Gå til innhold

B12-vitaminsprøyten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter å ha lest på Vg+ at mange bruker b12 vitamin for en energiboost, altså uten at man egentlig trenger det. Har noen her inne erfaring med dette temaet? Har følt meg veldig slapp og trøtt fortiden. Hva er eventuelle bivirkninger for de som ikke har mangel? 

Anonymkode: 167ed...ee8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha lest på Vg+ at mange bruker b12 vitamin for en energiboost, altså uten at man egentlig trenger det. Har noen her inne erfaring med dette temaet? Har følt meg veldig slapp og trøtt fortiden. Hva er eventuelle bivirkninger for de som ikke har mangel? 

Anonymkode: 167ed...ee8

B12 skrives resept på og settes bare på legekontor. Du skal ikke ha vitaminer enten det er B12 eller andre vitaminer uten at du har lave lagre påvist i blodprøver og legen finner det nødvendig å gi deg vitaminer. 

B vitaminer når behovet ikke er tilstede for påfylling kan gi økt risiko for tarmkreft på sikt. Så det er ikke noe slapp og trett booster uten betydelig helserisiko. En sprøyte er heller ikke nok. 

Gå og kjøp deg B vitaminer eller multivitamner alternativt tran eller snakk med legen din. 

Anonymkode: f721a...aaf

• Liker 3
Skrevet

De settes ikke kun på legekontor, da :)

Anonymkode: 4bbd8...a4c

Skrevet

Ta en blodprøve. Så enkelt er det å finne ut.

Anonymkode: 6ca90...cd6

Skrevet

Nå er det lett å få B-vitaminer, i tablett form, der er det også B12. Sprøyte er for dem som av en eller annen grunn ikke klarer å ta til seg nok fra tarmen eller har så lav verdier at tabletter ikke er bra nok. 

B vitamin er vannløselig så det er ikke farlig å ta dem uten å ha sjekket nivåene heller. 

Anonymkode: 059bf...8eb

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå er det lett å få B-vitaminer, i tablett form, der er det også B12. Sprøyte er for dem som av en eller annen grunn ikke klarer å ta til seg nok fra tarmen eller har så lav verdier at tabletter ikke er bra nok. 

B vitamin er vannløselig så det er ikke farlig å ta dem uten å ha sjekket nivåene heller. 

Men hva er poenget med å bruke penger på noe man mest sannsynlig ikke trenger? Jeg ser virkelig ikke meningen med å dytte ned på vitaminer når kroppen ikke har behov for det. 

Skrevet

De fleste som føler seg trøtt og slapp mangler D-vitaminer. Så ville heller kjøpt det.

B-12 mangel fører til slapphet, muskelsmerter, nedstemthet og nedsatt hukommelse/konsentrasjon. Har man ikke disse symptomene så mangler man mest sannsynlig ikke B-12. 

Anonymkode: e80f2...b3a

Skrevet

Synes lite om at B12-vitaminsprøyte har blitt et middel folk bruker fordi de er så trøtt og sliten. Gå heller til lege og finn ut om du har B12-mangel. Det at du er trøtt og sliten kan være på grunn av mange ting. Når du skriver "trøtt og sliten for tiden", så tenker jeg det kan være mørketiden som gjør det. Kanskje lysterapi er noe for deg. Uansett, dra til lege.

Anonymkode: 731e5...3c1

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

B vitaminer er vannløselige, men de er skadelig å ta mer enn anbefalt dose av. Det trigger tarmkreft og skal derfor ikke brukes uten et berettiget behov og ikke høyere doser enn anbefalt av Norske helsemyndigheter. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som føler seg trøtt og slapp mangler D-vitaminer. Så ville heller kjøpt det.

B-12 mangel fører til slapphet, muskelsmerter, nedstemthet og nedsatt hukommelse/konsentrasjon. Har man ikke disse symptomene så mangler man mest sannsynlig ikke B-12. 

Anonymkode: e80f2...b3a

Det enkleste er å få målt verdiene i en blodprøve og å snakke med lege om helseplagene ts mener B12 sprøyter skal løse. Hun får ikke den typen sprøyter uten resept så uansett er dette en legesak å vurdere. Hun kan ikke bare gå og kjøpe sprøytene på apoteket og sette dem på seg selv, på forsvatlig måte. 

Og hvem er ikke trøtt og sliten ei god uke før jul, midtvinters i den mørkeste årstiden og med julestress? 

Anonymkode: f721a...aaf

Skrevet

Både jern, b12, d-vitamin og jodmangel kan gjøre en sliten og slapp. Ville nok tatt noen blodprøver for å sjekke om problemet kan ligge et annet sted først

Anonymkode: 3edbf...a6f

Skrevet

Jeg synes det høres idiotisk ut. Ta heller en prøve hos legen så du finner ut årsaken. 

Men om det faktisk fungerer, tyder det da på at man har en mangel selv om prøvene ser fine ut? 

Anonymkode: ae72a...6d6

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er poenget med å bruke penger på noe man mest sannsynlig ikke trenger? Jeg ser virkelig ikke meningen med å dytte ned på vitaminer når kroppen ikke har behov for det. 

Neida, er enig i det. Mente bare at det går fint å prøve det ut en liten periode om man trodde det var B. vit mangel. 

Skrevet

Jeg tar fast og blir dårlig om jeg slutter. 

Anonymkode: f7588...642

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...