Gå til innhold

Belønningsskjema?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har vært med på at barn på 6 år fikk noen skjemaer av legen, der de kunne skrape fram en luke for hver natt de ikke hadde tisset i sengen. Nå er jo ikke 6-årige sengevætere det samme som at et eldre barn tisser på seg om dagen, men poenget mitt er at det ble brukt belønningsskjemaer på disse barna.

Slikt blir jeg skremt av å lese. Å lage belønningsskjema til sengevætere er jo galskap. Dette er ikke barn som tisser på seg med med vilje eller latskap, men som ikke kan noe for at de tisser på seg. Hvordan vil et barn føle det, når man ønsker å få skrape en luke slik a tman får en belønning, men kun opplever dag etter dag at bleien/sengen er våt? Har ikke barnet følt seg mislykket før, så vild et garnatert gjøre det med en slik belønningssystem.

Når det gjelder større barn som tisser på seg etter å ha vært tørre en periode, så kan nok belønning fungere som motivasjon en kortere periode. For å sette i gang en prosess der barnet kommer inn i en vane omkring det å gå på do. Men jeg syns ikke dette skal være noen langvaring løsning.

Egentlig tror jeg vel det at man hadde oppnådd mere ved å sette på barnet bleie igjen. Da hadde man vist barnet at det får konsekvenser om man tisser på seg, og en slik konskevens er at man må gå med bleier. Da tror jeg barnet hadde gjort alt det kunne for å gå på do i tide.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig tror jeg vel det at man hadde oppnådd mere ved å sette på barnet bleie igjen. Da hadde man vist barnet at det får konsekvenser om man tisser på seg, og en slik konskevens er at man må gå med bleier. Da tror jeg barnet hadde gjort alt det kunne for å gå på do i tide.

Så å sitte på bleie igjen er løsningen på alle som har problemer med dette da? Man sitter ikke på en bleie på en som går i 2 klasse. Ikke i mine øyne ihvertfall.

Min niese går på skolen, 2 eller 3dje klasse og før hadde hun problemer med å rekke toalettet i tide når hun måtte på do.

Det endte i at hun tisset på seg. Så løsningen her ville kanskje vært å tatt på henne bleie igjen da? Feil.

Hun brukte nattbleie, men ikke bleie om dagen.

Foreldrene har vært innom leger o.l.

Alle problemer innen dette området løses ikke med å putte på en bleie på barnet.

Så lenge det ikke er en grunn, f eks medisinsk e.l., så trengs det ikke bleie.

Da trengs det bare litt trening og påminnelser.

Det er min mening og erfaring så langt.

Gjest Anonymous
Skrevet
Så å sitte på bleie igjen er løsningen på alle som har problemer med dette da? Man sitter ikke på en bleie på en som går i 2 klasse. Ikke i mine øyne ihvertfall.

Min niese går på skolen, 2 eller 3dje klasse og før hadde hun problemer med å rekke toalettet i tide når hun måtte på do.

Det endte i at hun tisset på seg. Så løsningen her ville kanskje vært å tatt på henne bleie igjen da? Feil.

Hun brukte nattbleie, men ikke bleie om dagen.

Foreldrene har vært innom leger o.l.

Alle problemer innen dette området løses ikke med å putte på en bleie på barnet.

Så lenge det ikke er en grunn, f eks medisinsk e.l., så trengs det ikke bleie.

Da trengs det bare litt trening og påminnelser.

Det er min mening og erfaring så langt.

Skjønner ikke hvorfor det skal være feil med bleie fordi om det er snakk om et barn i andre eller 3 klasse. Problemet er at barnet tisser på seg, og de som tisser på seg trenger bleier, det er jo derfor det lages bleier.

Og om din niese ikke klarer å gå på do i tide fordi hun ikke husker dette, ja så ville hun garantert ha husket på det om hun hadde bleie i buksa når hun selv ikke ville det.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det skal være feil med bleie fordi om det er snakk om et barn i andre eller 3 klasse. Problemet er at barnet tisser på seg, og de som tisser på seg trenger bleier, det er jo derfor det lages bleier.

Og om din niese ikke klarer å gå på do i tide fordi hun ikke husker dette, ja så ville hun garantert ha husket på det om hun hadde bleie i buksa når hun selv ikke ville det.

:o .....å sette bleie på et så stort barn (på dagtid) synes jeg er direkte nedverdigende for barnet!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Da vil jeg komme med en annen innfallsvinkel som ikke handler om belønningsskjema eller bleier som løsning.

Erfaringen min kommer ene og alene fra tisse-ute-trening med valper som vi har hatt i hus.

Men dersom jeg skal overføre det til mennesker (dette er kun teori, men kanskje det kan funke?):

Jeg ville rett og slett sørget for å gå med barnet på toalettet mange ganger til dagen. Gå når det er en liten stund siden sist barnet tisset, og kanskje må tisse igjen.

Så kan du spørre barnet, når det sitter på doringen om barnet kan kjenne om det må tisse. Dersom det ikke kjenner noe, så er det på med buksa igjen. Dersom barnet må tisse, så venter dere ROLIG uten mas på at barnet kanskje tisser. Når barnet har klart å tisse. forteller du at "så flink du er" (i rolig og positiv tone). Og så vasker dere hendene og fortsetter der dere slapp.

Når det skjer uhell, så vær rolig og la barnet, dersom det er modent nok, hjelpe til å vaske seg selv, og finne nye klær.

Med dette hjelper dere kanskje barnet til å lære seg rutiner ved å tisse i do, og barnet forstår at å tisse på seg har praktiske konsekvenser.

(Når det gjelder valper så går vi mye ut for å tisse i treningsperioden. Spesielt etter måltider og hektisk lek og søvn. Og så skryter vi når valpen tisser ute. "SÅ flink!" Når valpen har et uhell inne, så vasker vi rolig opp uten noe styr.)

Ella

Gjest Anonymous
Skrevet
Da vil jeg komme med en annen innfallsvinkel som ikke handler om belønningsskjema eller bleier som løsning.

Erfaringen min kommer ene og alene fra tisse-ute-trening med valper som vi har hatt i hus.

Men dersom jeg skal overføre det til mennesker (dette er kun teori, men kanskje det kan funke?):

Jeg ville rett og slett sørget for å gå med barnet på toalettet mange ganger til dagen. Gå når det er en liten stund siden sist barnet tisset, og kanskje må tisse igjen.

Så kan du spørre barnet, når det sitter på doringen om barnet kan kjenne om det må tisse. Dersom det ikke kjenner noe, så er det på med buksa igjen. Dersom barnet må tisse, så venter dere ROLIG uten mas på at barnet kanskje tisser. Når barnet  har klart å tisse. forteller du at "så flink du er" (i rolig og positiv tone). Og så vasker dere hendene og fortsetter der dere slapp.  

Når det skjer uhell, så vær rolig og la barnet, dersom det er modent nok, hjelpe til å vaske seg selv, og finne nye klær.  

Med dette hjelper dere kanskje barnet til å lære seg rutiner ved å tisse i do, og barnet forstår at å tisse på seg har praktiske konsekvenser.  

(Når det gjelder valper så går vi mye ut for å tisse i treningsperioden. Spesielt etter måltider og hektisk lek og søvn. Og så skryter vi når valpen tisser ute. "SÅ flink!" Når valpen har et uhell inne, så vasker vi rolig opp uten noe styr.)

Ella

Slike forslag kan kunne komme fra personer som ikke har barn selv, og som ikkehar den minste peiling. Metoden du her beskriver forsøker da ALLE foreldre når det gjelder dotrening av barna sine. Det er når denne metoden ikke fungerer at problemene oppstår.

Og til de som er sjokkerte og syns det er så nedverdigende for store barn å måtte ha på seg bleie, tenk dere om en gang til. Hvilke signaler sender dere til personer som er avhengige av et hjelpemiddel som bleier? For det er nemlig det vi snakker om her, et hjelpemiddel for de som av en eller annen grunn ikke er i stand til å holde på urin eller avføring. Og jo mer voksne mennesker går rundt og har en negativ holdning til bleier som det hjelpemiddelet det er, jo mer nedverdigende vil det være for å personer å benytte seg av et godt og lovlig hjelpemiddel som man kan få på blå resept her i landet.

Skrevet

Så kan du spørre barnet, når det sitter på doringen om barnet kan kjenne om det må tisse. Dersom det ikke kjenner noe, så er det på med buksa igjen. Dersom barnet må tisse, så venter dere ROLIG uten mas på at barnet kanskje tisser. Når barnet har klart å tisse. forteller du at "så flink du er" (i rolig og positiv tone). Og så vasker dere hendene og fortsetter der dere slapp.

Ella

Ja, dette er en metode for barn som skal øve seg å bruke toalettet for første gang, men passer dårlig for en 7-åring!! :)

Hvis jeg hadde rost lillegutt for at han hadde tisset på do tror jeg han ville tenkt at mamma var blitt rar... :ler::wink:

Hans problem er ikke at han tisser i buksa rett som det er men når han har det for gøy eller travelt... Han vet hva doen brukes til, men klarer ikke holde seg like lenge som han ønsker.

:) :)

Skrevet

Jeg synes det er helt feil å ta på et så stort barn bleie så lenge det ikke er en medisinsk årsak til det.

Det er nedverdigende for barnet.

Alle sånne problemer løses ikke med å sitte på barnet bleie igjen.

Og det er ikke fordi min niese ikke husker det. Hun vet når hun må på do, men det er ofte hun ikke rekker fram på toalettet i tide. Det var noe med urinlederne/blæren, noe sånt, men det var ikke noe "big deal".

Hun brukte bleie om natten før, men ikke om dagen.

Kunne det være fordi hun skulle lære å rekke fram til toalettet eller at hun skulle få trene på akkurat det?

Det hadde ikke gått hvis hun skulle hatt bleie på seg på dagtid.

Nei til bleie på så store barn hvis det ikke er en grunn til det.

Det at barnet tisser på seg....sånne ting skjer.

Tenk heller på hvordan barnet føler seg når mor eller far putter en bleie på bare fordi det tisser litt på seg.......

Det må føles veldig nedverdigende for barnet kan jeg tippe.....

Skrevet

Slike forslag kan kunne komme fra personer som ikke har barn selv, og som ikkehar den minste peiling. Metoden du her beskriver forsøker da ALLE foreldre når det gjelder dotrening av barna sine. Det er når denne metoden ikke fungerer at problemene oppstår.

Og til de som er sjokkerte og syns det er så nedverdigende for store barn å måtte ha på seg bleie, tenk dere om en gang til. Hvilke signaler sender dere til personer som er avhengige av et hjelpemiddel som bleier? For det er nemlig det vi snakker om her, et hjelpemiddel for de som av en eller annen grunn ikke er i stand til å holde på urin eller avføring. Og jo mer voksne mennesker går rundt og har en negativ holdning til bleier som det hjelpemiddelet det er, jo mer nedverdigende vil det være for å personer å benytte seg av et godt og lovlig hjelpemiddel som man kan få på blå resept her i landet.

Nei, dette forslaget kommer ikke bare fra personer som ikke har barn. Dette er nemlig helt riktig fremgangsmåte.

Dette var måten vi gjorde det på når vi lærte barna å gå på toalettet og gjett hva? Det virket!

Jeg synes ikke det er grunn til bleie så lenge det ikke er medisinsk.

Og man begynner ikke med toalettrening heller før barnet selv sier det er klart ( sier at det må tisse, bæsje, viser interesse for å gå på do og alt det der ).

Det er ingen vits i å begynne hvis barnet ikke er klar for det selv. Der snakker jeg av erfaring.

De som bruker bleie på barnet pga medisinske grunner eller ikke, trenger ikke å bli snurt fordi folk mener dette.

Hva de gjør, er deres valg, men jeg selv ville aldri tatt bleie på mine barn så gamle. Så enkelt er det.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg synes det er helt feil å ta på et så stort barn bleie så lenge det ikke er en medisinsk årsak til det.

Det er nedverdigende for barnet.

Alle sånne problemer løses ikke med å sitte på barnet bleie igjen.

Er det ikke en medisinsk årsak, så er det latskap. At barnet ikke gidder å gå på do, da bør konsekvensen være at man må ha bleie på seg.

Og det er ikke fordi min niese ikke husker det. Hun vet når hun må på do' date=' men det er ofte hun ikke rekker fram på toalettet i tide. Det var noe med urinlederne/blæren, noe sånt, men det var ikke noe "big deal".[/quote']Men om hun ikke rekker frem, at det er noe fysisk feil med urinlederne/blæren, ja så har hun jo så absolutt behov for bleier da.

Dobbelt moral dette. Ja du kan få bruke bleie om natten så slipper mamma og pappa å vaske sengetøyet ditt. Mens det om dagen er nedverdigende for barnet med bleier? Er det ikke nedverdigende for barnet om natten da?

Og jo, barnet kan fint ha bleie på seg og alikevel gå på do, det finnes som du helt sikkert vet trusebleier i dag som barnet selv kan trekke ned og opp etter behov. OM barnet etter å ha fått på seg bleie bevist tisser i den, ja så er ikke barnet moden for å gå på do selv heller.

:ler: Grunnen er jo at barnet tisser på seg, det er derfor det finnes bleier. Og ja, det hener at barn tisser på seg, en skjelden gang innimellom, men det er er ikke vanlig at barn gjør det flere ganger om dagen. Da har man et problem, og da er bleier et hjelpemiddel.

Klart det føles nedverdigende for barnet om foreldrene har samme holdning som deg. Sånn "stakkars barn som tisser på seg" liksom.... og denne holdningen har mange foreldre til tross for at det er bevist at det ikke er fysisk årsaker til tissingen. Barnet gjør det av ren latskap, gidder ikke gå på do i tide, og ender opp med å tisse på seg. Da trenger barnet heller å få lære seg at det får konskevenser for hun/han og ikke gå på do, og konsekvensen er å måtte bruke bleie.
Skrevet

Det er en ting jeg ikke forstår når det gjelder problemer med at barn tisser i buksene, og det er at det skal være så nedverdigende med bleier? Er det liksom mindre nedverdigende å føle ubehaget i å bli våt da? For å ikke snakke om at når man tisser i buksa, ja så vil dette bli avslørt ved at alle kan se at man har gjort det? Det må være nedverdigende det.....

Skrevet
Er det ikke en medisinsk årsak' date=' så er det latskap. At barnet ikke gidder å gå på do, da bør konsekvensen være at man må ha bleie på seg.[/quote']

Det er ikke det at barnet ikke gidder å gå på do. Hun rekker ikke fram i tide. Sånn var det iallefall før. Hvordan det er nå vet jeg ikke, men problemet var ikke så stort at hun trengte bleie på dagtid.

Som jeg sa, det var ikke et så stort problem at hun trengte dagbleier.

Du kjenner ikke foreldrene til dette barnet, det gjør jeg.

Jeg tviler sterkt på at noen foreldre er oppe hele natten for å sende ungen på do, for å si det sånn.

Vi brukte nattbleie på vår datter. Men vi var vel bare late da. Datteren vår brukte ikke bleie om dagen heller, men bare om natten........

Spiller ingen rolle om det finnes det og det. Jeg har aldri vært ute for at barn bevisst tisser i bleien. Og trusebleie har vi heller ikke brukt da vi brukte truser og det gikk helt fint.

Vel, finnes faktisk de barn som tisser på seg flere ganger om dagen ved toalettrening. Tisser barnet på seg ørten ganger om dagen, da har foreldrene begynt med toalettrening for tidlig.

Er det snakk om eldre barn, da kan det hende at barnet rett og slett ikke bryr seg, og i så tilfelle så bør foreldrene snakke med barnet og forklare.

Er det en medisinsk årsak, og legen foreslår bleie, så ser ikke jeg problem med det.

Men å ta på bleie på et barn bare fordi det tisser på seg, ja da har enten foreldrene begynt litt tidlig med treningen eller så er det fordi foreldrene ikke vil ta tak i problemet og løse det, fordi å finne fram bleien igjen er jo mye enklere. Det er min oppfatning.

Gjest Anonymous
Skrevet

Joda, vet at forslaget mitt var helt "banalt" og blir brukt når en avvenner 3-åringer fra bleier :ler:

Har barn selv men de er bleieunger fortsatt.

Men poenget mitt var i grunnen at foresatte og andre som har ansvar for barnet i en periode minner gutten veldig veldig ofte om å tisse. Slik at barnets hjerne etterhvert utvikler "spor i hjernen" som minner barnet selv på å tisse. (det er i grunnen snakk om en psykologisk hjernevasking..) Skjønner?

Jeg tenkte at det kanskje gikk an å gå mange skritt tilbake, selv om barnet er 7 år. Men selvfølgelig synes noen barn at slikt er flaut, men det går an å være diskre....

Nei, jeg har ikke særlig erfaring med slik, men ville likevel komme med innspill.

:sjenert:

Ella

Gjest Anonymous
Skrevet

Joda, vet at forslaget mitt var helt "banalt" og blir brukt når en avvenner 3-åringer fra bleier :ler:

Har barn selv men de er bleieunger fortsatt.

Men poenget mitt var i grunnen at foresatte og andre som har ansvar for barnet i en periode minner gutten veldig veldig ofte om å tisse. Slik at barnets hjerne etterhvert utvikler "spor i hjernen" som minner barnet selv på å tisse. (det er i grunnen snakk om en psykologisk hjernevasking..) Skjønner?

Jeg tenkte at det kanskje gikk an å gå mange skritt tilbake, selv om barnet er 7 år. Men selvfølgelig synes noen barn at slikt er flaut, men det går an å være diskre....

Nei, jeg har ikke særlig erfaring med slik, men ville likevel komme med innspill.

:sjenert:

Ella

Skrevet

Trådstarter skriver at det går bra i helger når foreldrene selv kan minne barnet på å gå på do. Kanskje det er mulig å forklare skole/SFO-personalet om problemet, og spørre om de også kan ta ansvar for å be barnet gå på do flere ganger om dagen, i en liten periode? :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Hmm... dersom 7-åringen synes det er flaut å bli bedt om å tisse, så hører antagelig innspillet mitt til i søppelkassen! :)

Ella

Skrevet

Det må da være flauere å tisse på seg enn å bli bedt om å gå på do??

Gjest Anonymous
Skrevet
Nettopp, akkurat som man skulle tro det var flauere å tisse på seg slik at alle kan se det, fremfor å ha på seg bleie som tar seg av tisset. Når et barn syns alt annet enn å tisse i buksa er flaut eller nedverdigende, ja da må jo barnet ønske å tisse på seg da.
Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, det har du rett i! :)

Ella

Skrevet

Det er som oftest synlig at et barn går med bleie. Tror ikke det hadde vært så populært hos de jeg kjenner i hvertfall. Jeg kjenner en sjuåring som bruker bleie om natten. Han synes det er så flaut at han ikke tør å overnatte hos venner. Men han vil ikke ligge uten, for han synes det er ubehagelig å våkne på våt madrass hver natt. Både moren, faren og den ene broren var sengevætere til de var ganske store, så de maser ikke noe med det. Regner med at han vokser det av seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...