Gå til innhold

Jeg begynner å få bart!!!!!!!!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Herregud så fortvilet jeg er. I det siste har jeg fått mer og mer hår på kroppen. Det begynte med at bikinilinjen ble større og større, så fikk jeg litt veiviser. Så tok jeg hårfjerningslaser i 6 mnd, og alt var borte, etter to mnd kom alt tilbake men hårene er mye tynnere enn de var før. Så plutselig oppdager jeg at jeg har fått to lange hår på brystkassen, og også har rundt nipplene som jeg av og til pleier å nappe bort. For noen mnd siden oppdaget jeg enda et hår som var kommet ved halsen min, svart, tykt og langt. Så fikk jeg et på kjeven, og nå ser jeg at jeg har fått et tykt mørkt hår under haken. Har også begynt å få litt mørkere hår på overleppen... 

Jeg gikk på p-ring da jeg oppdaget dette første gang, det ble tatt prøver av hormonene mine og jeg hadde for lite østrogen i kroppen. Jeg byttet så over til cerazette som jeg går på nå. Var hos legen og tok blodprøver, og de var helt fine nå. Så hormonene er helt fine nå. Er dette mulig å stoppe? Er helt i fra meg, vet ikke hva jeg skal gjøre!! Jeg skal henvises videre til en gynekolog for å sjekke om det er noe med livmoren som gjør at jeg får økt hårvekst. Finnes det tabeletter som kan stoppe dette? Er så fortvilet :-(

Anonymkode: cc9a4...227

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er jente i midten av 20 årene forresten 

Skrevet

Gynekolog er jo det helt riktige første steg. Pass på at han vekkdiagnostiserer (eller diagnostiserer) pcos, som er en av de mer kjente årsakene til økt hårvekst og hormonbalanse.

Anonymkode: 9d1d1...4a9

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gynekolog er jo det helt riktige første steg. Pass på at han vekkdiagnostiserer (eller diagnostiserer) pcos, som er en av de mer kjente årsakene til økt hårvekst og hormonbalanse.

Ser man ikke pcos på vanlig blodprøve da?

Anonymkode: 9a46a...4ae

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det an å få noe for det hvis det er pcos?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det an å få noe for det hvis det er pcos?

Ja du kan få en type p-pille som undertrykker testosteronet i kroppen. Det er mannlige androgener som dominerer i kroppen og skaper økt hårvekst. Fikk dette selv da jeg hadde pcos. Funker fint😊 Brukte Diane, men nå tror jeg de bruker Yasmin også? Er ikke helt sikker

Anonymkode: ede7b...a2f

Skrevet

Jeg har forresten mistet halvparten av håret mitt også gjennom 2 år.. 

Skrevet

Syns egentlig det høres ut som vanlig hårvekst som kommer til mer syne med alderen jeg. 

Anonymkode: 31f9f...33d

• Liker 2
Skrevet

Ikke bry deg om de slemme kommentarene. Småunger.

Hvis dette er pcos så er det vanlig med økt hårvekst og hårtap på hodet. Kom deg til gyn og få orden på dette så du slipper å bekymre deg:klem:

Jeg skrev her tidligere😊

Spesielle type(r) p-piller hjelper deg😊

• Liker 3
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bry deg om de slemme kommentarene. Småunger.

Hvis dette er pcos så er det vanlig med økt hårvekst og hårtap på hodet. Kom deg til gyn og få orden på dette så du slipper å bekymre deg:klem:

Jeg skrev her tidligere😊

Spesielle type(r) p-piller hjelper deg😊

Vet du om håret på hoden kan komme tilbake, og at jeg mister hårveksten som dersom jeg har pcos og får behandling? :-)  

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet du om håret på hoden kan komme tilbake, og at jeg mister hårveksten som dersom jeg har pcos og får behandling? :-)  

Skulle stå hodet*

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle stå hodet*

Det vet jeg ikke... 

Men så en episode av pinlige sykdommer der en dame med håravfall i spray som fikk håret til å gro tilbake. Det finnes midler for det også😊

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke... 

Men så en episode av pinlige sykdommer der en dame med håravfall i spray som fikk håret til å gro tilbake. Det finnes midler for det også😊

Har lest en del om pcos, og har jo ganske mange av symptomene. Legen min trodde også at jeg muligens hadde syster på livmoren. Men vet du om jeg vil ha mer vanskeligheter med å få barn, dersom jeg har syster på livmoren? 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lest en del om pcos, og har jo ganske mange av symptomene. Legen min trodde også at jeg muligens hadde syster på livmoren. Men vet du om jeg vil ha mer vanskeligheter med å få barn, dersom jeg har syster på livmoren? 

Du kan få vanskeligheter, men mest sannsynlig vil det gå helt fint. 

Anonymkode: e93a1...1c4

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få vanskeligheter, men mest sannsynlig vil det gå helt fint. 

Anonymkode: e93a1...1c4

Takk for svar :-) skal ikke til gyn før i mars.. håper de finner ut av det! Er det mulig å bli kvitt systene, eller vil evt noen av dem alltid være der? 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen:) Ja det kan være vanskelig å få barn. Cystene sitter på eggstokkene ikke i livmoren. Det er jo egentlig halvmodne egg

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen:) Ja det kan være vanskelig å få barn. Cystene sitter på eggstokkene ikke i livmoren. Det er jo egentlig halvmodne egg

Takk for svar :-) Vet du om jeg kan bli steril om jeg har gått med det for lenge? Hvis jeg har det, så har jeg nok hatt det i hvert fall 2 år siden jeg da begynte og miste håret og få økt hårvekst. Står at man kan få det ved overvekt, men har hatt en ganske normal vekt gjennom hele tenårene til nå. Er 170 og veier ca 60-62 kg. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :-) Vet du om jeg kan bli steril om jeg har gått med det for lenge? Hvis jeg har det, så har jeg nok hatt det i hvert fall 2 år siden jeg da begynte og miste håret og få økt hårvekst. Står at man kan få det ved overvekt, men har hatt en ganske normal vekt gjennom hele tenårene til nå. Er 170 og veier ca 60-62 kg. 

Man blir ikke steril av det😊 Jeg hadde pcos i 3 år uten å vite det. Cystene kan opereres/brennes bort. Jeg gjorde det, men de kommer vanligvis tilbake. Mange blir gravide de første mnd etter operasjonen. Ellers er det også medikamenter som kan hjelpe deg å bli gravid. 

Jeg er også normalvektig, ganske tynn egentlig. Unngå sukker fordi sukker gir næring til cystene så de produserer mer testosteron. Jeg spiser aldri godteri, potetgull, popkorn eller drikker brus. Selen er vanlig å mangle når man har pcos. 

Jeg er en av de heldige som ikke har fått cystene tilbake etter operasjon. Ble operert i 2012. Har blitt gravid etter det men noe annet er galt siden jeg mister hele tiden. 

Skrevet

Hei! 

Pco er ikke farlig, men noe man fint kan leve med. Jeg oppdaget at jeg hadde dette da jeg var i begynnelsen av 20-årene. Hadde sjeldent mensen og mye hårvekst på lår, mage og noe skjegg... Oppsøkte gynekolog og han kom fram til at jeg pco. Jeg fikk p-piller og etter en stund minsket symptomene. Husker ikke hvor lang tid det tok, men det ble en markant forskjell!

Da jeg nærmet meg 30 ønsket jeg meg barn, men var usikker på hvor lett det ville bli med tanke på pcp’n. Oppsøkte lege og han hadde lest at Metformin kunne hjelpe og satte meg på det. Metformin er egentlig et legemiddel for dem med diabetes, men siden pco kan fucke med insulinproduksjonen til en med pco, kan Metformin være til god hjelp. Jeg ble gravid uten større problemer! Selvsagt konmer det sikkert an på hvor hardt du er rammet, men poenget er at du ikke er steril selv om du har pco! 

Når det gjelder overvekt er det mange med pco som sliter med dette og overvekt kan forverre situasjonen, men man får ikke pco av å være overvektig. 

Ta deg en tur til gynekolog, mener å huske at pco lettest oppdages ved en slik undersøkelse og ikke med blodprøve. Skriv ned alt du lurer på og ikke vær redd for å spørre! 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...