er det soppinfeksjoner rundt munn har? Har vært til fastlege og det eneste han sa var at jeg skulle bruke hydrokortison

Skrevet
3 timer siden, A.n.o.n.y.m skrev:

Hvilke symptomer er det soppinfeksjoner rundt munn har? Har vært til fastlege og det eneste han sa var at jeg skulle bruke hydrokortison

Hydrokortison og andre kortisonkremer er det første legene tyr til ved eksem. Når det ikke virker er det viktig å få tilbake for en ny vurdering.

Skrevet
8 timer siden, A.n.o.n.y.m skrev:

Har nå slitt i snart et års tid med eksem rundt leppene (over leppa og under leppa på venstre side). Det begynner med å bli litt rødt også klør det litt.. så blir det veldig tørt. Nesten litt sånn flakete.

Har prøvd det meste, og i starten funka det med hydrokortison. Jeg fant straks ut at det ikke hjelper i lengden... har blant annet prøvd ut dermalibour fra a-derma+ noen andre kremer og salver. 

Noen tips?😊

Mine barn må ty til Elocon, en sterkere kortisonkrem på resept. Fastleger tør ikke anbefale sterkere til ansikt enn Locoid, men det hjalp aldri hos oss. Hudlege anbefalte å smøre hver kveld med Elocon i 3 dg..

og det funker! Bruk i tillegg en fet god kuldekrem rundt munnen og Lipsyl med kuldekrem på munnen. Unngå å slikke deg på munnen. Sitrus kan trigge eksem, så unngå klementiner...

Anonymkode: dc257...314

Skrevet
19 timer siden, Zikkzakk skrev:

Høres ut som perioral dermatitt. Kortisonkrem hjelper i begynnelsen, men ikke etterhvert. Å slutte med kortisonkrem er da viktig, men man må være klar over at det vil føre til at utslettene forverrer seg en periode. Hos legen kan man få diagnose og da kan man kjøpe en krem som heter Rozex på apoteket. Dersom det ikke bedrer seg av dette kan en antibiotikakur på 1-3 måneder bli aktuelt. Rozex skal smøres på 2 ganger daglig i 3-4 måneder. 

Jeg har aldri brukt kortison på min

, men rozex har svært god effekt for meg. 

Skrevet

Hadde eksem som liten (atopisk) og flere i familien har slitt/sliter med eksem. Funker greit med litt kløestillende kremer og sånn, og jeg gjør litt mye ut av det... men det føles ut som at jeg er den eneste som har det sånn. Det vises jo egentlig ikke så godt

Skrevet
41 minutter siden, A.n.o.n.y.m skrev:

Hadde eksem som liten (atopisk) og flere i familien har slitt/sliter med eksem. Funker greit med litt kløestillende kremer og sånn, og jeg gjør litt mye ut av det... men det føles ut som at jeg er den eneste som har det sånn. Det vises jo egentlig ikke så godt

Jeg har også atopisk eksem, men man kan ha perioral dermatitt i tillegg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...