Gå til innhold

Skal barn med CP e.l. "hoppe over" kryping/krabbing?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet at barn med CP eller andre lignende diagnoser ofte er senere ute med å krype/krabbe/gå osv enn andre barn, men er det slik at disse barna i mindre grad skal oppfordres og trenes opp til å følge den "naturlige" rekkefølgen (krype og krabbe før gange)? Sønnen av en slektning har visst en mild form for CP. Lærte naturlig nok ikke å krype eller krabbe på samme tidspunkt som andre jevngamle barn. Nå er ungen litt over året, og foreldrene er MEGET opptatt av at ungen skal gå!! Sprader rundt med ham hengende på slep mellom bena, selv om han ikke er i nærheten av å ha opparbeidet grunnstyrke i mage/rygg eller balanse. Ellers plasserer de ham på rumpa, selv om han ikke klarer å sette seg opp slik selv. Har vært ganske mye med denne familien, og ikke ett minutt siden han var 6 mnd har jeg sett ham ligge på magen for å trene seg opp til å lære å krype/krabbe/reise seg opp selv. Får så vondt av ungen, men vil nødig påpeke noe overfor foredrene da det absolutt ikke er min "business" og da jeg ikke kan noe om hvordan utviklingen hos barn med CP bør være ift "friske" barn. Men jeg spør av ren nysgjerrighet: hvorfor skal ikke barn med CP også oppfordres og læres opp til magetrening, kryping og krabbing, fremfor rumpesitting og "gange"? 

Anonymkode: 7e737...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...