Gå til innhold

straff for samleie uten samtykke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regn med ca 2 år, siden det er første (?) saken du har på deg. Mulig du vil få deler av dommen betingen siden du meldte deg, noe som blir sett på som formidlende, men det gis ikke formildende trekk på mer enn 15% av den totale dommen. 

Anonymkode: e8410...2cd

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, isw skrev:

Jeg har blitt seksuelt misbrukt selv, og er enig i at det er for jævlig. I mitt tilfelle skulle jenta ta livet sitt hvis jeg ikke lå med henne på en fest da jeg var 19 år. Er det voldtekt fra hennes side? Eller noe dumt som skjer i fylla? Jeg vet ikke, men uansett er poenget mitt at det kan finnes nyanser i en slik sak.

Hvis du selv har blitt tvunget til å ha samleie med noen du ikke ønsket å ligge med, så ja, da er det voldtekt. Selv i ditt tilfelle.

Anonymkode: f6f59...ca7

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Atea skrev:

Nettopp. Sverige har vedtatt en lov der en som ikke sier ja, og ikke gir samtykke, skal straffes.

Og ts, hva mener du at du skal gjøre i fengsel? Drive inside-handel? Du skal være glad om du ikke blir utsatt for trusler der.

tror du medfangene får vite hva jeg har gjort? :(

Anonymkode: 2ff11...5de

Skrevet
5 minutter siden, isw said:

Jeg har blitt seksuelt misbrukt selv, og er enig i at det er for jævlig. I mitt tilfelle skulle jenta ta livet sitt hvis jeg ikke lå med henne på en fest da jeg var 19 år. Er det voldtekt fra hennes side? Eller noe dumt som skjer i fylla? Jeg vet ikke, men uansett er poenget mitt at det kan finnes nyanser i en slik sak.

Da må du lære deg selv å kjenne og sette grenser.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja. Ryktene løper raskt.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du blir neppe satt inn. Du har gjort noe ufattelig dumt som du aldri må gjøre igjen, men det som taler for deg i form av lavere straff er nok situasjonen det skjedde i, at du opptrådte ryddig i ettertid og at du erkjenner forholdet. 

Tror du får betinget fengsel og et krav om oppreisning.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vil bare høre: 
er det noe jeg kan gjøre i fengselet for å "betale" for det jeg gjorde? kanskje det kan hjelpe på samvittigheten å finne på et eller annet sånt..

du kan jo bøye deg etter såpestykket? da får du et innblikk i hvordan offeret hadde det, det synes jeg kan være passende straff

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, GiftMann38 skrev:

Trist å høre og trist å høre at bare en av partene ansvarliggjøres ved inntak av alkohol. Lykke til i retten, håper du får lavest mulig straff (eller ingen straff om mulig).

Hva mener du egentlig her? At offeret skal straffes i retten også? Så hvis en full mann skyter en annen full mann, så skal han som ble skutt straffes, og han som skøyt få lavest mulig straff eller ingen straff? Heh, jævla idiot! 

Anonymkode: e8410...2cd

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer til å bli dømt etter straffelovens paragraf 297, med en viss strafferabatt, eventuelt etter uaktsom voldtekt. Disse har en maksimalstraff på hhv 1 og 6 år. 

Skrevet

Denne mannen fikk 3 år ubetinget fengsel for voldtekt av en sovende mann på fest. Han måtte også betale 100 000,- i oppreisning.

https://www.aftenposten.no/norge/i/y51Ag/Tre-ars-fengsel-for-voldtekt-av-sovende-mann

Ved tidligere sovevoldtekter med samleie lå straffen på to år og én måned, hvorav ett år og én måned ble gjort betinget. For slike voldtekter har lovgiver nå uttalt at straffen skal ligge på fire års ubetinget fengsel med mindre det foreligger formildende eller skjerpende omstendigheter.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, isw skrev:

Du kommer til å bli dømt etter straffelovens paragraf 297, med en viss strafferabatt, eventuelt etter uaktsom voldtekt. Disse har en maksimalstraff på hhv 1 og 6 år. 

10 og 6 år*

Skrevet
11 minutter siden, Atea skrev:

Fint. Fordi jeg er mann, så er det min feil som «ikke satte grenser»? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

10 og 6 år*

Nei 1 for samleie uten samtykke og 6 for uaktsom voldtekt

Skrevet
1 time siden, GiftMann38 skrev:

Dette er ikke voldtekt. 

Jo, for faen er det det. Voldtekt er all seksuell aktivitet uten samtykke, og det gjelder også der den fornærmede har vært ute av stand til å gjøre rede for seg selv/forsvare seg. Les lovteksten selv. 

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, Atea skrev:

Voldtekt er ikke greit uansett, men denne kommentaren fikk meg til å tenke at du kanskje ikke likestiller kvinner og menn helt. Her er det altså en jente som har truet med selvmord for å få sex med en gutt. Da skal han altså bare lære seg å sette grenser? Hvis jeg som mann hadde truet med å ta mitt liv for å få sex med en kvinne, hvordan tror du reaksjonene hadde vært da? Som sagt, voldtekt er alltid uakseptabelt, men konsekvensene for seksuelle overgrep kan ikke i et sånt tilfelle baseres på kjønn.

Skrevet
19 minutter siden, isw said:

Ja, det er straffbart. Det er ikke noen nyanser i den saken, hun utsatte deg for psykisk press og manipulasjon. Hun visste nøyaktig hva hun gjorde.

Anonymkode: 10938...250

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, GiftMann38 skrev:

Trist å høre og trist å høre at bare en av partene ansvarliggjøres ved inntak av alkohol. Lykke til i retten, håper du får lavest mulig straff (eller ingen straff om mulig).

Så du mener det ikke burde være straff for voldtekt? Hva er galt med deg egentlig?

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo litt snodig at en selv kan bli straffet til tross for selvforskyldt rus, men at det at rusen er selvforskyldt ikke har noe å si for offeret sin posisjon. Vi vet jo alle at det er lett å gjøre ting i fylla en aldri ville ha gjort ellers. 

Anonymkode: 29a27...60d

Det er fremdeles voldtekt. Ts har all skyld. Eller mener du man skal slippe unna med eks drap ved fyllekjøring om den du kjører på også er full?

2 timer siden, isw skrev:

Hvis du greier å dra nesa ut av feministisk propaganda her, så ser du vel at dette ikke er det samme som en overfallsvoldtekt? 

Jeg forsvarer absolutt ikke dette, men det er ulike nyanser i sedelighetsforbrytelser.

Voldtekt er voldtekt. Slike som deg er årsaken til at kvinner er feminister. 

1 time siden, GiftMann38 skrev:

Dette er ikke voldtekt. 

Så om en full fyr sodomerer deg når du sover ut rus så er det greit? 

Anonymkode: 31550...d81

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, isw skrev:

Nei 1 for samleie uten samtykke og 6 for uaktsom voldtekt

TS vil bli dømt etter paragraf 291 B.

§ 291. Voldtekt
Med fengsel inntil 10 år straffes den som
a)
skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd,
b)
har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller
c)
ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS vil bli dømt etter paragraf 291 B.

§ 291. Voldtekt
Med fengsel inntil 10 år straffes den som
a)
skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd,
b)
har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller
c)
ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

Det tviler jeg meget meget sterkt på. Du må se litt på rettspraksis i tilsvarende saker. Men nå hopper jeg av denne tråden her. Blir litt uvel av hele saken, synes handlingen er forkastelig.

Skrevet (endret)
12 minutter siden, Påkrevd said:

Voldtekt er ikke greit uansett, men denne kommentaren fikk meg til å tenke at du kanskje ikke likestiller kvinner og menn helt. Her er det altså en jente som har truet med selvmord for å få sex med en gutt. Da skal han altså bare lære seg å sette grenser? Hvis jeg som mann hadde truet med å ta mitt liv for å få sex med en kvinne, hvordan tror du reaksjonene hadde vært da? Som sagt, voldtekt er alltid uakseptabelt, men konsekvensene for seksuelle overgrep kan ikke i et sånt tilfelle baseres på kjønn.

Hvis du hadde vært så selvopptatt at du hadde truet med selvmord ville de fleste voksne damer rygget i stor fart. Selvmordstrusler biter ikke på meg.

Men du blir kåt av det...

Han må jo lære seg å sette grenser. Eller? Edru eller påvirket, så virker det ikke som han har integritet. Uten at jeg kan vite det sikkert, kommer vel an på alderen og.

Det er ulovlig og EN ALVORLIG KRIMINELL HANDING, å ha sex med noen som sover, er ute av stand til å gjøre rede for seg. Ha det helt klart for deg! Det er også straffbart av f.eks. en lege å ha sex med en pasient.

En svarte her, et tilsvar. Joda menn kan også bli utsatt for det samme, men vilkåret er vel at de er våkne?

Endret av Atea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...