Gå til innhold

Hvorfor tar folk så lett på abort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette irriterer meg grenseløst her inne. Mange her svarer "ta abort", "en kvinne er egoistisk om hun ikke tar abort" osv, som om en abort er den letteste avgjørelsen i hele verden? 

Anonymkode: 2c341...b2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Standard her på forumet.

Glemt å sette på oppvasken? Slå opp. Partner er trøtt etter jobben? Flytt fra h*n. Uenig om sola kommer eller går? Anmeld vedkommene. etc, etc

 

Anonymkode: 78004...cc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette irriterer meg grenseløst her inne. Mange her svarer "ta abort", "en kvinne er egoistisk om hun ikke tar abort" osv, som om en abort er den letteste avgjørelsen i hele verden? 

Anonymkode: 2c341...b2a

Helt enig. Det er jo som et mantra i flere tråder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg litt enig med deg. Føler at det med tiden har blitt fri flyt når det gjelder abort, og det evinnelige maset om at "DET ER MIN KROPP, DET ER MIN KROPP, JEG BESTEMMER!!!!", er fullstendig feilslått. Isolert sett er det jo kvinnens avgjørelse om man skal utføre et slikt inngrep eller ikke, men det er mange andre momenter å forholde seg til også. I tilfeller hvor far er kjent for eksempel, synes jeg at han også bør ha noe å si. Hvis det er slik at han vil beholde barnet, og dama ikke, må man sette seg ned og finne en best mulig løsning.

Dialog og det å sette ord på følelsene sine, er meget viktig, både om man er alene og eventuelt om det er en motpart innblandet. Man bør ikke ta en forhastet avgjørelse om å gå til legen, det kan man angre på i ettertid. Er så lei av at folk bare bestemmer seg for å abortere bort et mulig barn, fordi det ikke "passer" da og "passer" ikke nå. Den unnskyldningen er for billig. Vil det noen gang være riktig tidspunkt?

Hvis uønskede graviditeter er et stort og gjentakende problem, bør man kanskje evaluere sine seksuelle vaner. Bruk av prevensjon er også en grei ting, for å redusere sjansen for å bli gravid. Dette er så lett tilgjengelig i dagens samfunn, at det bør være obligatorisk ved nattbordskuffen eller i veska, om man har hyppig seksuell omgang eller er spesielt redd for å bli gravid i en periode av livet. Prevensjon kan også feile, men om begge gjør sin jobb, er sjansen veldig mye mindre, enn om man ikke brukte det i det hele tatt.

Noen tenker kanskje også på abort om det skulle vise seg at fosteret har en eller annen feil ved seg. Her det også et tankekors. Skal vi bli et kaldt, egoistisk, delvis intolerant og likegyldig sorteringssamfunn? Et mangfoldig samfunn hvor vi alle er forskjellige og får aksept for det, mener jeg er svært viktig. At noen har en eller annen skavank som fraviker normalen, må ikke nødvendigvis være et problem. Det er litt hva man gjør det til selv, tror jeg.

Samtidig mener jeg at muligheten for abort bør være tilstede. Et totalt forbud mot dette tror jeg ikke er veien å gå, siden det er mange ulike grunner der ute til at man kan se på det som aktuelt. Noen gjør det av medisinske grunner for egen del, andre gjør det av særlige hensyn til andre ting. Hvis det er påvist at barnet kommer til å bli så dysfunksjonelt at det egentlig ikke får noe godt liv, så forstår jeg jo og synes det kan være greit at en abort blir utført.

Så min konklusjon er at abort fortsatt skal være et tilbud vi har i Norge, men at folk bør bruke tid på å tenke over sin egen situasjon. Hva er mest hensiktsmessig totalt sett? Det er et spørsmål alle som har lekt med tanken om abort i større eller mindre grad, bør tenke over og evaluere grundig før en beslutning tas.

Anonymkode: 07a50...cb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi

Alle tar ikke lett på abort! Det er en del mennesker som gjør. Ikke alle! 

Det er vel helst de ufølsomme og uten erfaring som svarer sånn. 

Men jeg er jo for at en velger det ! Det er helt akseptabelt! Men det er ikke sånt en bør spørre om råd for her inne. Det er sånt en må snakke med lege og profesjonelle for om råd. Alt for alvorlig spørsmål til å snakke om her. Som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det ganske lett avgjørelse begge ganger, for man er nødt til å tenke praktisk og ikke emosjonelt. Tenker man emosjonelt blir det jo vanskelig, men det spiller ingen rolle hvor glad man er i ungen om man ikke har penger , bolig , helse og praktiske muligheter til å gi den et godt liv. 

Anonymkode: 360af...504

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Standard her på forumet.

Glemt å sette på oppvasken? Slå opp. Partner er trøtt etter jobben? Flytt fra h*n. Uenig om sola kommer eller går? Anmeld vedkommene. etc, etc

 

Anonymkode: 78004...cc8

Hva faen? Hvilken planet lever du på a? Syntes rådene på forumet her stort sett er bra og velmente , og det er lettere å se utenfra hva som faktisk er akseptabelt, eller som er praktisk mulig, enn innad fra når man er blind av kjærlighet. 

Anonymkode: 360af...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig er jeg litt enig med deg. Føler at det med tiden har blitt fri flyt når det gjelder abort, og det evinnelige maset om at "DET ER MIN KROPP, DET ER MIN KROPP, JEG BESTEMMER!!!!", er fullstendig feilslått. Isolert sett er det jo kvinnens avgjørelse om man skal utføre et slikt inngrep eller ikke, men det er mange andre momenter å forholde seg til også. I tilfeller hvor far er kjent for eksempel, synes jeg at han også bør ha noe å si. Hvis det er slik at han vil beholde barnet, og dama ikke, må man sette seg ned og finne en best mulig løsning.

Dialog og det å sette ord på følelsene sine, er meget viktig, både om man er alene og eventuelt om det er en motpart innblandet. Man bør ikke ta en forhastet avgjørelse om å gå til legen, det kan man angre på i ettertid. Er så lei av at folk bare bestemmer seg for å abortere bort et mulig barn, fordi det ikke "passer" da og "passer" ikke nå. Den unnskyldningen er for billig. Vil det noen gang være riktig tidspunkt?

Hvis uønskede graviditeter er et stort og gjentakende problem, bør man kanskje evaluere sine seksuelle vaner. Bruk av prevensjon er også en grei ting, for å redusere sjansen for å bli gravid. Dette er så lett tilgjengelig i dagens samfunn, at det bør være obligatorisk ved nattbordskuffen eller i veska, om man har hyppig seksuell omgang eller er spesielt redd for å bli gravid i en periode av livet. Prevensjon kan også feile, men om begge gjør sin jobb, er sjansen veldig mye mindre, enn om man ikke brukte det i det hele tatt.

Noen tenker kanskje også på abort om det skulle vise seg at fosteret har en eller annen feil ved seg. Her det også et tankekors. Skal vi bli et kaldt, egoistisk, delvis intolerant og likegyldig sorteringssamfunn? Et mangfoldig samfunn hvor vi alle er forskjellige og får aksept for det, mener jeg er svært viktig. At noen har en eller annen skavank som fraviker normalen, må ikke nødvendigvis være et problem. Det er litt hva man gjør det til selv, tror jeg.

Samtidig mener jeg at muligheten for abort bør være tilstede. Et totalt forbud mot dette tror jeg ikke er veien å gå, siden det er mange ulike grunner der ute til at man kan se på det som aktuelt. Noen gjør det av medisinske grunner for egen del, andre gjør det av særlige hensyn til andre ting. Hvis det er påvist at barnet kommer til å bli så dysfunksjonelt at det egentlig ikke får noe godt liv, så forstår jeg jo og synes det kan være greit at en abort blir utført.

Så min konklusjon er at abort fortsatt skal være et tilbud vi har i Norge, men at folk bør bruke tid på å tenke over sin egen situasjon. Hva er mest hensiktsmessig totalt sett? Det er et spørsmål alle som har lekt med tanken om abort i større eller mindre grad, bør tenke over og evaluere grundig før en beslutning tas.

Anonymkode: 07a50...cb0

Glimrende innlegg! 

Anonymkode: ee8e3...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Dette irriterer meg grenseløst her inne. Mange her svarer "ta abort", "en kvinne er egoistisk om hun ikke tar abort" osv, som om en abort er den letteste avgjørelsen i hele verden? 

Anonymkode: 2c341...b2a

I noen situasjoner er det desidert enklere å ta abort enn å gå gravid, føde og oppdra et barn. Da er det ansvarlig å gjøre nettopp det. Veldig mange av svangerskapene som endes med fremprovosert abort, ville forøvrig likevel endt med spontan abort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Duff skrev:

Alt er så enkelt når det ikke angår er selv. Tror mange svarer uten å kjenne etter.

Eller så svarer de ut fra egne erfaringer vedrørende abort og tenker at det er den beste løsningen, slik det var for meg, for eksempel. 

Personlig så mener jeg at flere burde ta abort, når man ser hvor lite oppegående mange mennesker er, og hvor dårlige forutsetninger de har for å ta godt vare på ett eller flere barn. 

Anonymkode: 3f0d8...2bb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folk klarer å avlive sine friske dyr og bare sende de bort som ingenting. Det fosteret er ikke så veldig utviklet før tre måneder, tror ikke det barnet merker eller tenker så mye smerte.

Anonymkode: 8dcea...53a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.12.2017 den 1.37, AnonymBruker skrev:

Dette irriterer meg grenseløst her inne. Mange her svarer "ta abort", "en kvinne er egoistisk om hun ikke tar abort" osv, som om en abort er den letteste avgjørelsen i hele verden? 

Anonymkode: 2c341...b2a

Å gå i andres sko er noe ingen kan. Heller ikke du. 

Gis meg den kvinnen som er gravid og vurderer eller skal inn til en abort, og som tar lett på en abort. 

Du dømmer andre, uten å ha dommerkappen på. 

Anonymkode: 59850...1ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får inntrykk av at de som svarer så enkelt at man "bare" kan ta abort ikke noen gang har vert borti ett slikt dilemma selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Duff skrev:

Man får inntrykk av at de som svarer så enkelt at man "bare" kan ta abort ikke noen gang har vert borti ett slikt dilemma selv.

Lett å være tøff bak et tastatur.

Anonymkode: 59850...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lett å være tøff bak et tastatur.

Anonymkode: 59850...1ea

Men bedre å være litt ydmyk. Jeg synes det er helt ok å svare hva man selv ville gjort og da helst begrunne det. Men bare den "ta abort" er rimelig hensynsløs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv tatt abort en gang, og det var virkelig ikke ett lett valg. Og det var tøft å gå igjennom.

Jeg har en gang her inne, rådet en person til å ta abort. Men skrev jo ikke at hun måtte ta abort, men skrev årsaker til hvorfor det kunne være lurt å ta abort, og stilte en del spørsmål til hvordan ting ville bli, hvis hun beholdt barnet.

Tenk på alle barn som blir født, og vokser opp hos foreldre, som aldri burde fått barn. Noen ganger er faktisk abort til det beste. Skulle selv ønske jeg hadde vært en abort, da mine foreldre aldri burde fått barn.

Anonymkode: e2982...a9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er såre enkelt for hvorfor folk tar enkelt på abort. Mangel på visdom, ekte kunnskap om livet. Det høres flåsete ut for de som gjerne ikke har fått noe visdom i livet sitt, men så vet du hvorfor kanskje ikke ønsker å innse at visdom må man ha for å ta valg som er bra for seg selv og andre.

Anonymkode: cd0c0...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

De som svarer sånn viser manglende forståelse for en stor og vanskelig problemstilling. De fremstår som enkle og lite empatiske, synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...