Gå til innhold

Hunden - menneskets beste venn??

Fremhevede innlegg

Skrevet

Enigma: JO; det er relevant at du vet hvordan jakt med hund foregår, for det sier litt om du VET hva du snakker om. Får litt inntrykk av du ikke vet noe om hvordan det foregår..meg bekjent er det vanlig å sette seg inn i ting før man uttaler seg.

Blotting og hundehold er to vidt forskjellige ting. Mange ville reagert på en blotter ja, og følt seg støtt. Mener du da at du på samme måte føler deg støtt hver gang du ser en hund? Føler du deg støtt hver gang det passerer en hund? Og hva mener du om annet dyrehold, som katter, hest, kanin osv? Er jo "bare" hobby det også..

Du virker på meg som en fanatisk hundemotstander, synd! :( Spør igjen om du er redd hunder?

Klems,

Julie

P.S.

Det er mye du ikke svarer på innleggene dine, se f.eks. på innlegget til Leo, hun stiller deg en sp.mål som du ikke svarer på.

Videoannonse
Annonse
Gjest Enigma - ikke innlogget
Skrevet

Er det sånn at dere virkelig mener at

* En blotter gjør mer skade enn en hund som angriper og lemlester?

* Jeg er egoistisk fordi jeg tenker mer på mine omgivelser enn meg selv?

* Jeg ikke kan ha tenkt over mine meninger, siden de ikke samsvarer med deres?

Elles begriper jeg ikke helt hvorfor det er relevant å vite hvordan jakt med hund foregår for å kunne delta i denne debatten.

Kan noen forsøke å forklare hvorfor det ikke er egoistisk å ha en hund (eller to) for eget velværes skyld når man vet at dette er til sjenanse og ulempe for ens omgivelser?

Og en ting til: Ingen hundeeiere respekterer min og mine fellers mening. De gir blaffen og gjør som de selv vil uansett.

Skrevet

Jo, for MEG er det relevant å vite om du har peiling på hvordan jakt med hund foregår fordi jeg skulle gjerne likt å visst om du har den ringeste aning om hva du snakker om!! Men det tror jeg ikke du gjør?

Nei, en blotter gjør nok ikke mer skade enn en hund som angriper/lemlester. Men hvor mange hunder angriper i forhold til antallet hunder vi har i Norge? Et fåtall. Og pga av disse hundene så skulle det ikke vært lov å ha hund "kun" til hobbybruk?

Hvorfor er det egoistisk av meg å ha hund når den IKKE er til sjenanse eller plager andre? Når jeg alltid har den i bånd i båndtvangtida og den ikke bjefferi utide? Kan du fortelle meg hvorfor jeg da er egoistisk i dine øyne?

Så, får jeg spørre, hva mener du vi skal gjøre med alle hundene her i landet? Avlive de?

Ingen hundeeiere respekterer din mening, neivel? Vi har en diskusjon her hvor vi ikke er enige og argumenterer, men vi respekterer din mening, ingen her har gått til personangrep på deg...

Du skrev: De gir blaffen og gjør som de selv vil uansett. Det utsagnet vitner jo at du heller ikke har særlig respekt for oss hundeeiere...

Og du svarte ikke på spørsmålet mitt hva du mener om katter, kaniner og andre kjæledyr som også "bare" er til hobby. Prinsippet blir jo det samme.

Klems,

Julie

Skrevet

Jeg er også egoist.

Men jeg vil påstå at hunden min gir meg mer glede enn noe menneske jeg kjenner. Hunden skjønner når jeg er lei meg eller glad. Den stter pris på alt og gjør mitt liv lysere.

Tør ikke tenke på den dagen da jeg ikke blir møtt av en overlykkelig hund når jeg kommer hjem fra jobb.

Det er riktlig at enkelte hundeeiere tar seg litt til rette her og der. Det tar jeg helt avstand fra. En hund skal ikke være til belastning for andre.

Hunden vår kjører aldri buss, den går ikke løs når det er folk i nærheten, den kommer når vi roper på den osv.

Skrevet

Jo, for MEG er det relevant å vite om du har peiling på hvordan jakt med hund foregår fordi jeg skulle gjerne likt å visst om du har den ringeste aning om hva du snakker om!! Men det tror jeg ikke du gjør?

Nei, en blotter gjør nok ikke mer skade enn en hund som angriper/lemlester. Men hvor mange hunder angriper i forhold til antallet hunder vi har i Norge? Et fåtall. Og pga av disse hundene så skulle det ikke vært lov å ha hund "kun" til hobbybruk?

Hvorfor er det egoistisk av meg å ha hund når den IKKE er til sjenanse eller plager andre? Når jeg alltid har den i bånd i båndtvangtida og den ikke bjefferi utide? Kan du fortelle meg hvorfor jeg da er egoistisk i dine øyne?

Så, får jeg spørre, hva mener du vi skal gjøre med alle hundene her i landet? Avlive de?

Ingen hundeeiere respekterer din mening, neivel? Vi har en diskusjon her hvor vi ikke er enige og argumenterer, men vi respekterer din mening, ingen her har gått til personangrep på deg...

Du skrev: De gir blaffen og gjør som de selv vil uansett. Det utsagnet vitner jo at du heller ikke har særlig respekt for oss hundeeiere...

Og du svarte ikke på spørsmålet mitt hva du mener om katter, kaniner og andre kjæledyr som også "bare" er til hobby. Prinsippet blir jo det samme.

Klems,

Julie

Skrevet

Tenk på alle de egoistene som har bil da. Bilen dreper og lemlester mye mer enn hunder gjør.

Alle de som har bil for sin egen fornøyelses skyld er altså også egoister. Biler skulle vært forbudt, med mindre de ble brukt som ambulanser, politi, brannbiler og busser.

Ja, jeg vet at det hunder vi snakker om, og ikke biler, men er det ikke samme sak egentlig? Har du bil?

Etter det jeg forstår, Enigma, mener du at de aller fleste hunder sjenerer, biter og lemlester. Hvor har du det fra? Noen gjør, noe som stort sett skyldes eiere som har feilet som hundeeier. Og noen hunder er syke, og kan reagere uventet på enkelte ting.

Hvorfor tar du alle hundeeiere under en kam?

Hvis du ønsker respekt for dine meninger her, må du selv respektere at andre har et annet syn.

Mine hunder bjeffer når det kommer fremmede. Jeg har to gamle naboer som våkner om natta på grunn av det.

De forteller meg at de liker å høre at hundene er til stede, fordi de føler seg tryggere når de er der.

Er jeg bortreist med hundene, kommer naboene etterpå bort og forteller meg at de har savnet både meg og hundene.

Tror du de føler seg sjenert av mine hunder?

Skrevet

*Applaus til Hege* :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Det å ha hund er et stort ansvar. Det vet jeg.

Man skal oppdra den, noe som kan være vanskelig!

MEn du verden så god kamerat man har når man lykkes!

Det at noen hunder angriper, det kan være eierens skyld. Eieren KAN ha oppdratt hunden "feil", slik at hunden blir aggressiv.

I andre tilfeller kan dt være noe galt med hunden. Hunden kan ha problemer, den kan ha vondt, ha hjernefeil og så videre. Og dette uten at noen legger merke til det. Og da KAN det være at et lite barn kan bli utsattt for noe så grusomt som å bli bitt, dersom hunden føler seg truet eller plaget. Barnet MÅ ikke ha plaget hunden før dette skjer.

Noen raser er kanskje mer aggressive enn andre, men JEG tror at man kan få en dobermann så snill som et lam, bare man vet hvordan. Det finnes ingen fasitsvar på hvordan DIN hund skal være.

For MEG er hunden en kjempegod venn!

Jeg elsker store, såkalte familiehunder. Berner Sennenhund er mitt hjertebarn. Dessverre måtte jeg avlive min pga han var syk, da han var bare 1,5 år gammel. Nå ha min mor samme rasen, samt en Airdale terrier. Jeg finner ikke bedre lyttere, og de gir meg trøst, gleder, sorger (innimellom).

Skrevet

Oj...

Den gjesten var meg det. Bare jeg som har rota litt med innlogginga

*blush*

Skrevet

Julie!

Helt greit å ha hunden løs i hagen om alt er under kontroll altså :wink:

sommerklem fra Charmina

Skrevet

Jeg må si at jeg fremdeles lurer veldig på hvordan noen kan bli sjenert av en hund som går forbi på fortauet... I bånd og med eieren ved siden av...

Selvfølgelig tar jeg avstand fra uansvarlig hundehold, men langt de fleste hundeeiere har hund til hygge og nytte og tar godt vare på dem. Disse hundene gjør ikke en katt ( :P!) fortred. Hunden har jo tross alt hatt sin plass blant menneskene i mange tusen år!

Mvh

Leo

Skrevet

Leo, noen tåler ikke hunder vet du, de får annfall av allergi av pelsdyr. Så er det ikke alle hundeeiere som gidder å ta opp bæsjen til hunden fra gata (og det er ikke så gøy for de som kommer og trør i den etterpå), noen hunder kommer springende til ukjente og snuser de i skrittet og noen folk er faktisk livredd en vill, slevende hund som hopper på de (de tror kanskje hunden skal bite de). Derfor kan hunder være sjenerende for folk. Ikke for meg som er vant med hunder, men for mange andre.

Jeg er ikke i mot at folk har hund, men de bør holde hunden i bånd når de går tur, plukke opp når hunden gjør i fra seg osv.

Husker veldig godt tilbake til en gang jeg hadde fått meg en liten søt kattunge som jeg gikk og bærte på rundt i nabolaget. Naboen vår hadde en jakthund. Jeg ante ikke at naboen den gangen lot hunden få springe løs rundt huset vårt, før pusen min var vettskremt og sprang avgårde - med hunden etter seg. Plutselig var den lille pusen uten hode :cry: :evil:

• 8 måneder senere...
Skrevet
Noen raser er kanskje mer aggressive enn andre' date=' men JEG tror at man kan få en dobermann så snill som et lam, bare man vet hvordan. Det finnes ingen fasitsvar på hvordan DIN hund skal være.[/quote']

Kjære Gjest

Dobermannen en aggressiv hund? Jo - kan hende, eller ikke. Jeg er oppvokst med dobermann - ingen skade skjedd. Hunden blir som eieren selv vil ha den, vil eieren ha hunden sin akkurat som en drapsmaskin kan han lett få til det, er vel bare finne kjetting, pose, stokker og en hund, det? Dette skulle vel egentlig gått greit med en Golden Retriver også? Eller kan denne hunden tåle alt? Det er ikke "spesielle" raser som KAN bli aggressive, og som sagt - hunden blir som eieren vil ha den.

Skrevet

Er enig med Kira!

Det finnes unntak!

En hund som har smerter e.l. kan bli agressiv selv om eieren har vært flink. Hunder kan også bli sinnsyke. Men dette er unntakene.

Noen hunderaser blir nok stemplet som farlige likevel. Tror nok at dette kan komme av at store, sterke hunder gjør større skade enn en liten hund. Hvis en liten hund angriper, så er det snakk om små sår, eller i verste fall et par sting og stivkrampesprøyte. Om en større hund angriper kan det koste livet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Merkelig!

Jeg var overbevist om at det ville være minst ett innlegg her som slo fast at det er kvinnen som er menneskets beste venn!

Waco, våkn opp!

:ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Golden retriever tåler ikke "alt mulig" de heller - jeg har sjøl arr i ansiktet etter å ha blitt bitt av vår golden da jeg var ca. 3 år - barnevakten lot meg være alene med hunden, og jeg har sikkert pirket den i øyet eller noe. Jeg klandrer på ingen måte hunden - dette var "min" (eller helst barnevaktens) skyld!!

Hunden ble omplassert og levde gode år (hun ble gammel!) hos et barnløst par, og jeg var alltid glad for å hilse på henne - har heller ikke vært redd hunder siden, så mulig jeg skjønte at jeg hadde gjort noe "galt".

Har "siden" vært obs så hundene våre slipper å oppleve noe lignende!

Skrevet

Jeg lurte litt på hvordan Enigma hadde tenkt at hunder som brukes til nytte kommer til å overhode eksistere dersom ingen andre hunder eksisterer lenger jeg...

Det er altså lov med hunder til nytte, blindehunder - politihunder - letehunder etc.

- vel, for at det overhode skal være mulig å oppdrive disse "nyttehundene" så må man avle opp disse hundene (bare sånn for å ha klargjort det, så lever nemlig ikke hunder i vill tilstand her i nærheten, de aller aller fleste rasene er menneskeskapt for å brukes til forskjellige ting.)

- har vi kun ett fåtalls hunder som kun brukes til nytte, så vil antallet bli såpass lite at det ville blitt mye innavl på de forskjellige typene (da det gjerne er forskjellig type hunder som passer til forskjellig typer nytte), det igjen ville ført til at det ville bli korterer levetid på dyrene, det ville blitt mye mer sykdom og "kvaliteten" på disse nyttedyrene ville blitt så som så etterhvert.

- vi ville endt opp med ikke å ha hunder som ikke var syke eller ødelagte, og dermed heller ingen hunder til å bruke i nyttesituasjoner!!

Den dagen du blir tatt av ett snøskred og redningen kunne vært en hund som søkte etter mennesker, så hadde det kanskje vært trist dersom det ikke fantes noen igjen som var "brukbare" fordi vi hadde tatt livet av alle som kunne vært med på å spre genen uteover og skape gode betingelser for avl og gode hunder!

Dessuten så er stort sett det meste vi omgir oss med av egoistiske grunner, både generende og skadelige ting som biler, røyk, etc etc også hunder, katter, marsvin, og barn til og med, så at vi er egoister alle som en er vel ingen nyhet?

Skrevet
Golden retriever tåler ikke "alt mulig" de heller - jeg har sjøl arr i ansiktet etter å ha blitt bitt av vår golden da jeg var ca. 3 år - barnevakten lot meg være alene med hunden' date=' og jeg har sikkert pirket den i øyet eller noe. Jeg klandrer på ingen måte hunden - dette var "min" (eller helst barnevaktens) skyld!![/quote']

Det er slik folk vil TRO Goldenen er. Den alltid "snille" familiehunden.

Gjest Anonymous
Skrevet
Er det sånn at dere virkelig mener at

* En blotter gjør mer skade enn en hund som angriper og lemlester?

* Jeg er egoistisk fordi jeg tenker mer på mine omgivelser enn meg selv?

* Jeg ikke kan ha tenkt over mine meninger, siden de ikke samsvarer med deres?

Elles begriper jeg ikke helt hvorfor det er relevant å vite hvordan jakt med hund foregår for å kunne delta i denne debatten.

Kan noen forsøke å forklare hvorfor det ikke er egoistisk å ha en hund (eller to) for eget velværes skyld når man vet at dette er til sjenanse og ulempe for ens omgivelser?

Og en ting til: Ingen hundeeiere respekterer min og mine fellers mening. De gir blaffen og gjør som de selv vil uansett.

Unnskyld meg men jeg ser ikke på hvilket grunnlag du uttaler deg i det hele tatt.Håper aldri at dyr utsettes for ditt nærvær da du på grunnlag av dine uttalelse høres ut som du trenger hjelp.

Hunder er flotte dyr og som med alt annet er det unntakene og ikke regelen som gjelder når tragedier inntreffer.

Dyr er liv og liv skal respekteres.

Hunder er flotte dyr som skaper mye glede blant veldig mange mennesker.

Når jeg ser på unger som har vokst opp med hund har de større evne til å utvise empati enn unger som ikke har det

De lærer mye om respekt for alt som er levende og de utvikler gode sosiale ferdigheter

Hunder og hundemiljøet er veldig kontaktskapende for mange mennesker og det er med på å gi mange mennesker selvtillit og glede i form at turer, et godt nettverk osv.

Min egen hund bruker jeg i mitt frivillige arbeid i besøkstjenesten i røde kors.De eldre jeg treffer på gamlehjemmet her er svært fornermet om jeg skulle finne på å ikke ha med meg hunden når jeg kom på besøk.

Det er bevist av flere seriøse studier at det å ha hund virker positivt på folks helse og humør.I dag anbefales det å ha katt eller hund til mennesker som sliter/ har slitt med depresjoner.

Hunder er til nytte på utrolig mange områder:

La meg bare nevne

Tollvesenets, politiets og forsvarets narkotikahunder

Redningshundene våre som til og med har eget pass for å kunne sendes hele verden rundt om det måtte trenges for å redde menneskeliv

Lavinehunder

likhunder

Servicehunder

blindeforbundets hundetjeneste representerer mye positivt

gjeterhunder OSV OSV

Men det trenger ikke å være en hund med " avlagt eksamen'" for at den skal gjøre noe viktig her i verden

Min erfaring tilsier at:

HUNDENE ER VÅR TIDS MEST VERDIFULLE SOSIALARBEIDERE!

Når jeg ser alt det positive hunder bidrar med i samfunnet blir folk som deg stående for meg som egoistiske sjeler som klager bare for å klage.Som ikke unner andre mennesker noen verdens ting og allerhelst ikke et lykkelig liv.som mangler evnen til å se ting fra et annet perspektiv enn sitt eget og som mest sannsynlig ikke har det så bra med seg selv.

Det fins langt viktigere ting å klage over her i verden.Engasjer deg heller med noe som gir litt mere mening enn å generalisere folks hundehold på den måten du gjør her.

Gjest eminel
Skrevet

Jeg er kanskje merkelig, men jeg har aldri helt forstått dette med kjæledyr jeg. Skjønner ikke hvorfor mennesker på liv og død skal eie dyr (såfremt det ikke er for å overleve - for å skaffe seg mat).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...