Gå til innhold

Sykepleiediagnoser - hjemmeeksamen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, sykepleierstudent her!

Ved hver oppgave vi får utdelt møter jeg på det samme hinderet - sykepleiediagnoser. Jeg forstår konseptet, men syntes det er vanskelig å få ned korrekt på papiret. Føringer fra min skole er veldig spesifikke på at en sykepleiediagnose skal være noe som er et problem for pasienten. Noe som i teorien er helt greit.

Jeg sitter nå å skriver hjemmeeksamen, hvor jeg skal beskrive to aktuelle sykepleiediagnoser det første operative døgnet på sengepost. Utfordringen kommer av at det står egentlig svært lite om hvordan pasienten har det. Med andre ord føler jeg det bare bli spekulasjon alt sammen. Og det skal man jo ikke.. Pasienten "kan oppleve" obstipasjon relatert til gjenomgått anestesi, som kan føre til økt sykdomsforløp. Pasienten "kan oppleve" redusert matlyst pga mulig kvalme fra anestesi som på sikt kan føre til lenger restitusjon. Det kan hende pasienten opplever anemisymptomer hvis pasienten hadde betydelig blodtap under operasjonen, som kan hindre ideell sårtilheling..

Noen som er flinke på dette her?

Anonymkode: 58f07...4d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står jo at du skal beskrive to aktuelle sykepleiediagnoser. Jeg tolker det dithen at du skal beskrive to sykepleiediagnoser som kan være av betydning/mulig i denne situasjonen. 

Anonymkode: 41336...88f

Skrevet

Sykepleierdiagnoser skal jo skrives "reaksjon, årsak, konsekvens". Det står ingenting i oppgaven om hva pasientens reaksjon er. 

"Smerte" er jo ikke en aktuell diagnose hvis pasienten er smertefri. "Urinretensjon" er jo ikke en aktuell diagnose hvis pasienten ikke har urinretensjon. Det eneste jeg har grunnlag for å vite er basert på faglitteratur, og går på hva pasienten kan oppleve. Pasienten kan ha problemer med vannlatning grunnet lammelse av blæra..  Men jeg vet jo ikke hva pasientens faktiske problem er.

Anonymkode: 58f07...4d0

Skrevet

Hva står det i oppgaven? Er det overhodet ingen case der? Forstår frustrasjonen din isåfall. Må jo nesten være litt opplysninger om hvordan pasienten har det hvis man skal kunne diskutere postoperative problemstillinger.

Anonymkode: 2b77f...a0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...