Gjest Gjesta Skrevet 1. februar 2005 #1 Skrevet 1. februar 2005 Dette står i kommunens vedtekter for SFO`s åpningstider: 9. ÅPNINGSTIDER SFO holdes åpent mandag - fredag kl. 07.00 - 17.00 (gjelder også skolens ferier og fridager). SFO er stengt lørdager, i romjulen, i påskeuken og i juli. I tillegg er det stengt 5 planleggingsdager som SFO har felles med skolen. Kan SFO da selv bestemme å ha redusert åpningstid i fex vinterferien , og bare informere foreldrene om dette?
Mette Skrevet 1. februar 2005 #2 Skrevet 1. februar 2005 Hørtes rart ut, hvis de stenger pga av lite barn, har de alltid et alternativ til oss. Har vel kun skjedd på julaften og nyttårsaften, og da hadde mine fri.
Annie Skrevet 1. februar 2005 #3 Skrevet 1. februar 2005 Tror de da skal ha et alternativ til foreldrene. Vet det var snakk om at om det ble for få barn på SFO her, så skulle flere skoler samkjøre og at det ville være på en annen skole. Men å bare innskrenke på åpningstiden sånn uten videre det syns jeg er rart. Ring skolekontoret.
Gyda Skrevet 1. februar 2005 #4 Skrevet 1. februar 2005 I vedtektene til din SFO står det at de har åpent fra 7 til 17 også i skolens ferier og fridager. Vinterferien er ikke listet opp blant unntakene -ergo skal de ha åpent. På vår SFO kjører vi undersøkelser blant foreldrene før alle skoleferier for å se hvor mange barn som kommer til å benytte seg av tilbudet, slik at vi kan redusere bemanningen disse dagene og de voksne kan avspasere. Dersom din SFO har stengt i vinterferien, må det jo enten gå av den 5. ferieuken eller den enkelt ansattes avspasering (tvilsomt om alle har oppspart nok avspasering til hele vinterferien).
Gjest Gjesta Skrevet 1. februar 2005 #5 Skrevet 1. februar 2005 "min" SFO har ikke stengt i vinterferien, men vi fikk lapp om påmelding idag. Her er det nemlig slik at dersom du ikke melder barnet på i feriene får barnet heller ikke komme Og på denne lappen vi fikk i dag står det OBS!! SFO holder åpent hver dag kl. 08.00 - 16.00. Og det syns jeg er rart at de bare kan si sånn uten videre, når det står i vedtektene at det skal være åpnet fra 07.00 - 17.00 i skolens ferier......
Mette Skrevet 1. februar 2005 #6 Skrevet 1. februar 2005 Det syntes jeg også var rart, og ville tatt det opp med de. Du kan jo ikke bare begynne en halvtime senere og gå før hver dag, fordi det er vinter ferie.
Gjest Xavia Skrevet 1. februar 2005 #7 Skrevet 1. februar 2005 Der min datter går på SFO har de også ønsket påmelding til ferier. Tror det er fordi de ønsker å beregne hvor stort bemanningsbehov det er. Vet om flere som har irritert seg over dette, og derfor melder barna på (de betaler jo tross alt for det).
*sandra* Skrevet 1. februar 2005 #8 Skrevet 1. februar 2005 i barnehage ogsfo er det samme praksis - de ansatte er pliktig til og gå på møter som de får avspasering for,denne avspaseringen må de bruke i løpet av året,derfor sfo/barnehage ønsker og vite hvor mange barn som kommer slik at de kan bemanne det der etter. Det er ikke for og "slippe" å ha barna der. Men må vel si at barna også har godt av litt fri av og til? :-)
Gjest Gjesta Skrevet 1. februar 2005 #9 Skrevet 1. februar 2005 Men må vel si at barna også har godt av litt fri av og til? :-) Det var vel ikke akkurat det som var poenget, men at jeg betaler for et tilbud jeg ikke får. Når det står i vedtektene at det skal være oppe fra 7 - 17 i ferier så bør det være oppe fra 7 - 17 i ferier, uavhengig av hvor mye avspasering de ansatte har opparbeidet seg. Og det at man må melde på barn i stedet for at en kan gi beskjed dersom de skal ha fri er også en uting, om lappen med vår påmelding skulle bli borte, får ikke mitt barn komme på sfo. Og så lenge jeg betaler for full plass burde vel full plass være disponibel for oss i den fulle og hele åpningstiden, til fritt bruk for oss?? Noen som er uenig i dette?
*sandra* Skrevet 1. februar 2005 #10 Skrevet 1. februar 2005 jeg beklager at jeg rotet meg utav ditt spørsmål. Jeg jobber selv i barnehage nå - jobbet tiligere i sfo,begge plasser MÅ vi følge det som står skrevet i vedtektene,jeg hadde ringt til komunen hvis det er en komunal sfo og hørt der - som du skriver du bet. for plassen og som foreldre har vi rettigheter. Når det gjelder påmeld. til sfo forstår jeg frustrasjon med mye lapper/påmeld. er selv oppi det men ser det også fra andre veien.
Gjest Gjesta Skrevet 1. februar 2005 #11 Skrevet 1. februar 2005 Jeg har jobbet både i sfo og i barnehage i en årrekke og ser det også fra "andre siden" som du kaller det. Men jeg er vant til å ta hensyn til de vi faktisk skal være en service for, nemlig foreldre som kjøper et tilbud til sine barn. Og mitt spørsmål går rett og slett på lovligheten i denne praksisen.
Gjest Bettie-ikke på nå Skrevet 1. februar 2005 #12 Skrevet 1. februar 2005 En del steder er det en bestemmelse til i vedtektene, nemlig at det kan forekomme lokale variasjoner. Står dette i vedtektene, kan den lokale SFO gjøre slikt - helt lovlig.
Dina Skrevet 1. februar 2005 #13 Skrevet 1. februar 2005 På min sønns SFO er det også "påmelding" til vinterferieuken. Syns dette er greit, for jeg skjønner at de bemanner utifra hvor mange barn som kommer. Åpningstiden er imidlertid som vanlig, kl. 07:00-16:30!
Gjest Gjesta Skrevet 1. februar 2005 #14 Skrevet 1. februar 2005 På min sønns SFO er det også "påmelding" til vinterferieuken. Syns dette er greit' date= for jeg skjønner at de bemanner utifra hvor mange barn som kommer. Joda, vi pleier også å henge opp lapp der det står at det er fint om foreldrene sier ifra dersom de vet at barna skal ha fri. Men det er forskjell på å si ifra om fri, og det å ikke få komme hvis en ikke er påmeldt... Som for eksempel gutten til naboen, som i første klasse rotet bort lappen fra SFO om påmelding til høstferieuka, og mor ikke fikk meldt han på, og ungen ikke fikk komme i det hele tatt den uka....... *bettie* , det står ingen tillegg til vedtektene.
Gjest Gjesta Skrevet 1. februar 2005 #15 Skrevet 1. februar 2005 Forøvrig har jeg skrevet en mail til skole- og oppvekstetaten i kommunen, og bedt om en "forklaring" så det skal bli spennende å se hva slags svar som dukker opp
Gjest Embla s Skrevet 2. februar 2005 #16 Skrevet 2. februar 2005 Jeg er helt enig med deg, Tex! Og det ER stor forskjell på å melde fra om at man skal ha fri og å være nødt til å MELDE seg på, når man betaler for den aktuelle perioden!!! Har du fått svar på mail? Spent på hva de har å si
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2005 #17 Skrevet 2. februar 2005 Så viser det seg at skolen har gått utover sine grenser og ikke kan tillate seg å redusere åpningstiden. Så da blir det fullt tilbud til alle
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2005 #18 Skrevet 2. februar 2005 Oi, vi svarte samtidig Nei jeg har ikke fått svar på mailen, men det var visst mange som hadde ringt dit idag. Og det skal bli spennende å se om jeg får noe svar på mail ang det med å melde seg på kontra gi beskjed om fri.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå