Gå til innhold

Hvor syk er nok syk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen innsikt i hvor psykisk syk man må være for å få komme til offentlig psykolog? Jeg fikk avslag på henvisning for en 6mnd. siden, men det har blitt gradvis verre og nå er jeg oppriktig redd for å skade meg selv. Jeg har det greit sånn akkurat nå, men jeg kjenner at om det fortsetter slik som dette så klarer jeg ikke stå i full stilling stort lenger. Privat er ikke et alternativ dessverre.

Anonymkode: 47dc4...8b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med fastlegen din om hvor ille du har det nå, at du MÅ ha hjelp ❤️

Anonymkode: 4b0db...c7e

• Liker 1
Skrevet

Huff... ta en tur til legen og beskriv hvor redd du er for å skade deg selv. Går vel an å ringe Ambulant akutteam i kommunen din. De kan hjelpe i en kortere periode, men kanskje henvise til psykolog også om de føler du trenger det? Håper du blir bedre snart ❤

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Snakk med fastlegen din om hvor ille du har det nå, at du MÅ ha hjelp ❤️

Anonymkode: 4b0db...c7e

Det var dette jeg gjorde for en 6mnd siden, jeg hadde hatt det så vanskelig så lenge og så hadde jeg en stor sprekk. Jeg tenkte at nok var nok, nå måtte jeg gjøre noe for jeg kunne ikke ha det sånn lengre. Men fastlegen forberedte meg på at det godt kunne ende med avslag da, noe det selvsagt gjorde:\

1 hour ago, Elán said:

Huff... ta en tur til legen og beskriv hvor redd du er for å skade deg selv. Går vel an å ringe Ambulant akutteam i kommunen din. De kan hjelpe i en kortere periode, men kanskje henvise til psykolog også om de føler du trenger det? Håper du blir bedre snart ❤

Hva skjer dersom man ringer ambulant akutteam egentlig? Altså, hvordan fungerer det? Når det står på som verst så vet jeg ikke om jeg er i stand til å ringe noen steder(bor alene) for å være helt ærlig.

Takk for tilbakemelding:)

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer dersom man ringer ambulant akutteam egentlig? Altså, hvordan fungerer det? Når det står på som verst så vet jeg ikke om jeg er i stand til å ringe noen steder(bor alene) for å være helt ærlig.

Takk for tilbakemelding:)

Jeg har ikke ringt dem selv, men ettersom jeg har hørt, vil de prøve å avtale et møte med deg og ha samtaler med deg. Kanskje du kan ringe før du får det så ille og forklare dem situasjonen om at du har det vanskelig og du ikke klarer å ringe når du har det som verst, om det er noen annen måte å kontakte dem på?

Endret av Elán
Skrevet

Her burde fastlegen din gjort leksa si og henvist deg gjennom «Raskere tilbake-ordningen». Dette er for folk som er i jobb, men som er sykemeldt, eller som står i fare for å bli sykemeldt, og hvor pasienten sannsynligvis kommer raskere tilbake i jobb som følge av tilbudet. Alle fylker skal ha en raskere tilbake-ordning innen spesialisthelsetjenesten, og psykologi er en del av denne ordningen. Det er, så vidt jeg husker i farten, lettere psykiske lidelser de kan henvise på denne måten, og man får 12 behandlingstimer. Man skal få svar på henvisningen og eventuelt et behandlingstilbud innen en gitt frist. Lurer på om det var 2 eller 3 uker. 

Anonymkode: 9a9c0...77e

Gjest NotNaomi
Skrevet

Syns fastlegen din har vært litt slapp her. Han/hun bør ta sånt på alvor. Eller formidler du hvor vanskelig du har det så legen oppfatter det ? Vær helt ærlig og si hvor hardt du har det nå. Si at du trenger hjelp. Når du er redd for selvskading så er det alvorlig. Regner jo med at du har vært tydelig nok , men noen ganger kan mennesker " ta seg sammen " fordi de ikke vil virke " desperate ". Legen din må stå på for deg Ts. Håper det vil ordne seg !

Skrevet
20 minutter siden, Elán said:

Jeg har ikke ringt dem selv, men ettersom jeg har hørt, vil de prøve å avtale et møte med deg og ha samtaler med deg. Kanskje du kan ringe før du får det så ille og forklare dem situasjonen om at du har det vanskelig og du ikke klarer å ringe når du har det som verst, om det er noen annen måte å kontakte dem på?

Ok, og dette gjør de "på sparket" om jeg ringer? Alt etter hvem som trenger det mest av de som ringe vil jeg regne med. Men kan også se litt på nettet om jeg finner mer info. Takk for tips:)

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Her burde fastlegen din gjort leksa si og henvist deg gjennom «Raskere tilbake-ordningen». Dette er for folk som er i jobb, men som er sykemeldt, eller som står i fare for å bli sykemeldt, og hvor pasienten sannsynligvis kommer raskere tilbake i jobb som følge av tilbudet. Alle fylker skal ha en raskere tilbake-ordning innen spesialisthelsetjenesten, og psykologi er en del av denne ordningen. Det er, så vidt jeg husker i farten, lettere psykiske lidelser de kan henvise på denne måten, og man får 12 behandlingstimer. Man skal få svar på henvisningen og eventuelt et behandlingstilbud innen en gitt frist. Lurer på om det var 2 eller 3 uker. 

Anonymkode: 9a9c0...77e

Det høres jo midt i blinken ut for meg, men jeg lurer på om jeg kanskje har vært innom noe lignende allerede. Jeg benyttet et lavterskeltilbud i min kommune hvor jeg fikk inntil 7 samtaler, men alle de 7 timene gikk liksom til å finne ut at symptomene mine kom av noe underliggende som vi ikke rakk å snakke noe særlig om(det er kjempelogisk sånn i ettertid, men jeg har ikke sett sammenhengen før nå). Men nå har jeg brukt disse 7 timene og kan ikke komme tilbake noe mer.

Fastlegen min sendte jo henvisning, riktig nok ikke til ordningen du nevner, men det er jo ikke fastlegen som vurderer om jeg får komme inn til behandling eller ikke.

Jeg kjenner jeg bare er så sliten av å ha det sånn. Det har vært sånn så lenge og jeg har bare måttet snu ryggen til det fordi jeg måtte prioritere noe annet først hele tiden. Og så vokste det seg vel så stort i mellomtiden at det liksom bare smalt og nå sliter jeg med å holde meg i jobb. Jeg har ikke hatt noen sykemeldinger enda, men tatt ut noen sporadiske egenmeldinger som jeg selvsagt begynner å få spørsmål om, kolleger er bekymret osv.

Skrevet
40 minutter siden, NotNaomi said:

Syns fastlegen din har vært litt slapp her. Han/hun bør ta sånt på alvor. Eller formidler du hvor vanskelig du har det så legen oppfatter det ? Vær helt ærlig og si hvor hardt du har det nå. Si at du trenger hjelp. Når du er redd for selvskading så er det alvorlig. Regner jo med at du har vært tydelig nok , men noen ganger kan mennesker " ta seg sammen " fordi de ikke vil virke " desperate ". Legen din må stå på for deg Ts. Håper det vil ordne seg !

Det kan jo være at jeg ikke har klart å formidle dette tydelig nok, men jeg synes det er så vanskelig å klemme det inn på den lille tiden man har til rådighet hos fastlegen. Eller så er jeg så vant med å skjule det at jeg ikke klarer å få det frem. Men siden jeg nå har vært på dette lavterskeltilbudet så kunne de skrive en epikrise og sende til fastlegen. Kanskje det gjør det lettere? Da må jeg liksom ikke forklare så mye på så kort tid.

Gjest NotNaomi
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo være at jeg ikke har klart å formidle dette tydelig nok, men jeg synes det er så vanskelig å klemme det inn på den lille tiden man har til rådighet hos fastlegen. Eller så er jeg så vant med å skjule det at jeg ikke klarer å få det frem. Men siden jeg nå har vært på dette lavterskeltilbudet så kunne de skrive en epikrise og sende til fastlegen. Kanskje det gjør det lettere? Da må jeg liksom ikke forklare så mye på så kort tid.

Du må bare si til legen din at du trenger litt tid til å få sagt det du skal si ! Å , det er så typisk at en føler seg til bry. Du er ikke det vet du. <3 ta vare på deg selv. Si alt som det nøyaktig er Ts !

Skrevet

Jeg anbefaler at du skriver ned dønn ærlig hvordan du har det (ikke utelat noe og ikke overdriv noe). Så tar du med brevet til fastlegen. Så får han vurdere hva du trenger. Det at du har så høy funksjon at du er i full jobb, viser jo at du kanskje ikke er så alvorlig syk. Og tanker om å skade seg er heller ikke farlig i seg selv. Viktig for deg å vite, for man kan bli ganske redd av slike tanker. Det er om du handler på impulsene som hadde vært farlig. Kanskje er det nok at fastlegen følger deg opp (noe jeg absolutt syns han bør dersom du får avslag på dps). Lykke til, og bestill legetime i morgen:)

Anonymkode: 8309a...501

Skrevet

Ambulant akutteam er et lavterkseltilbud, men du trenger likevel henvisning fra fastlege eller legevakt. Da vil de ringe deg gjerne i løpet av samme dagen også kan dere avtale et møte. Dere kan også gjøre ringeavtaler hvor de ringer deg til et gitt tidspunkt i løpet av dagen. 

For min del har det vært liten hjelp i ambulant akutteam. Jeg klarer ikke ringe når jeg har "anfallene" mine og når vi har hatt ringeavtaler så har jeg kanskje hatt det okei akkurat der og da og dermed fått lite ut av det. Det er når de har kommet for å snakke med meg etter noen hendelser hvor de da har anbefalt legen å legge meg inn i psykiatrien at det har kommet noe ut av kontakten med dem. 

Jeg skal i tillegg til akuttpsykiatrien og DPS få oppfølging fra kommunen. Har fått en kontakt som skal følge meg opp. Da kan vi være på kontoret hans, han kan komme hjem til meg, vi kan gå en tur eller noe annet. Han skal hjelpe meg til å ta i bruk ressursene mine, sette ukesplaner og slike ting. Rett og slett hjelp til å ha en slags hverdag. 

Anonymkode: 358d4...08b

Skrevet

Fastlegen min bestilte time nede på psykiatrisk legevakt da han ikke fikk meg inn på dps selv. Hadde en samtale der nede med en psykiater som så sendte henvisning, og fikk så plass på dps (men 3mnd ventetid før første time da det ikke var akutt fare for liv.)

Er du fast ansatt? Har du i såfall sjekket opp med helseforsikringen som du har gjennom jobb? Noen har behandlingsforsikring inkludert, og da pleier det å være rundt 6 sesjoner (eller 6mnd?) hos privatpraktiserende psykolog som du skal få komme raskt til. 

Anonymkode: 8c55a...d6e

Gjest making.a.mess
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har noen innsikt i hvor psykisk syk man må være for å få komme til offentlig psykolog? Jeg fikk avslag på henvisning for en 6mnd. siden, men det har blitt gradvis verre og nå er jeg oppriktig redd for å skade meg selv. Jeg har det greit sånn akkurat nå, men jeg kjenner at om det fortsetter slik som dette så klarer jeg ikke stå i full stilling stort lenger. Privat er ikke et alternativ dessverre.

Det offentlige er desverre svært tregt. Man kan vente lenge selv med alvorlige ting. Bedre å gå privat men om det blir dyrt så ha sjeldnere timer. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg anbefaler at du skriver ned dønn ærlig hvordan du har det (ikke utelat noe og ikke overdriv noe). Så tar du med brevet til fastlegen. Så får han vurdere hva du trenger. Det at du har så høy funksjon at du er i full jobb, viser jo at du kanskje ikke er så alvorlig syk. Og tanker om å skade seg er heller ikke farlig i seg selv. Viktig for deg å vite, for man kan bli ganske redd av slike tanker. Det er om du handler på impulsene som hadde vært farlig. Kanskje er det nok at fastlegen følger deg opp (noe jeg absolutt syns han bør dersom du får avslag på dps). Lykke til, og bestill legetime i morgen:)

Anonymkode: 8309a...501

Jeg er i full jobb ja, men det er og alt, jeg har ikke noe liv utenom. Og jeg vet ikke om jeg klarer full jobb så veldig mye lengre slik ting er nå, enda mindre om jeg fortsetter å bli verre. Akkurat det skremme livet av meg. Jeg har ikke bare tanker om å skade meg, jeg gjennomfører det. Men det er kun de siste 6mnd at selvskadingen har blitt så alvorlig at jeg faktisk blir redd, særlig mtp. at det alltid er mot hodet. Men takk for tips:)

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Ambulant akutteam er et lavterkseltilbud, men du trenger likevel henvisning fra fastlege eller legevakt. Da vil de ringe deg gjerne i løpet av samme dagen også kan dere avtale et møte. Dere kan også gjøre ringeavtaler hvor de ringer deg til et gitt tidspunkt i løpet av dagen. 

For min del har det vært liten hjelp i ambulant akutteam. Jeg klarer ikke ringe når jeg har "anfallene" mine og når vi har hatt ringeavtaler så har jeg kanskje hatt det okei akkurat der og da og dermed fått lite ut av det. Det er når de har kommet for å snakke med meg etter noen hendelser hvor de da har anbefalt legen å legge meg inn i psykiatrien at det har kommet noe ut av kontakten med dem. 

Jeg skal i tillegg til akuttpsykiatrien og DPS få oppfølging fra kommunen. Har fått en kontakt som skal følge meg opp. Da kan vi være på kontoret hans, han kan komme hjem til meg, vi kan gå en tur eller noe annet. Han skal hjelpe meg til å ta i bruk ressursene mine, sette ukesplaner og slike ting. Rett og slett hjelp til å ha en slags hverdag. 

Anonymkode: 358d4...08b

Takk for at du deler:) Akutteamet høres vanskelig ut å benytte seg av når man er midt oppi det, men jeg kan jo gi det et forsøk om jeg blir dårlig igjen(noe det er fare for nå i julen). Har forresten alle kommuner et akutteam?

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Fastlegen min bestilte time nede på psykiatrisk legevakt da han ikke fikk meg inn på dps selv. Hadde en samtale der nede med en psykiater som så sendte henvisning, og fikk så plass på dps (men 3mnd ventetid før første time da det ikke var akutt fare for liv.)

Er du fast ansatt? Har du i såfall sjekket opp med helseforsikringen som du har gjennom jobb? Noen har behandlingsforsikring inkludert, og da pleier det å være rundt 6 sesjoner (eller 6mnd?) hos privatpraktiserende psykolog som du skal få komme raskt til. 

Anonymkode: 8c55a...d6e

Jeg er fast ansatt ja, og jeg har noe helseforsikring der jeg kan se nærmere på, tusen takk for tips!:)

Skrevet

Kjære Trådstarter

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Det skal også være et psykiatritilbud i alle landets kommuner. Hvis du ringer din kommunes servicetorg eller ser på hjemmesiden til hjemkommunen din, skal du finne info om dette. Her skal man kunne få noen å snakke med og hjelp videre.

Lykke til!

Papirfly, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...