Gå til innhold

Tips til god middag til date?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg får besøk av en fyr jeg har datet en stund i morgen kveld, og skal lage middag til ham, men er litt tom for idéer (har laget middag til ham flere ganger tidligere). Noen som har noen forslag? Trenger ikke å være noe superfancy, men kanskje noe hakket mer spennende enn lasagne eller pizza:mynona: Hverken han eller jeg er noe glad i rødt kjøtt, så helst ikke noe som inneholder biff av noe slag, men noe asiatisk (thailandsk, koreansk eller kinesisk fks), italiensk eller gresk kunne kanskje vært godt? Setter pris på alle forslag!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Taco. Det gir en pekepinn på hvor forskjellige dere er. :fnise:

Skrevet
On 16/12/2017 at 5:16 PM, vscare said:

Jeg får besøk av en fyr jeg har datet en stund i morgen kveld, og skal lage middag til ham, men er litt tom for idéer (har laget middag til ham flere ganger tidligere). Noen som har noen forslag? Trenger ikke å være noe superfancy, men kanskje noe hakket mer spennende enn lasagne eller pizza:mynona: Hverken han eller jeg er noe glad i rødt kjøtt, så helst ikke noe som inneholder biff av noe slag, men noe asiatisk (thailandsk, koreansk eller kinesisk fks), italiensk eller gresk kunne kanskje vært godt? Setter pris på alle forslag!

En mild Thai kylling suppe er jo godt i disse kalde dagene :) 

Eller spinat suppe med kokos melk + hjemmelagd rundstykker/brød

Kanskje bare jeg som fryser for tiden og har lyst på no varmt no :fnise:

Skrevet

Frityrstekte vårruller er jo kjempegodt, veldig lett å lage, og er alltid en hit. Nå er sikkert daten over, men sånn til neste gang da..

Du trenger:
Svinekjøttdeig eller kyllingkjøttdeig (kan også bruke laks kuttet i små terninger)
Gulrøtter
Kålhode
Glassnudler (Kan sløyfes, jeg pleier å lage uten.)
Vårrullpapir og egg
Nøytral frityrolje (f.eks. raps eller solsikke)

Det er også fullt mulig å ha f.eks. litt finhakket løk eller hvitløk i som man steker blankt i litt olje først, om man ønsker.

Krydder:
Soyasaus
Asiatisk kyllingbuljong (buljong med en del smak av hvitløk)
Svart pepper

Annet tilbehør:
Kokt ris
Sweet chili saus.

Har ikke så mye formening om mengder, dette må du bare ta på øyemål og smak.

Jeg pleier å gjøre omtrent slik:
- Gjør klar grønnsakene ved å raspe opp gulrøttene på et rivjern, kutte kålen i tynne skiver og hakke litt ekstra opp så det er små tynne biter som ikke er så veldig lange.

- Stek kjøttdeigen og ha asiatisk buljong over, legg til side når det er stekt. Stek så grønnsakene. Når grønnsakene er ferdig stekt, ha kjøttdeigen tilbake i grønnsakene og ha over svart pepper og soyasaus og bland godt. Smak til at det er sånn passe salt, pepret og med soyasmak etter eget ønske.

- La nå blandingen ligge i ro noen minutter mens du gjerne putler på en andre ting slik at væsken renner mest mulig bort for å unngå at vårrullene blir bløte og sprekker når de skal stekes. F.eks. i et dørslag eller pastasil, eller legg noe under stekepannen så den heller litt væsken renner ned i den ene enden.

- Når det har stått, knuser man et egg i en liten kopp eller skål og rører. Dette bruker du til å "lime" siste kanten av vårrullen når du er ferdig å rulle. Anbefaler å rulle diagonalt ved at man legger papiret diagonalt som "ruter-kort", og at fyllet legges på den nedre halvdelen av papiret, da er det mindre sannsynlig at de sprekker. Ta en godt toppet spiseskje for hver vårrull. Ta tak i den nederste fliken nærmest deg, brett over fyllet, og rull så halvveis. Når det er halvveis bretter du hjørnene som peker mot høyre og venstre inn, før du ruller videre. Når det er ferdig, tar du en teskje med litt egg for å lime den siste fliken. Når man ruller er det greit å klemme og rulle litt stramt så de blir så kompakt som mulig, men uten å lage hull i papiret. Litt vanskelig å forklare med tekst men her er det bare å google eller prøve seg om man er usikker.
- Stek så i frityrolje til de blir litt gylden. 

Servering:

Når det skal serveres, pleier jeg å servere med kokt ris. Her kan du "jukse" litt, og gjenbruke rester av vårrullfyllet til å blande inn i den kokte risen, så ser den litt mer "interessant" ut uten noe ekstra innsats med tilbehøret. Lag gjerne litt mer fyll enn du trenger bare til dette.
Server med risen, en klatt sweet chili saus, gjerne med litt soyasaus blandet i sweet chilien.

Alle elsker vårruller, det er lett å lage og blir alltid vellykket. Dere kan småspise på dette hele kvelden.

Anonymkode: d1a76...ef5

Skrevet

Koreansk bibimbap er supergodt og kan varieres etter hva man liker :) Selv spiser jeg ikke kjøtt, så jeg erstatter det med Oumph, Quorn eller annet. Denne er et fint og enkelt utgangspunkt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...