AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #1 Skrevet 14. desember 2017 Fått sms fra legekontoret der det står "vi vil gjerne at du kommer og leverer en urinprøve iløpet av denne uka". Skal man da kjøpe beger på apoteket osv, eller bare få dette hos legen? Anonymkode: c6b27...fea
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #2 Skrevet 14. desember 2017 Hvorfor ønsker de egentlig at du skal ta urinprøve? Anonymkode: 47382...13e
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #3 Skrevet 14. desember 2017 Det kan du gjøre som du vil. Jeg foretrekker å ta urinprøven hjemme. Tar da om morgenen, og oppbevarer i kjøleskap til legetimen. Anonymkode: 4697e...047 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #4 Skrevet 14. desember 2017 50 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor ønsker de egentlig at du skal ta urinprøve? Anonymkode: 47382...13e Hvorfor spør du om taushetsbelagte opplysninger? Dette er irrelevant for ts' spørsmål, og ikke noe du har noe med. Anonymkode: 94edb...c3e 3
Gjest GulSol Skrevet 14. desember 2017 #5 Skrevet 14. desember 2017 Jeg må avlegge prøven med tilsyn på kontoret. Ring dem tilbake og hør.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #6 Skrevet 14. desember 2017 Lurt å ta morgenurin, dette er nok best å få til hjemme, så jeg ville kjøpt urinprøveglass på apoteket. Anonymkode: b0fd5...477
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #7 Skrevet 14. desember 2017 Det kommer jo an på hvorfor du skal ta urinprøve. Om du ikke skal ta med tilsyn så er det bare å kjøpe et glass på apoteket og ta hjemme. Anonymkode: 3819e...9a1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #8 Skrevet 14. desember 2017 Jeg pleier å koke et syltetøyglass, og bruke morgenurin. Leverer på legekontoret på vei til jobb, ellers ville jeg oppbevart prøven i kjøleskap. Anonymkode: cc58c...e56 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #9 Skrevet 14. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg pleier å koke et syltetøyglass, og bruke morgenurin. Leverer på legekontoret på vei til jobb, ellers ville jeg oppbevart prøven i kjøleskap. Anonymkode: cc58c...e56 Det er ikke alle steder som godtar usterile/hjemmekokte glass. På mitt legekontor står det at kun sterile glass godtas. Anonymkode: 3819e...9a1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #10 Skrevet 14. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spør du om taushetsbelagte opplysninger? Dette er irrelevant for ts' spørsmål, og ikke noe du har noe med. Anonymkode: 94edb...c3e Tror du har misforstått taushetsplikten. Den handler om å ikke avsløre ting som kan røpe identitet, og med mindre HI skal ta noe superspesielt kan det ikke avsløre identiteten. Hun står forøvrig fritt til å si hva som helst om seg selv. Hva urinprøven skal brukes til er faktisk svært relevant for problemstillingen, noe skal være morgenurin, noe skal være midtstråle, noe skal være førstestråle, osv osv. Derfor bør hi spørre legekontoret. Anonymkode: cad0e...6a1 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #11 Skrevet 14. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke alle steder som godtar usterile/hjemmekokte glass. På mitt legekontor står det at kun sterile glass godtas. Anonymkode: 3819e...9a1 Dersom glasset har blitt kokt ordentlig før man skal bruke det, så blir det vel sterilt? Anonymkode: 47382...13e 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #12 Skrevet 14. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dersom glasset har blitt kokt ordentlig før man skal bruke det, så blir det vel sterilt? Anonymkode: 47382...13e Njo, men ikke nok til at legekontoret mitt godtar det. Det skal være et fra apoteket eller fra legekontoret selv, som er sterilt til det er åpnet. Anonymkode: 3819e...9a1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #13 Skrevet 14. desember 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Fått sms fra legekontoret der det står "vi vil gjerne at du kommer og leverer en urinprøve iløpet av denne uka". Skal man da kjøpe beger på apoteket osv, eller bare få dette hos legen? Anonymkode: c6b27...fea De vil at du kommer og leverer....altså at du kommer med en morgen urinprøve, på dertil egnet glass, påført navn og fullt fødselsnummer på glasset. Glass kjøper du på apoteket eller andre steder de har sterile glass. Legekontorene har vanligvis ikke gratis glass. Anonymkode: 72f9a...e21 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #14 Skrevet 14. desember 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: Tror du har misforstått taushetsplikten. Den handler om å ikke avsløre ting som kan røpe identitet, og med mindre HI skal ta noe superspesielt kan det ikke avsløre identiteten. Hun står forøvrig fritt til å si hva som helst om seg selv. Hva urinprøven skal brukes til er faktisk svært relevant for problemstillingen, noe skal være morgenurin, noe skal være midtstråle, noe skal være førstestråle, osv osv. Derfor bør hi spørre legekontoret. Anonymkode: cad0e...6a1 Taushetsplikten handler ikke bare om å bevare identitet. Det er du som ikke forstår hva taushetsplikt er. Anonymkode: 94edb...c3e
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #15 Skrevet 14. desember 2017 10 timer siden, GulSol skrev: Jeg må avlegge prøven med tilsyn på kontoret. Ring dem tilbake og hør. Urinprøver under tilsyn er for å forhindre at pasienten jukser nåt hen sak testes for rusbruk. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg pleier å koke et syltetøyglass, og bruke morgenurin. Leverer på legekontoret på vei til jobb, ellers ville jeg oppbevart prøven i kjøleskap. Anonymkode: cc58c...e56 Syltetøysglass og andre glass ikke beregnet for prøvetakninger skal ikke brukes uansett hvor mye de kokes. Legekontoret kan ikke vite hvordan du har behandlet glasset, noen glass har igjen i lokkene ting som kan gi feilutslag på prøver. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror du har misforstått taushetsplikten. Den handler om å ikke avsløre ting som kan røpe identitet, og med mindre HI skal ta noe superspesielt kan det ikke avsløre identiteten. Hun står forøvrig fritt til å si hva som helst om seg selv. Hva urinprøven skal brukes til er faktisk svært relevant for problemstillingen, noe skal være morgenurin, noe skal være midtstråle, noe skal være førstestråle, osv osv. Derfor bør hi spørre legekontoret. Anonymkode: cad0e...6a1 For noe tull du her kommer med. Midtstråle og morgenurin er det man bruker til prøvetakning. Kan man ikke få morgenurin, så tar man det nestbeste urinprøve når det er mulig å få en urinprøve. Første urinen sksl i do, og ikke i prøveglasset. Grunnen er enkel den første urinen er full av epitelceller og forurenser enhver urinprøve. Prøv å se på en førsteurinstråleurin i mikroskop og du ser bare graut. Anonymkode: 72f9a...e21
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #16 Skrevet 15. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: For noe tull du her kommer med. Midtstråle og morgenurin er det man bruker til prøvetakning. Kan man ikke få morgenurin, så tar man det nestbeste urinprøve når det er mulig å få en urinprøve. Første urinen sksl i do, og ikke i prøveglasset. Grunnen er enkel den første urinen er full av epitelceller og forurenser enhver urinprøve. Prøv å se på en førsteurinstråleurin i mikroskop og du ser bare graut. Anonymkode: 72f9a...e21 Vel, du kan jo Google klamydia urinprøve, og se at klamydiatest skal tas i førstestråle. Les enhver labhåndbok under de forskjellige urinprøvene, så vil du se at prøvetakingen varierer. Anonymkode: cad0e...6a1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #17 Skrevet 15. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Taushetsplikten handler ikke bare om å bevare identitet. Det er du som ikke forstår hva taushetsplikt er. Anonymkode: 94edb...c3e Taushetsplikt er noe diverse yrkesgrupper har om informasjon som de har fått gjennom sitt virke. HI har ikke taushetsplikt om seg selv. Hun kan dele hva hun vil med hvem hun vil. Om det er så lurt, det er noe annet. Anonymkode: cad0e...6a1 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #18 Skrevet 15. desember 2017 4 hours ago, AnonymBruker said: Taushetsplikt er noe diverse yrkesgrupper har om informasjon som de har fått gjennom sitt virke. HI har ikke taushetsplikt om seg selv. Hun kan dele hva hun vil med hvem hun vil. Om det er så lurt, det er noe annet. Anonymkode: cad0e...6a1 Det er nettopp derfor jeg mener det er ufint å be ts utlevere slike opplysninger om seg selv når det ikke har relevans for spørsmålet. Ivaretagelse av taushetsplikten kan også være å bevisstgjøre pasienter om at det ikke alltid er i egen interesse å gi ut alle detaljer om sin egen tilstand der opplysningene ikke har noen hensikt. Anonymkode: 94edb...c3e
Gjest GulSol Skrevet 15. desember 2017 #19 Skrevet 15. desember 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Urinprøver under tilsyn er for å forhindre at pasienten jukser nåt hen sak testes for rusbruk. På 14.12.2017 den 16.19, AnonymBruker skrev: Næ, kødder du?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå