Gå til innhold

Kaste gamle presanger?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva gjør dere med presanger dere har fått for lenge siden som står og støver ned i hyller og skap?

Jeg har masse bryllupspresanger (som jeg fikk for 7 år siden..) og diverse gaver som jeg ikke klarer å kaste. Men det er slike ting som tar stor plass og som jeg ikke bruker. Er det fryktelig uhøflig av meg å kaste noe av dette? Huset blir overfylt nå når vi i tillegg har fått 3 barn... :-?

Videoannonse
Annonse
Gjest onyx, i.i.
Skrevet

Så lenge det ikke er presanger fra mennesker som står deg nær, synes jeg du godt kan kaste/gi til fretex. De andre gavene fra nær familie og venner kan du kanskje pakke ned i esker og ta vare på om du vil? Det kan jo være godt å vite at man har de ennå selv om de ikke står fremme? Hvis noen spør kan du jo si at det ble så mye ting i huset ditt at du måtte rydde vekk litt? Synes ikke at man på død og liv skal ta vare på alt man får til bryllup, jul og bursdager i all evighet heller.

Skrevet

Kommer an på hva du mener med "kaste"?

Kaste som i å kaste i bosset? Dersom det er nye ting og problemet er at de ikke er din stil/du har ikke bruk for det, ville jeg tenkt meg om en gang til.

Hvis det er det du mener ville jeg heller gitt det til Fretex eller ventet til det kom loppemarkedannonser i avisen. På den måten støtter du gode formål også.

Eller du kan gi vekk? Noen pakker jo til og med inn og gir som gaver videre... Men da gjelder det selvsagt å ha tungen bent i munnen så du ikke gir gaven tilbake til den du i sin tid fikk av! :ler:

Eller dersom noe er fint, men ikke din stil, kan det jo settes bort på loftet til ungene flytter ut? Gjør ikke noe om det er litt gammelt, første tiden i ny leilighet var jeg takknemlig for alt som dukket opp fra loft og kjeller.

Det du virkelig ikke har brukt for, ville jeg ikke hatt problemer med å gi vekk til Fretex eller loppemarked. Dersom du ikke har brukt gaven på syv år, har vel giver uansett at gaven ikke falt helt i smak?

Skrevet
Hva gjør dere med presanger dere har fått for lenge siden som står og støver ned i hyller og skap?

Jeg kaster det! :oops:

Skrevet

Gir til Fretex hvis det er noe å ha, hvis ikke kaster jeg det. Er flink å ønske meg bruksting når noen spør, så det er egentlig sjelden jeg får noe jeg ikke liker.

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å kaste/gi bort gaver jeg ikke liker/vil ha, og jeg venter ikke engang til de støver ned. For to år siden fikk vi en eller annen gyselig treeske som vi etter en tid fant ut var til en vinflaske. Den ble kastet uken etter (var fra broren til samboeren min). Svigermor har brodert diverse puter og duker til oss (sånn stygge som 90 år gamle damer har liggende i sofaen sin), de aller fleste er gitt til Fretex.

Skrevet

Jeg blir så oppgitt av denne kastementaliteten. Er det rart det går ad undas med denne kloden. Her er det jo snakk om helt nye ting, og så skal det i søpla? Gi det videre, hold garasjesalg, send det på loppemarked, la ungene bruke det kreativt til leker e.l.

Skrevet

Jeg leverer slike ting til gjenbruk jeg og får god samvittighet og tomme skap av det :ler:

Skrevet
Jeg blir så oppgitt av denne kastementaliteten. Er det rart det går ad undas med denne kloden. Her er det jo snakk om helt nye ting' date=' og så skal det i søpla? Gi det videre, hold garasjesalg, send det på loppemarked, la ungene bruke det kreativt til leker e.l.[/quote']

Enklere å kaste :wink:

Jeg bor i bygård i Oslo (egentlig), og har hatt stort hell med å sette ut tingene ved porten med en lapp; "Bare ta, ellers går det i søpla". Funker hver gang - overraskende fort også. Utrolig hva folk vil ha så lenge det er gratis!

Gjest Anonymous
Skrevet

det der var vanlig i Montreal - det sto stadig kasser med brukbare ting på gata feks dagen før søpla skulle tømmes. Nå skal det sies at de ikke pakket inn søpla noe særlig heller da, og kombinert med vind fikk man ikke akkurat et pent resultat. garasjesalg og kvartalsvise loppemarkeder var også vanlig. Kult:) Mye søppel, men muligheter for å finne fine ting.

På sikt bør man kanskje prøve å lære å ønske seg konkrete ting - folk har en tendens til å kjøpe veldig generelle og helt ubrukelige gaveting... Men jeg har stort sett alltid fått fine ting. Ved neste storopprydning kommer jeg dog til å rydde vekk og gi til loppemarked diverse pyntegjenstander gitt meg opp gjennom barn/ungdommen...

Gjest porselen
Skrevet

Jeg har stadige opprydninger, og pleier å gi brukbare ting til loppemarked eller fretex.

Når det gjelder gaver gitt i forbindelse med bryllup o.l. så kan du være sikker på at etter at du har kvittet deg med tingen (som du fikk for mange år siden) så kommer giveren på besøk og lurer på om du fortsatt bruker gaven... :ler:

Det går jo an å sjekke opp om det skal gå noen biler med innsamlet klær og utstyr til et annet land fra ditt nærområde, og få gitt det bort på den måten.

Jeg er av typen som ikke samler på hverken bestikk eller servise av noe slag for jeg liker ikke at det fyller seg opp i skapene mine, og så føler jeg at når jeg samler så eier tingene meg og ikke omvendt. Da jeg var yngre samlet jeg og hadde opptil flere kaffeserviser, og det enda jeg ikke drikker kaffe selv.

Skrevet

Enklere å kaste :wink:

Jeg bor i bygård i Oslo (egentlig), og har hatt stort hell med å sette ut tingene ved porten med en lapp; "Bare ta, ellers går det i søpla". Funker hver gang - overraskende fort også. Utrolig hva folk vil ha så lenge det er gratis!

Selvfølgelig er det enklere å kaste! Det er også enklere å slippe tyggegummpapiret på gata enn å putte det i lomma til du kommer til ei søppelkurv. Det er enklere å kaste burgerpapiret ut av bilvinduet enn å ta det med hjem. Men det er da pokker ikke poenget. Jeg blir fysisk kvalm av folk som ikke tenker lenger enn sin egen bekvemmelighet.

Og jeg er ikke forbause over at tingene du setter pa gata med den lappen forsvinner. Noen har sikkert glede av det du regner som søppel. Og andre har mer samfunnsånd enn deg, og plukker med seg dine etterlatenheter og gir dem til Frelsesarmeen/loppemarked etc istedet for å la deg kaste dem i søpla. Men det er klart: det er jo lettere for deg å sette dem utenfor porten enn å gjøre enn innsats selv. Og så lenge det er lettest for deg, så er det selvsagt det viktigste.

Skrevet

Gir til Fretex, hvis det er helt ubrukelig så hives det.

Gaver som jeg vet er hjemmelagde beholder jeg uansett hvor fælt det enn måtte være. Har ikke hjerte til å hive noe jeg vet noen har brukt mange timer på å lage.

Skrevet

Jeg gir det bort til noen som har lyst på det/ trenger det. Jeg kaster bare det som er ubruklig for andre.

Noen gaver jeg har fått ligger og støver ned i skap fordi de jeg har fått det av sikkert kommer til å spørre etter det...

Jeg og noen jeg kjenner har ofte "gi bort esker" stående og spør de som kommer på besøk om det er noe de har lyst på. (Jeg spør folk jeg kjenner godt da!Sånn at ingen føler at jeg er frekk eller prøver å prakke på dem noe).

De fleste blir kjempegla og overrasket av at jeg bare gir bort fine ting. Jeg gir heller bort enn å kaste det! Selv om det ikke passer meg, eller jeg ikke har plass til det er det fullt brukendes for andre.

Skrevet

Har en egen eske i boden som det står "loppis" på. Der går alt jeg plukker frem etter hvert som jeg ikke vil ha. Det er vidunderlig å kvitte seg med ting man ikke bruker, det føles befriende! Har nå samlet flere esker fulle, venter nå på loppemarkedlapper til våren.

Har faktisk blitt så effektiv at flere av julegavene havnet rett oppi esken allerede før nyttårsaften :oops:

Og er det flotte gaver som jeg ikke selv kan/vil ha, så hender det jeg gir det videre. Har faktisk en egen skuff i boden med gaver, sånn at jeg har noe ekstra hvis det er noe som plutselig skulle dukke opp (gavene er både ting vi har fått og ting jeg har kjøpt).

Skrevet

Åh, jeg er såååååå enig med deg Possum!!

Jeg har venninner som kaster dyre og komplette serviser i søpla. Andre kaster klær - både pent brukte og nye som lappen fortsatt henger på. Pent brukte møbler går rett på søpla.

En gang var jeg hos ei venninne som hadde stor- opprydning. Hun hadde slengt masse ut på gårdsplassen i påvente av en container som skulle komme neste dag. Her var det fine møbler, store flotte speil, bilder og masse leker (trehjulssykler bla.)!! Jeg fylte bilen med leker og ga de til barnehagen (som ble kjempefornøyde!)

Til trådstarters spørsmål: Gaver du har fått, men som ikke brukes synes jeg det er greit at man kvitter seg med (men ikke nødvendigvis kaster, så lenge det ikke er ødelagt). Og er enig med en annen her: Ting som er hjemmelaget kvier jeg meg for å kvitte meg med - uansett hvor gyselig det er.

Skrevet
Svigermor har brodert diverse puter og duker til oss (sånn stygge som 90 år gamle damer har liggende i sofaen sin), de aller fleste er gitt til Fretex.

:o

Selv om slike er stygge, så synes jeg det er koselig at noen vil lage ting til meg, jeg. Ville nok heller gitt det bort til noen i familien. I min familie er hjemmelagede broderte duker fra oldemødre osv sett på som klenodiumer, ikke noe man gir til Fretex.

Men men.

Skrevet

Tror ikke jeg har kastet noe jeg har fått i gave ennå, men det har absolutt hendt at jeg har gitt det videre til min mor - som så gir det videre til lotterier og folk hun kjenner - eller beholder det selv. Og det går andre veien også.

Hvis vi har storopprydning på ting man ikke bruker - så pleier vi å spørre familie og nære venner om de vil forsyne seg av noe før vi gir det videre til Fretex.

Skrevet

syns man kan ha en viss fintfølelse ovenfor andre. syns det er frekt å kaste hjemmelagede gaver! tenk på all den tiden personen har brukt for å glede deg! Bare det at noen gidder å bruke tid på å lage en gave til deg istedet for å bare kjøpe den burde glede deg såpass at man ikke kaster det. da kan man heller legge det i et skap og ta frem feks duken når vedkommende kommer på besøk.

når det gjelder 7 år gamle gaver syns jeg man med god samvittighet kan gi det bort eller selge det, men ikke kaste fullt brukbare ting. Tenk på at det kan gi andre stor glede! eller la barna leke med det!

Skrevet
ta frem feks duken når vedkommende kommer på besøk.

:o Nei, vet du hva det ville jeg aldri gjort.

Da må man jo ha merkelapper på alle de tingene man har fått opp igjennom slik at man husker å ta fram riktig ting til riktig person.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...