Thomasine Skrevet 1. februar 2005 #1 Skrevet 1. februar 2005 Uff, familien er for tiden inne i en negativ periode... Jeg er mye borte en kort periode nå, så far er den som tar seg av det meste... (Pappan klarer det, men barna er nok vant til at mamma stiller litt mere opp... :-? ) 2.klassingen sliter vi mest med. Han glemmer daglig et eller annet på skolen; en hanske, lue, badetøy, bøker osv... I tillegg "glemmer" han å gå på do før han skal ut og det resulterer i at han "gjør seg ut" fordi han akkurat IKKE rekker toalettet... :-? :-( Han blir jo SÅ lei seg - men dette skjer jo nesten HVER dag... Vi blir så slitne allesammen, og lillegutt blir jo så lei seg... :-( Så, tidligere har vi benyttet oss av "belønningsskjema". Vi tenkte ta opp det igjen. Om han klarer å la være å tisse seg ut og ikke glemmer noe på x-antall dager så får han en premie! En gulrot! Da kan han være med oss i butikken og velge seg ut noe i rimelighetens forstand! Hva synes dere?! Er han for stor for slike gulerøtter?! Vi er bare så lei av denne negative "trenden" som råder hos oss for tiden hvor han nesten daglig får en "reprimande" for et eller annet. Kanskje skjemaet blir en mere positiv måte å handskes med problemet på. Det skal sies at det funket veldig bra sist vi brukte det - 2-3 år siden. Tar gjerne i mot andre tips om noen har. Hilsen en litt sliten og trist mor for tiden... :-(
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2005 #2 Skrevet 2. februar 2005 Som pedagog er jeg totalmotstander av belønningsskjema, særlig til en gutt på åtte som tisser på seg. Hvordan kan du si med hundre og femti prosent sikkerhet at det ikke er en fysiologisk grunn for at dette skjer? Og tenk om noen skulle gi deg et skjema for hver gang du klarte noe, som synliggjorde at du ikke klarte ting som var helt basic for andre? Nei, ta dere heller litt mer tid til gutten, han er altfor liten til å få et slikt press på seg. Det er fullstendig normalt at andre og tredjeklassinger og til dels fjerdeklassinger er såpass distrè, gi ungen en sjans til å bli stor først. Du sier jo selv at det er endringer i dere voksnes hverdag som er årsak til dette, da må dere heller finne andre løsninger.
*Heidi* Skrevet 2. februar 2005 #3 Skrevet 2. februar 2005 Som pedagog er jeg totalmotstander av belønningsskjema, særlig til en gutt på åtte som tisser på seg. Hvordan kan du si med hundre og femti prosent sikkerhet at det ikke er en fysiologisk grunn for at dette skjer? Og tenk om noen skulle gi deg et skjema for hver gang du klarte noe, som synliggjorde at du ikke klarte ting som var helt basic for andre? Nei, ta dere heller litt mer tid til gutten, han er altfor liten til å få et slikt press på seg. Det er fullstendig normalt at andre og tredjeklassinger og til dels fjerdeklassinger er såpass distrè, gi ungen en sjans til å bli stor først. Du sier jo selv at det er endringer i dere voksnes hverdag som er årsak til dette, da må dere heller finne andre løsninger. Er du motstander av skjema når barnet er yngre oxo? Hva kan man bruke istedet?
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2005 #4 Skrevet 2. februar 2005 så på tv (NRK) om familier med "vansklige barn" og der brukte de skjema med klistremerker.. funka veldig bra der.. Så lenge det ikke er noe fysisk galt er det vel okei.. Når det gjelder hva fagfolk mener (sier IKKE dette for å tåkke på noen) så vil du få like mange svar som folk du spør.. (nesten)
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2005 #5 Skrevet 2. februar 2005 Det er forskjell på å bruke skjema for å rydde rommet og det å tisse på seg. Å bruke skjema for at barn skal slutte å tisse på seg er overgrep uansett barnets alder. Å få en åtteåring til å rydde rommet sitt ved hjelp av fex gullstjerner, der ti gullstjerner betyr kinotur er noe helt annet. Men barn som skal ha utbytte av denne typen virkemidler må være store nok til til å skjønne sammenhengen mellom innsats og belønning.
Thomasine Skrevet 2. februar 2005 Forfatter #6 Skrevet 2. februar 2005 Vel. Nå har det seg slik at lillegutt ikke har et fysiologisk problem. Det er allerede sjekket ut! Leter man seg bakover i mine innlegg har jeg skrevet om problemet tidligere. Det har dukket opp igjen... :-? "Som pedagog" - sier du Tex, kan du utdype deg med teori?! Ville vært interessant! Ellers så erfarer vi at i helgene glir alt på skinner - da blir han minnet på å gå før han går ut, mens på skolen/SFO må han selv passe på. Så kan man jo diskutere om "feilen" er at han gjør seg avhengig av at andre må "minne" ham på å benytte toalettet. Strengt tatt burde han gå så fort han merker behovet, men den drøyer han altså! Han sier selv at han holder seg og når han først kommer til doen rekker han det akkurat ikke... :-( Vi har gitt ham skjema og skal teste det ut! Han var glad for å kunne tegne i den første ruten i dag - idag var en positiv dag for oss alle- ingen krangling pga. uttissa tøy eller glemte saker. Jeg tror det rett og slett er det at han er distre og trenger litt press for å konsentrere seg og ta seg selv i nakken!
Kittykat Skrevet 2. februar 2005 #7 Skrevet 2. februar 2005 Jeg tror det rett og slett er det at han er distre og trenger litt press for å konsentrere seg og ta seg selv i nakken! Uansett hva du tror, så mener jeg det er feil å ligge press på barn. Samme hva. Jeg er imot press på barn. Min samboer vil gjerne at vår sønn på 3 år skal slutte med bleien. Han ligger også litt press på gutten og det byr meg i mot. Jeg blir så sint! Jeg ville heller tatt en annen vinkel, som f eks å snakke med gutten. Det burde vel være mulig?
Cand alt Skrevet 3. februar 2005 #8 Skrevet 3. februar 2005 Ta uformell kontakt med PPT og be om råd. Kanskje noen kan gi deg mal på et belønningskjema. Belønning fungerer virkelig godt på atferd. Mye forskning bekrefter dette. Men jeg sier ikke at det fungerer her, vet for lite om saken din. Men det er vel verdt et forsøk.
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2005 #9 Skrevet 3. februar 2005 Jeg har en gutt på 9 år som har samme problem. Han har avføring i trusen opp til 10-20 ganger pr uke. Ingen tissing, men denne avføringen. Han har nettopp vært innlagt ved sykehus i 10 dager for dette problemet med avføring. Og det brukte de nettopp klistremerker på et skjema som en del av opplegget. Jeg regner da med at de på sykehuset som har med slike barn hver uke vet hva de gjør! Videre var dagen delt inn i 4 soner: et klistremerke for tidssone: etter frokost, lunsj, middag og kvelds. Det kan høres mye ut, men for et barn med slike problem er det viktig med regelmessig tømmig for å tå tarmene til å fungere igjen. Videre må ta han ta avføringshjelpemidler regelmessig og drikke rikelig. Vi kontaktet lege, men det gikk 4 år fra vi var der første gang med problemet til innleggelsen ble et faktum. Bare stå på og ikke la fagfolk bagatellisere dette. Lykke til.
søndagsengel? Skrevet 3. februar 2005 #10 Skrevet 3. februar 2005 Jeg har vært med på at barn på 6 år fikk noen skjemaer av legen, der de kunne skrape fram en luke for hver natt de ikke hadde tisset i sengen. Nå er jo ikke 6-årige sengevætere det samme som at et eldre barn tisser på seg om dagen, men poenget mitt er at det ble brukt belønningsskjemaer på disse barna. Vi har forrsten en lærer på skolen, hvor både han og kona er opptatt av atferdspsykologi. De fikk alle tre barna sine til å slutte med bleie før de var 2 år ved hjelp av belønningssystem. DET er litt i overkant av hva jeg synes er nødvendig... :o
Thomasine Skrevet 3. februar 2005 Forfatter #11 Skrevet 3. februar 2005 Jeg ville heller tatt en annen vinkel' date=' som f eks å snakke med gutten. Det burde vel være mulig?[/quote'] :o :-? Tror du ærlig talt at jeg ikke har snakket med sønnen min om dette i opptil flere omganger?! Hadde det hjulpet ville det vel vært en enklere måte å håndtere saken på enn belønningsskjema vi har begitt oss inn på ?! Både for oss og lillegutt! Vi er heldigvis forskjellige! Belønningsskjema har fungert tidligere i vårt hjem og det fungerer på 2.dagen nå... Tilbakemeldinger/fokuseringer på positive handlinger istedet for fokusering på negative! Godt å høre om flere som med hell har brukt den samme metoden!
Gjest Gjesta Skrevet 3. februar 2005 #12 Skrevet 3. februar 2005 Belønningsskjema har fungert tidligere i vårt hjem og det fungerer på 2.dagen nå... ...men tror at at han tisser på seg med vilje, da, og at han lar være nå fordi han får belønning...?
Thomasine Skrevet 3. februar 2005 Forfatter #13 Skrevet 3. februar 2005 ...men tror at at han tisser på seg med vilje, da, og at han lar være nå fordi han får belønning...? Nei, han tisser ikke på seg med vilje, men nå har han en "gulrot" å strebe etter! Han må tenke ekstra godt etter/konsentrere seg om å huske å gå på do før han går ut i friminuttene. Gjør han det må han ikke tisse like mye og klarer å holde seg tørr. Tydligvis funker det med gulrot for han og han er selv mere fornøyd når han ikke tisser seg ut. Og jeg slipper like mye klesvask...
søndagsengel? Skrevet 4. februar 2005 #14 Skrevet 4. februar 2005 Så fint at det virker! Håper det fortsetter sånn! :-)
Kittykat Skrevet 5. februar 2005 #16 Skrevet 5. februar 2005 Skrev jeg at du ikke hadde snakket med han? Nei, jeg gjorde ikke det. Jeg skrev hvordan jeg ville gjort det. Jeg har ikke noe i mot belønningskjema generelt, men jeg personlig synes ikke det passer med den situasjonen du er i. Det var bare det. Ingen grunn til å irritert. Vi er alle forskjellige og finner fram til metoder som passer oss, hver enkelt..
Thomasine Skrevet 5. februar 2005 Forfatter #17 Skrevet 5. februar 2005 Skrev jeg at du ikke hadde snakket med han? Nei, jeg gjorde ikke det. Jeg skrev hvordan jeg ville gjort det. Jeg har ikke noe i mot belønningskjema generelt, men jeg personlig synes ikke det passer med den situasjonen du er i. Det var bare det. Ingen grunn til å irritert. Vi er alle forskjellige og finner fram til metoder som passer oss, hver enkelt.. Helt i orden! Men jeg var ute etter tips , råd og vink om hvordan håndtere saken. Og, nei, direkte skrev du ikke at jeg ikke hadde snakket med ham, men det synes jeg nesten er innlysende! Kommunikasjon er vel det viktigste "våpen" til å løse noe...?! Og jeg er ikke irritert!! Kan jeg spørre hvorfor du ikke liker metoden i slike tilfeller?! Det er det jeg er ute etter. Årsaker til hvorfor noen velger metoden og hvorfor noen ikke gjør det.
Vestlandsjenta Skrevet 5. februar 2005 #18 Skrevet 5. februar 2005 Hei! Vi bruker et lignende opplegg med "opptjening" av smilegjes for hver kveld gutten vår på 5 1/2 år legger seg fint. Etter 4 smilefjes får han en "premie". Jeg ser ikke noe galt i denne metoden og for oss fungerer det veldig bra! Vi har fått en mye mer rolig kveld, gutten sover mer og han vekker ikke sin eldre bror som skal på skolen neste dag. Vil også legge til at gutten har vært komplisert når det gjelder legging siden han ble født. Vi var veldig frustrerte og leie av å bruke hver kveld på "dilldall" i forbindelse med legging og det resulterte selvsagt i kjefting og mye negativt. :-? Jeg har lært og brukt metoden som på fagspråket heter tegnøkonomi i jobben min fra før (er vernepleier). Så lenge gutten din er utredet fysiologisk, synes jeg ikke det gjør noe om dere bruker dette opplegget. Det går jo enkelt og greit å forterke og gi oppmerksomhet på positive ting. Lykke til!! :-)
Gjest AnneK Skrevet 6. februar 2005 #19 Skrevet 6. februar 2005 Hei! Jeg er også pedagog, og det viktigste etter min erfaring er å vurdere hvert enkelt "tilfelle" som en enestående sak. Som barnets mor er det ingen som kjenner gutten din bedre enn deg, og så lenge fysiologiske grunner for tissingen er sjekket ut, ser jeg ingenting galt i at du prøver ut belønningssystemet. Det som er viktig er å prøve å finne ut av grunnen til at dette skjedde, men det kan jo virke som om det har sammenheng med at du ikke er så mye tilstede som før. (Kanskje er det du som har minnet ham på å tisse tidligere?) Uanz er dette ganske vanlig. Det er ikke sannsynlig at gutten din har det så morsomt/travelt at han ikke prioriterer å tisse før det er for sent? Barn har ikke ferdigutviklet sin evne til å se konsekvenser av det de gjør før langt senere. Slapp av, det mener nå jeg, og prøv ut forskjellige måter som gjør det lettere å huske å tisse. Om det er dette med tid som er problemet for gutten din, at han føler han går glipp av noe ved å gå på do, så kan du prøve å forklare at han mister mer tid ved å utsette det (bytting av klær, vasking, osv.). I en overgangsperiode er det også en mulighet å snakke med de voksne på SF'en slik at de kan hjelpe til med å huske dette.. Klem, Anne
Kittykat Skrevet 7. februar 2005 #20 Skrevet 7. februar 2005 Kan jeg spørre hvorfor du ikke liker metoden i slike tilfeller?! Det er det jeg er ute etter. Årsaker til hvorfor noen velger metoden og hvorfor noen ikke gjør det. Jeg synes bare at dette skal gå naturlig. At barna ikke skal "presses" til noe. Altså "presses" til å være flink. Jeg har selv vært ute for den situasjonen der barnet mitt har fått kjeft fordi hun bæsjet i bleien istedet for å gå på do. Hun ble helt fortvilet stakkar. Disse to situasjonene kan ikke sammenlignes, men fortvilelsen i mine datteres øyne kommer jeg ikke til å glemme og der og da bestemte jeg meg for at ingen overhodet skal "presse" på mine barn noe. Så derfor reagerer jeg kanskje litt sterkt på dette med belønningsskjema når det gjelder toaletttrening, for jeg oppfatter det litt som inndirekte press på barnet.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå