Gå til innhold

Nettleie dyrere enn strøm?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Har fått en regning der strømforbrket kostet 1200 kr, mens nettleien var på 1800 kr. Er dette normalt? Altså at nettleie er dyrere enn strøm?

Har netopp flyttet fra leilighet til hus, så ble overrasket.

Anonymkode: 233b0...d9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dessverre ikke uvanlig. Mens det er konkurranse på selve strømmen, så har ditt lokale e-verk monopol på å levere strømmen. Maks prisen bestemmes av Stortinget, og de fleste følger den. Det er gode penger for e-verkene. 

 

Skrevet

Jeg betaler samme i nettleie som strømmen koster, omtrent. Koster strømmen 35øre betaler jeg det samme i nettleie for X-antall kwt.

Skrevet

Vi betaler også mer i nettleie enn i strøm. 

Anonymkode: 711a0...f4c

Skrevet

Hvis man ser nøye etter så ser man at selve kraften ofte koster nesten ingenting. Det er alle de andre påslagene som egentlig koster. Jeg mener det ikke er uvanlig å se at de er nede 5-6 øre/kWh på sommeren, men sluttprisen er likevel over 60 øre.

Det beste er å bare se på strømprisen som en samlet ting og ikke tenke så mye på det. Det er det vi gjør med de fleste andre produkter også. Man sitter ikke og finregner på at kornet i en pakke mel i utgangspunktet koster så og så mye, men så skal det males, pakkes i papir, transporteres, kjøpmannen skal ha sitt påslag, staten skal ha MVA, samt eventuelle importavgifter osv.

Anonymkode: 01a84...b1b

  • Liker 1
Skrevet

Uten nettleie ville det fort bli problemer når netteier ikke lenger hadde penger til vedlikehold, modernisering og feilretting.

Anonymkode: bc46b...0a4

  • Liker 2
Gjest Herr Heftig
Skrevet

nettleie får du ikke gjort noe med uansett. Så det er ikke noe å bry seg om.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har fått en regning der strømforbrket kostet 1200 kr, mens nettleien var på 1800 kr. Er dette normalt? Altså at nettleie er dyrere enn strøm?

Har netopp flyttet fra leilighet til hus, så ble overrasket.

Anonymkode: 233b0...d9e

Er det for en måned?:hakeslepp:

Anonymkode: 64332...fce

  • Liker 1
Skrevet

Det er vanlig mange steder. Så vidt jeg vet bestemmes nettleien av hvor i landet du bor, og mange steder er nettleie dyrt i forhold til strømmen

Anonymkode: 14132...168

Skrevet

Jeg ble overrasket over at min siste strømregning var slik: ca kr 130 for ca 400 kwh. I tillegg kom nettleien som var på langt over kr 300,-(!)

Anonymkode: d3065...1a0

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble overrasket over at min siste strømregning var slik: ca kr 130 for ca 400 kwh. I tillegg kom nettleien som var på langt over kr 300,-(!)

Anonymkode: d3065...1a0

Oi, da har du billig strøm, hvilket selskap er det?

Fyrer du med panelovner? Jeg bare lurer på bruk for å få 400 kwh😊

Anonymkode: 64332...fce

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, da har du billig strøm, hvilket selskap er det?

Fyrer du med panelovner? Jeg bare lurer på bruk for å få 400 kwh😊

Anonymkode: 64332...fce

Hei :) Dette var mens spotprisen var billig (i oktober måned var spotprisen rundt 33 øre pr kwh). Nå derimot lønner det seg ikke med spotpris. Jeg har fått vite at spotpris lønner seg vanligvis i perioden april-oktober/ november. Når spotprisen kommer opp i 40 øre pr kwh lønner det seg å bytte til en fastprisavtale (som jeg har nå, der det er ca 42 øre pr kwh). Jeg bruker ikke mye strøm. Sparer på strømmen. Bruker ikke mye ovner. Bruker klær :P
Andre selskap har billigere strøm enn det jeg har. Jeg har hørt at Gudbransdals energi er rimeligst.

Anonymkode: d3065...1a0

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei :) Dette var mens spotprisen var billig (i oktober måned var spotprisen rundt 33 øre pr kwh). Nå derimot lønner det seg ikke med spotpris. Jeg har fått vite at spotpris lønner seg vanligvis i perioden april-oktober/ november. Når spotprisen kommer opp i 40 øre pr kwh lønner det seg å bytte til en fastprisavtale (som jeg har nå, der det er ca 42 øre pr kwh). Jeg bruker ikke mye strøm. Sparer på strømmen. Bruker ikke mye ovner. Bruker klær :P
Andre selskap har billigere strøm enn det jeg har. Jeg har hørt at Gudbransdals energi er rimeligst.

Anonymkode: d3065...1a0

Takk for tups!☺Bruker du Ikke ovner i det hele tatt?

Anonymkode: 64332...fce

  • Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tups!☺Bruker du Ikke ovner i det hele tatt?

Anonymkode: 64332...fce

Jo litt, på det kaldeste :)  ( :fryser:  :laugh: Det er ingen fare med meg)

Anonymkode: d3065...1a0

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har fått en regning der strømforbrket kostet 1200 kr, mens nettleien var på 1800 kr. Er dette normalt? Altså at nettleie er dyrere enn strøm?

Har netopp flyttet fra leilighet til hus, så ble overrasket.

Anonymkode: 233b0...d9e

Nettleien varierer fra landsdel til landsdel. Billigest er det utrolig nok i Oslo området og dyrest i Sogn og Fjordane og nordnorge mener jeg å ha lest. 

Anonymkode: 0b75a...adc

Skrevet
På 14.12.2017 den 17.43, AnonymBruker skrev:

Er det for en måned?:hakeslepp:

Anonymkode: 64332...fce

Ja, november. Vi har 250 kvm hus. Tror ikke det er så dyrt totalt sett.

Anonymkode: 233b0...d9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...