Gå til innhold

Kjøre skadet bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en liten uenighet i huset nå.

Bildøren på førersiden er skadet etter en kollisjon, og må byttes. 

Jeg mener at sjåføren sitter helt ubeskyttet slik det er nå, og at bilen ikke bør kjøres for den har blitt sjekket og reparert av verkstedet.  Hvis noen dulter borti bilen er det ingenting som tar i mot,  og derfor er ikke bilen sikker nok til å kjøres etter min mening.

Den andre parten mener at så lenge bilen ikke er rammeskeiv er det uproblematisk å kjøre den.

Er jeg overbeskyttende, og er det greit å kjøre bilen?

Anonymkode: 0952a...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bilen bør vel i beste fall bare kjøres til verkstedet, noen normal bruk av bilen er vel utelukket. 

Om det ikke er noen andre skader på bilen er den nok trafikksikker nok overfor andre trafikanter. 

For sjåføren er jo sikkerheten redusert i forhold til normalt, men det er neppe ulovlig. 

Men et viktig spørsmål er jo om dere virkelig vet hvilke skader bilen har så lenge den ikke har vært på verksted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier og fører er ansvarlig for at bilen er i forsvarlig stand. Er den ikke det, så skal ikke bilen kjøres. Med en skadet dør som er så skadet at den må byttes, så er neppe bilen kjørbar lengre enn korteste vei til verksted. Er skaden taksert? Hva sa verkstedet om å kjøre bilen? Ble airbagene utløst både foran og på siden? 

Anonymkode: 20bc6...022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en liten uenighet i huset nå.

Bildøren på førersiden er skadet etter en kollisjon, og må byttes. 

Jeg mener at sjåføren sitter helt ubeskyttet slik det er nå, og at bilen ikke bør kjøres for den har blitt sjekket og reparert av verkstedet.  Hvis noen dulter borti bilen er det ingenting som tar i mot,  og derfor er ikke bilen sikker nok til å kjøres etter min mening.

Den andre parten mener at så lenge bilen ikke er rammeskeiv er det uproblematisk å kjøre den.

Er jeg overbeskyttende, og er det greit å kjøre bilen?

Anonymkode: 0952a...9ad

Du høres noe hysterisk ut. En bulk i døren går mer på det estetiske, enn sikkerheten.

Anonymkode: 6a368...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skadet er døren? Får man lukket den normalt? Er det "bare" en stor, stygg bulk eller henger døra og slenger?

Så lenge det bare er en stor bulk men døra lukker seg osv som den skal så hadde jeg kjørt bilen. Hadde derimot låsen eller lignende vært skadet eller bilen rammeskeiv hadde jeg ikke kjørt den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, stan skrev:

Bilen bør vel i beste fall bare kjøres til verkstedet, noen normal bruk av bilen er vel utelukket. 

Om det ikke er noen andre skader på bilen er den nok trafikksikker nok overfor andre trafikanter. 

For sjåføren er jo sikkerheten redusert i forhold til normalt, men det er neppe ulovlig. 

Men et viktig spørsmål er jo om dere virkelig vet hvilke skader bilen har så lenge den ikke har vært på verksted. 

Vi fikk en bekjent til å se på bilen (mekaniker), og han sa at bilen var trafikksikker, men at strukturen i døren var skadet.  Sikkerheten til fører er derfor redusert, og det var derfor jeg mente bilen ikke var kjørbar.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eier og fører er ansvarlig for at bilen er i forsvarlig stand. Er den ikke det, så skal ikke bilen kjøres. Med en skadet dør som er så skadet at den må byttes, så er neppe bilen kjørbar lengre enn korteste vei til verksted. Er skaden taksert? Hva sa verkstedet om å kjøre bilen? Ble airbagene utløst både foran og på siden? 

Anonymkode: 20bc6...022

Skaden oppsto i går, og er ikke sjekket eller taksert, ut over at en bekjent har sett på bilen.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du høres noe hysterisk ut. En bulk i døren går mer på det estetiske, enn sikkerheten.

Anonymkode: 6a368...b6e

Jeg er helt rolig, ikke noe hysteri her.  ;)

Når strukturen i døren er svekket handler det om litt mer enn et estetisk problem.

16 timer siden, Sirah skrev:

Hvor skadet er døren? Får man lukket den normalt? Er det "bare" en stor, stygg bulk eller henger døra og slenger?

Så lenge det bare er en stor bulk men døra lukker seg osv som den skal så hadde jeg kjørt bilen. Hadde derimot låsen eller lignende vært skadet eller bilen rammeskeiv hadde jeg ikke kjørt den.ø

Som nevnt over, strukturen i døren er skadet, og sikkerheten er svekket, selv om bilen under selv er trafikksikker.  Døren kan lukkes, og låsen fungerer.  

Anonymkode: 0952a...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk en bekjent til å se på bilen (mekaniker), og han sa at bilen var trafikksikker, men at strukturen i døren var skadet.  Sikkerheten til fører er derfor redusert, og det var derfor jeg mente bilen ikke var kjørbar.

Skaden oppsto i går, og er ikke sjekket eller taksert, ut over at en bekjent har sett på bilen.

Jeg er helt rolig, ikke noe hysteri her.  ;)

Når strukturen i døren er svekket handler det om litt mer enn et estetisk problem.

Som nevnt over, strukturen i døren er skadet, og sikkerheten er svekket, selv om bilen under selv er trafikksikker.  Døren kan lukkes, og låsen fungerer.  

Anonymkode: 0952a...9ad

Da hadde jeg kjørt den til et verksted i dag og fått det skikkelig takstert og fikset. Er sikkerheten nedsatt bør ikke bilen kjøres mer med enn høyst nødvendig. Er det en gammel bil kan man ofte løse det enkelt ved å hente en dør på huggeren (om dere har slikt i nærheten) frem til dere får tid/penger til å gjøre jobben skikkelig. Regner med at ikke dere heller renner over av penger nå få dager før jul 🙈 Så er iallefall bilen kjørbar og trygg selv om den ene døra kanskje har en annen farge en periode 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...