AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #1 Skrevet 17. desember 2017 hei! jeg har for tiden ruinert økonomi, må få sosialhjelp /bostøtte og på toppen av det har jeg en stor bot.. fristen har gått ut på den, hva skal jeg gjøre nå? hva er mulighetene mine? Anonymkode: c4299...251
Guppy88 Skrevet 17. desember 2017 #2 Skrevet 17. desember 2017 Du må antakelig faktisk sone noen dager. 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #3 Skrevet 17. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: hei! jeg har for tiden ruinert økonomi, må få sosialhjelp /bostøtte og på toppen av det har jeg en stor bot.. fristen har gått ut på den, hva skal jeg gjøre nå? hva er mulighetene mine? Anonymkode: c4299...251 Logg deg inn på sismo.no og inngå en nedbetalingsavtale. Anonymkode: a327b...a7d 8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #4 Skrevet 17. desember 2017 13 minutter siden, Guppy88 skrev: Du må antakelig faktisk sone noen dager. sone ? i fengsel? kommer ikke på tale om Anonymkode: c4299...251
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #5 Skrevet 17. desember 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: sone ? i fengsel? kommer ikke på tale om Anonymkode: c4299...251 Om du ikke betaler så er det ikke så sikkert du har noe valg. Anonymkode: f62d3...351 25
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #6 Skrevet 17. desember 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: sone ? i fengsel? kommer ikke på tale om Anonymkode: c4299...251 Det kommer helt an på hva slags bot du har fått. Og om du ikke klarer å betale og du ikke prøver å gjøre opp for deg eller ta kontakt for å få en utsettelse så kan det hende du må sone hvis det er en sånn type bot. Og da har du nok ikke noe valg, nei. Anonymkode: 90339...527 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #7 Skrevet 17. desember 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: hei! jeg har for tiden ruinert økonomi, må få sosialhjelp /bostøtte og på toppen av det har jeg en stor bot.. fristen har gått ut på den, hva skal jeg gjøre nå? hva er mulighetene mine? Anonymkode: c4299...251 Du får finne deg i at den går til innkrevingssentralen da og at du får trekk i bostøtten og muligrns også noe i sosialhjelpsstønaden. Vi andre oppfører oss slik at vi slipper å bidra til statens inntekter på unødvendige Anonymkode: b1ee7...ac9 11
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #8 Skrevet 17. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer helt an på hva slags bot du har fått. Og om du ikke klarer å betale og du ikke prøver å gjøre opp for deg eller ta kontakt for å få en utsettelse så kan det hende du må sone hvis det er en sånn type bot. Og da har du nok ikke noe valg, nei. Anonymkode: 90339...527 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du ikke betaler så er det ikke så sikkert du har noe valg. Anonymkode: f62d3...351 herregud, visste ikke at det kunne gå så langt, er det mulig? jeg har aldri vært i NÆRHETEN av et fengsel noen gang... men man må vel få celle for seg selv med mobilen, dusj osv?? Anonymkode: c4299...251
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #9 Skrevet 17. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: herregud, visste ikke at det kunne gå så langt, er det mulig? jeg har aldri vært i NÆRHETEN av et fengsel noen gang... men man må vel få celle for seg selv med mobilen, dusj osv?? Anonymkode: c4299...251 Langt ifra. Anonymkode: 6a775...762 11
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #10 Skrevet 17. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: herregud, visste ikke at det kunne gå så langt, er det mulig? jeg har aldri vært i NÆRHETEN av et fengsel noen gang... men man må vel få celle for seg selv med mobilen, dusj osv?? Anonymkode: c4299...251 Det går ikke så langt dersom du viser vilje til å ville gjøre opp for deg. Du må ta kontakt med de som har skrevet ut boten og få til en nedbetalingsavtale - evt. en utsettelse. Det dummeste du gjør - hvis du vil unngå fengsel - er å bare la det bero. Du må gjøre noe aktivt for å vise at du ikke kan betale for deg. Anonymkode: 90339...527 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #11 Skrevet 17. desember 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: sone ? i fengsel? kommer ikke på tale om Anonymkode: c4299...251 Hvorfor ikke? Siden du er sosialhjelpmottaker regner jeg med du ikke har jobb og kan fint sone noen få dager i fengsel. Maten er god der (bedre enn i de fleste gamlehjem) og du får masse tid til å sløve på sengen. Kan lese bøker og slikt. Er dette så ille? Bedre enn å sette seg i mer dyp gjeld.. Anonymkode: 65ff7...757 8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #12 Skrevet 17. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: herregud, visste ikke at det kunne gå så langt, er det mulig? jeg har aldri vært i NÆRHETEN av et fengsel noen gang... men man må vel få celle for seg selv med mobilen, dusj osv?? Anonymkode: c4299...251 Mobilen må du levere fra deg. Du får sikkert mer åpen soning med slakkere regime. Er fellesdusjer, men siden du soner med andre kvinner på avdelingen er det helt trygt å plukke opp såpa.. Anonymkode: 65ff7...757 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #13 Skrevet 17. desember 2017 Fengsel i steden for bot, er ikke så enkelt å få. Særlig ikke om det bare er en bot. Den blir stående og godtgjøre seg med renter og gebyrer en god stund, så lenge det er en bot og ikke flere straffbare forhold. Så boten kan beløpe seg på flere ganger sitt eget grunnbeløp og bli prøvd tvangsinndrevet opp til mange ganger før det i det hele tatt blir vurdert noe fengselsstraff. Nettopp fordi bøter skal svi, og er ment som straff og her sosialhjelp er en midlertidig stønad på vei til noe annet, enten jobb, aap eller uføretrygd. Og da har statens innkrevningssentral virkelig noe å trekke boten fra. Skatteoppgjøret med penger tilgode kan de og trekke hele tilgodebeløpet fra i mange år fremover. Så inngå heller en avtale om å betale et lite beløp enn å stikke hodet i sanden, si du ikke kan betale når det er viljen du har vondt i og fengsel er noe du håper å få på rullebladet ditt og dermed ødelegger enda flere muligheter du kan få på din fremtidsvei gjennom livet. Anonymkode: b1ee7...ac9 8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #14 Skrevet 17. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mobilen må du levere fra deg. Du får sikkert mer åpen soning med slakkere regime. Er fellesdusjer, men siden du soner med andre kvinner på avdelingen er det helt trygt å plukke opp såpa.. Anonymkode: 65ff7...757 Det er ingen såpe å plukke opp i norske fengsler. De bruker sånne flytende såpedispensergreier som henger på veggen. Vet ikke hvordan det er andre steder i landet, men her i området jeg hører til så blir de som ikke klarer å betale bot sendt for å spikre paller. (Mulig det bare er menn der, men det vet jeg ikke helt) Anonymkode: 90339...527 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #15 Skrevet 17. desember 2017 Her er forresten en liten forklaring på fengsel for bot: https://www.sismo.no/no/pub/tema/soning-av-boter Du kan også få åpen soning, at du får en fotlenke og må holde deg hjemme den tiden du har fått å sone. Da kan du ha mobil og alt annen innenfor rekkevidde. Blir som husarrest. Anonymkode: 90339...527 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #16 Skrevet 17. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen såpe å plukke opp i norske fengsler. De bruker sånne flytende såpedispensergreier som henger på veggen. Vet ikke hvordan det er andre steder i landet, men her i området jeg hører til så blir de som ikke klarer å betale bot sendt for å spikre paller. (Mulig det bare er menn der, men det vet jeg ikke helt) Anonymkode: 90339...527 Bare et eksempel. Man trenger ikke bøye seg ned kun for å plukke opp såpa da. Regner med hun også bøyer seg ned for å såpe inn føttene og tærne. Da stiller du også rumpa i en sårbar utsatt posisjon. Anonymkode: 65ff7...757
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #17 Skrevet 17. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare et eksempel. Man trenger ikke bøye seg ned kun for å plukke opp såpa da. Regner med hun også bøyer seg ned for å såpe inn føttene og tærne. Da stiller du også rumpa i en sårbar utsatt posisjon. Anonymkode: 65ff7...757 Ok, joa, ser den. Men, så er det nok uansett som du nevnte selv - det er nok ikke like stort problem i kvinnefengsler i hvert fall. Dessuten tror jeg det bare er en myte med voldtekt i dusjen i fengsler. I hvert fall tror jeg ikke det er noe særlig utbredt i norske fengsler. Anonymkode: 90339...527 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #18 Skrevet 17. desember 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mobilen må du levere fra deg. Du får sikkert mer åpen soning med slakkere regime. Er fellesdusjer, men siden du soner med andre kvinner på avdelingen er det helt trygt å plukke opp såpa.. Anonymkode: 65ff7...757 herregud, jeg syns ikke det er rettferdig at jeg skal sitte i fengsel fordi jeg har dårlig råd, tror du jeg slipper raskt ut selv med en knallstor bot? vil helst ikke tilbringe mye tid med fanger! Anonymkode: c4299...251
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #19 Skrevet 17. desember 2017 Vel...betaler du ikke boten din (noe du ikke har råd til) så er du jo en kriminell selv og fortjener å være en fange for en kort stund. Du klarer uansett å sitte inne i feks et par mnd om det skulle blitt aktuelt. Du får god gratis mat, sove mye og evt trene om du vil. Du får endatil 65 kr dagen for å sitte inne. Summasummarum vil du altså i din situasjon komme økonomisk heldig ut av en fengselssoning. Du slipper boten, du sparer penger (gratis mat) og du får dagpengene. Anonymkode: 65ff7...757 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #20 Skrevet 17. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: herregud, jeg syns ikke det er rettferdig at jeg skal sitte i fengsel fordi jeg har dårlig råd, tror du jeg slipper raskt ut selv med en knallstor bot? vil helst ikke tilbringe mye tid med fanger! Anonymkode: c4299...251 Skjerp deg HI. Anonymkode: 76f98...64a 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå