Gå til innhold

Vond lukt mellom tenner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg pusser tenner og bruker tanntråd om kvelden. De fleste kvelder, fra mellom mine to bakerste jeksler på høyre overside, lukter det som kommer ut derifra regelrett ille. I går luktet det rett og slett avføring.... Jeg pusser tennene mine morgen og kveld med elektrisk tannbørste og tungeskrape, bruker tanntråd på kvelden samt munnskyllevann. Var sist til tannlegen i slutten av september og alt så bra ut. Hatt dette problemet en god stund...

hjelp?

Anonymkode: 5dc08...252

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger ikke være noe, men kan være infeksjon også. Du kan jo ta en sjekk?

Anonymkode: d6c56...b01

Skrevet

Det jeg undres er hvordan disse matbitene rekker å få så dårlig lukt i løpet av dagen... Det kjennes ikke infisert ut, og problemet har vart lenger enn siden jeg var hos tannlegen...

Skrevet

Jeg hadde bestilt en ny time hos tannlegen og tatt opp problemet igjen. Kan være gammel tannstein som har blitt oversett (det lukter høgg). Ellers ville jeg bedt om en skikkelig tannrens med sitronsmak  (vet ikke om det har ett eget navn men smaker sitron). 

Skrevet

Har opplevd det samme! Jeg brukte en sånn liten greie med kost på, i mellom tennene og skrapet/pusset de tennene med den, etter det så forsvant lukta. Tannlegen hadde ikke noe svar på hvorfor.

Anonymkode: 956ad...de0

Skrevet

Snuser du? Hvis ja så kan det være derfor. Hvis nei, så har jeg ikke forslag. 

Skrevet

Har du prøvd bakteriedrepende munnskyllevann? Høres ut som betennelse i tannkjøttet og sterkt munnskyllevann kan kurere det, så du slipper antibiotika. 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pusser tenner og bruker tanntråd om kvelden. De fleste kvelder, fra mellom mine to bakerste jeksler på høyre overside, lukter det som kommer ut derifra regelrett ille. I går luktet det rett og slett avføring.... Jeg pusser tennene mine morgen og kveld med elektrisk tannbørste og tungeskrape, bruker tanntråd på kvelden samt munnskyllevann. Var sist til tannlegen i slutten av september og alt så bra ut. Hatt dette problemet en god stund...

hjelp?

Du tenker ikke over at du med en så voldsom "rengjøring" av munnen fjerner også de gode bakteriene slik at de mindre gode får ta overhånd? At du ikke har fått sopp i munnen er bare tilfeldigheter. 

Bruk tannbørsten og tannstikkere/tanntråd morgen og kveld, det holder i massevis. Det du har mellom tennene er rester av den maten og drikken du har inntatt i løpet av dagen, og restene har begynt på sin forråtnelsesprosess. Fordi du har "sterilisert bort" de gode bakteriene så blir denne forråtnelsesprosessen en annen enn om du hadde hatt hjelp av de gode bakteriene. Kjøp fluortabletter og tyggis og tygg om du trenger fluor. 

Fortsetter du med denne prosessen kan du og skade slimhinnene og få problemer med munntørrhet.

Anonymkode: d65fb...715

• Liker 1
Skrevet

Jeg tipper det er tonsil stones du har. Sliter med det selv. Lukter død og fordervelse :( 

Anonymkode: 98e54...02e

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Det jeg undres er hvordan disse matbitene rekker å få så dårlig lukt i løpet av dagen... Det kjennes ikke infisert ut, og problemet har vart lenger enn siden jeg var hos tannlegen...

Jeg lurer på hvorfor du ikke spør tannlegen om dette? Hva mener du KG skal bidra med som ikke din profesjonsutdannede tannlege ikke kan svare på?

Anonymkode: dc66b...5c8

• Liker 1
Skrevet

Nå må folk slappe av, haha :P Jeg har det samme problemet på eksakt samme sted! Og også mellom andre tenner. Det er bare matrester som har ligget der gjennom dagen og kanskje flere dager, og da starter det å lukte. Jeg tror imidlertid ikke det gir dårlig ånde når vi fjerner det hver dag. Når det er sagt kan det selvsagt være tannsten, infeksjon og andre mer alvorlige ting som andre foreslår, men sannsynligvis er det ikke noe å uroe seg for mye over. Bare fortsett med den gode tannhygienen din :) 

Anonymkode: 5b83b...a95

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Blod, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...