AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #1 Skrevet 13. desember 2017 Jeg har nylig overtatt en enebolig med utleie. Sokkelen er leid ut, og leietaker skal fortsette leieforholdet. Nå har jeg fått oversendt en kopi av leiekontrakt mellom leietaker og tidligere eier. I denne står det et depositumsbeløp, men ingenting om hvilken konto dette beløpet er betalt inn til. Det finnes ingen depositumskonto. Det eneste som står der, er at depositum er to mnds leie. Jeg skal fortsette å leie ut i et år til, da skal min søster flytte hjemmefra og da benytte leiligheten. Leieboer må da ut. Da kommer depositumet til å bli en sak. Må vi betale tilbake dette depositumet, selv om det sannsynligvis er betalt inn på eiers private konto? Kan vi i så fall kreve bevis for at dette beløpet faktisk er betalt inn, for det står ingen steder at dette er gjort? I følge tidligere eier fantes det ingen leiekontrakt fordi hun kjente han som leier i sokkelen. Jeg tok det dermed ikke opp før kontraktsinngåelse. Anonymkode: ca754...16f
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #2 Skrevet 13. desember 2017 Jeg ville bare laget en helt ny kontrakt og opprettet ny depositumskonto. Depositumet leietaker eventuelt har eller ikke har betalt til tidligere utleier får hen ordne opp i selv. Anonymkode: 1dbde...632 5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #3 Skrevet 13. desember 2017 Det er også leietakers problem dersom vedkommende ikke har betalt depositum til riktig konto. Anonymkode: 7646e...12d
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #4 Skrevet 13. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nylig overtatt en enebolig med utleie. Sokkelen er leid ut, og leietaker skal fortsette leieforholdet. Nå har jeg fått oversendt en kopi av leiekontrakt mellom leietaker og tidligere eier. I denne står det et depositumsbeløp, men ingenting om hvilken konto dette beløpet er betalt inn til. Det finnes ingen depositumskonto. Det eneste som står der, er at depositum er to mnds leie. Jeg skal fortsette å leie ut i et år til, da skal min søster flytte hjemmefra og da benytte leiligheten. Leieboer må da ut. Da kommer depositumet til å bli en sak. Må vi betale tilbake dette depositumet, selv om det sannsynligvis er betalt inn på eiers private konto? Kan vi i så fall kreve bevis for at dette beløpet faktisk er betalt inn, for det står ingen steder at dette er gjort? I følge tidligere eier fantes det ingen leiekontrakt fordi hun kjente han som leier i sokkelen. Jeg tok det dermed ikke opp før kontraktsinngåelse. Anonymkode: ca754...16f Du må opprette en depositumskonto sammen med leieboeren. Depositumet er din sikkerhet mot utgifter som kan oppstå som følge av skader leieboeren påfører din eiendom, utleieenheten. Har tidligere eier depositumet så har du ingen rettigheter. Les Husleieloven slik at du kan den før du begynner i utleiebransjen og begir deg ut på noe du absolutt ikke forstår hva er. Om din søster eller andre kan flytte inn og du dermed sier opp leieboeren som nå bor der, er ikke så enkelt som det. Leieboeren har retyigheter, så her må du og vite hva du driver med. Et medlemskap i Huseiernes Landsforbund og kursing i utleie er et minimum av hva du høres ut til å trenge, ja, om du da ikke vil drive en risikosport, da? Anonymkode: cc2e8...4a1 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #5 Skrevet 13. desember 2017 Jøss da, jeg vet da vel hva et depositum er og hvorfor man har depositum. Jeg vet også at depositumskonto må opprettes, hvem som skal betale opprettelsen av en slik konto, og hvem renta skal tilfalle. Jeg er ikke født i går. Jeg holder på å fylle ut kontrakt, og da kommer spørsmålet om depositum opp. Hvis leieboer allerede har betalt depositum, da ønsker han naturlig nok ikke å betale det enda en gang. Problemet er at han har betalt det inn på forrige eiers private konto, ikke på en depositumskonto. Om det i det hele tatt er betalt inn, det vet jeg jo ikke, og må i så fall ta hans ord for det. Og jeg vil gjerne sjekke hva som er riktig å gjøre FØR jeg går inn i dialog med leieboer om dette, noe som sannsynligvis ikke blir veldig lystbetont, og FØR jeg evt setter flere titalls tusen på en depositumskonto. Som et ledd i det å sette meg inn i å leie ut, liksom. Kontrakten har for øvrig utløpsdato på samme tidspunkt som jeg ønsker å avslutte leieforholdet. Ts Anonymkode: ca754...16f
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #6 Skrevet 13. desember 2017 Leietaker må kreve pengene tilbake fra forrige eier, så må du og leietaker gå i banken sammen og opprette ny depositumskonto. Hva leietaker har gjort med gamle eier er ikke ditt problem. Anonymkode: 0c401...26a 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #7 Skrevet 13. desember 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leietaker må kreve pengene tilbake fra forrige eier, så må du og leietaker gå i banken sammen og opprette ny depositumskonto. Hva leietaker har gjort med gamle eier er ikke ditt problem. Anonymkode: 0c401...26a Finnes det lovverk som støtter dette? Anonymkode: ca754...16f
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #8 Skrevet 13. desember 2017 Depsitum skal jo inn på en egen konto som skal stå i leietakerens navn. Det står jo klart og tydelig i lovverket. Husleieloven. Her må leietakeren få pengene fra forrig husvert også opprettes en skikkelig konto for depositumet. Anonymkode: 0c767...b12
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #9 Skrevet 13. desember 2017 Det at han har satt pengene inn på forige eiers private konto er jo helt høl i huet. Han bør kreve de pengene tilbake ganske kvikt, for så å sette de inn på depositumskonto. Det at de pengene er satt på en privat konto er ikke ditt problem, du skal ha depositumspenger i bakhånd uansett så dette må leietaker rydde opp i Anonymkode: 7d510...e84
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå