Gå til innhold

Skrekken med bilkjøring.


ferdig

Anbefalte innlegg

Skrekken når du var ung var å miste lappen så ble du eldre å det flyttet seg til å ikke klare stoppe så du kjørte på noen, tenk om du ikke klarte stoppe å pga det døde et menneske... når du blir eldre blir skrekken å ikke få lov til å kjøre bil lengre.

Om 20 år blir vel skrekken at den selvkjørende bilen får hikke å gjør noe den ikke skal gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er skrekken at jeg ikke får kjøre på grunn av selvkjørende biler. 

For det meste liker jeg å kjøre bil. Følelsen av å ha kontroll over bilen. 

Bil er mer enn transport. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke glad i automatiske systemer som kan gjøre uforutsigbare manøvre i trafikken, enten det er å gasse, bremse, svinge, prøve å korrigere en sladd osv. Man mister herredømmet over bilen.

Hva om man kjører på en stor åpen vei uten noen farer eller kjøretøy i mot, og man har noen bak seg. Plutselig oppdager sikkerhetssystemet en "hinder" (som ikke finnes) i veien og murer inn bremsen for deg. Bilen som kommer bak klarer ikke nødvendigvis å stoppe hvis dette kommer veldig brått og uforutsigbart på.

Jeg vet også det er noen biler som har sånn "følg bilen foran" opplegg som man bruker i kø. Det er greit så lenge trafikken glir rolig. Men hvis f.eks. bilen foran deg stopper og begynner å blinke for å skifte felt, mens trafikken lengre fremme glir videre fremover så det blir en stor luke der, så vil bilen din plutselig ta av som en rakett for å nå igjen bilene lengre fremme når veien endelig åpner seg etter den som skiftet felt. Den gjør noe veldig uforutsigbart både for deg som sjåfør og andre trafikanter som ikke forventer at noen plutselig gir flat pedal midt i køkaoset.

 

Så har man alt dette utstyret som skal forenkle ting, som automatisk lukeparkering. Det fordummer sjåførene, gjør at de som ikke er flinke med å lukeparkere, aldri lærer seg det heller. De blir hjelpeløse når de setter seg i en bil uten.

De eneste rent aktive systemene jeg synes er ok er ABS, mens for alt annet så mener jeg systemene heller bør varsle mer passivt via lydsignal og slikt. Sjåføren bestemmer fortsatt hva som skal gjøres, systemet bare varsler. Noen ganger kan varselet komme for sent så man ikke rekker å reagere, men bilen oppfører seg i det minste som man som sjåfør forventer.

Anonymkode: eb51c...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...