Gå til innhold

årsaker til samlivsbrudd

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

i forbindelse med en skoleoppgave vil jeg gjerne ha deres syn på hva som kan være årsaker til samlivsbrudd, og hvilke konsekvenser dere mener at samlivsbrudd har på barna.

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Har jobbet i advokat firma og har sett flere grunnet til samlivsbrudd. Kan ikke snakke for meg selv, men mange grunner som jeg har hørt om er:

- Økonomi

- Arbeid (jobber formye)

- Arbeidsledighet

Tror økonomi ofte stiller ganske sterkt i den kategorien. Det var det eneste jeg kunne komme med i hvertfall.

Lykke til med oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av årsakene er rett og slett at jenter søker seg mer. Krever mer av typen, vi gutter er gjerne litt mer fleksible på det området, vi er ofte fornøyde av natur.

Det må være slitsomt for kvinner dette evige jaget etter matrielle standarder?

Waco

Men kanskje det er deres motivasjon i en hard verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Waco: Ikke glem at mange som forlater redet er jo kvinner. Det går nok begge veier at menn forventer at kvinner skal ta seg av hus, barn osv.

Kanskje det gjør at dem rett og slett får nok ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til ting som er nevnt over:

-Barn (mange går fra hverandre etter å ha fått sin første arving)

-At man vokser fra hverandre

-At den ene møter en annen (eller begge)

-At man har gått inn i forholdet mens man var svært unge og ikke har fått rast fra seg.

-Misshandling (psykisk eller fysisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri falt deg inn at de går fordi mannen f eks:

-Mishandler dem

-Mishandler barna

-Jobber for mye

-Bruker for mye penger

-Har ikke tid til barna eller kjæresten

Men som oftest så går de fordi mannfolka ikke er noe å samle på pga:

- at de jobber for mye

- mishandling

- man vokser fra hverandre

- noen menn bruker for mye penger

- utroskap

Hvorfor er det alltid kvinnene som er roten til alt et samlivsbrudd? Det er ikke alltid sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje dama skulle tenkt litt på det før hun gifta seg, eller hva Arielle? Åja, det er alltid sånn med damer... det er så lett å være etterpåklok....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langvarig sykdom!

- har en samboer som har vært syk siden jul. Jeg har ikke vurdert å gå i fra han, men kan forstå at mange synes dette er slitsomt, særlig hvis man har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du waco, du waco........

Folk kan faktisk ikke se inn i fremtiden da. Jeg visste ikke hvordan forloveden min var med tanke på økonomi f eks før vi flyttet sammen.

Og dessuten så bør faktisk også gutter tenke på dette før de tar det steget og det er ikke alltid de tenker så langt heller.

Alt er ikke damenes feil. Gutter gjør feil de og. Ingen er perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Leste om et studie for et par uker siden der de hadde fulgt opp over 800 par som hadde skillt seg og sett paa bakgrunnen deres.

De fant bl.a. at de som bodde sammen for ekteskapet skillte seg oftere (de begrunnet det med at de som er samboere forst gjerne har andre verdier enn de som velger aa vente med aa bo sammen til de er gift).

De som har skillte foreldre skiller seg oftere selv. De som gifter seg i ung alder skiller seg oftere. De som er troende, uansett religion skiller seg sjeldnere. Og sist men ikke minst, de fant at den stortse grunnen var penger, mangel paa penger........................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest florence

Tror at mye bunner i mangel på kommunikasjon, eller kræsj i måten å kommunisere på. Med fare for å generalisere: Jenter tror at menn er tankelesere og er lite flinke til å si ting direkte, menn er ikke så pratsomme og kan virke uengasjerte. Ellers er 20-30-åra en tøff periode for mange, mye skal skje samtidig: etablering av forhold, utdannelse, karriere, barn, boligkjøp. Dessuten må en ha litt flaks i valg av livspartner i tillegg til masse humor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte et sted at den første skilsmissen kommer av dårlig økonomi, den neste av håndtering av situasjon med dine og mine barn. Kan vi vinne egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg faktisk enig i det første svaret til waco. Vi kvinner ønsker mer....vi vil være lykkelig og ha det bra....er kanskje altfor romantiske og naive etter x-antall B-filmer på TVN. Men slik er det nå engang. Jeg tror også det at menn faktisk er fornøyd med mindre, er noe vi slett ikke kan forstå.

Jeg har ikke svaret...men jeg tror at dersom mannen kan gjøre kvinnen lykkelig...så vil kvinnen gjøre mannen lykkelig...og i den rekkefølgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to samlivsbrudd bak meg, og barna, to gutter, har begge to hatt det vondt. Med vondt mener jeg skyldfølelse, skam, vært inneslutta og gjort og sagt ting de ikke skulle sagt og gjort som en direkte følge av det.

Men likevel har de blitt to flotte voksne menn (fra en mors synsvinkel selvfølgelig :D ). Det har noe med at vi alle - i dag, det har ikke alltid vært sånn! - kan møtes og prates, eks-svigemødre, stebesteforeldre, barn og foreldre og nye koner og ektefeller. Det viste seg at på sikt så var det ikke så farlig som man, de, trodde da det skjedde. Kanskje.

Anna Whalgren sier at det viktigste er å være solidarisk med barna sine så kan verden gå sin skjeve gang. Det tror jeg på - vi gifter oss, skilles og livet går videre ... verre er det ikke :blunke:

Anne Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på nå - 2002 og i 'gamledager' er at man er ikke avhengige av hverandre for å 'overleve'. Dette gjør at vi krever mer av vår livsledsager. Trenger liksom ikke ta til takke med en slubbert av en gubbe, som går på jobb og ellers ligger på sofan og 'svischer' med fjernkontrollen...... Og på grunn av dette tror jeg at i dag gidder man ikke å jobbe så enormt mye for å få et forhold til å fungere.

Tror og det er flest jenter som 'bryter' forhold, det er i allefall min erfaring med de jeg kjenner, gutta går å suller og er kanskje ikke fornøyd de heller, men gidder liksom ikke å gjøre noe med det..... I de tilfeller det er gutta som bryter, har de funnet seg ny babe.

Har selv et samlivsbrudd bak meg, og grunnen til at vi gikk fra hverandre etter mange år, var at vi bare fant ut at vi ikke var kjærester og så var det krangling om økonomi og husarbeid...... Vi har ei datter ilag og klarer heldigvis og samarbeide på det området.

Og en ting til...... har vært singel i over 3 år nå, har kjøpt meg leilighet og trives kjempegodt. Syns og det er litt skummelt, da jeg merker at jeg er blitt egoistisk og ser ikke for meg helt å bo sammen en mann... -vil jo da ikke bli alene for bestandig heller.... hmm....-dillemma?!??! Men kanskje prinsen dukker opp en vakker dag 'sukk'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror også litt på det mange erfarne familieterapeuter sier, om at krangling om husvask stort sett dreier seg om noe helt annet! Ganske ofte handler det om manglende respekt for hverandre, og hvilke roller man inntar eller ønsker å ha. Så blir husvasken en "merkelapp" for frustrasjonen. Jeg ser det jo selv, jeg liker egentlig å gjøre rent, men jeg vil jo helst at mannen min skal ta sin del likevel.- Fordi jeg ikke vil tas som en selvfølge, og fordi det liksom skal være likt i dagens samnfunn!

Det er jo heller ikke rart man sliter på hverandre. Herregud, tosomhet (eller mer), er jo egentlig en utrolig krevende samlivsform? Jeg savner ofte å få lov til å bare være meg. Sitte i fred, ikke måtte være noe for noen. Stygt sagt kanskje, men på kvelder etter en slitsom arbeidsdag og hvor ettermiddagen går med til å ta seg av barn (som helst ønsker å sitte på mor med borrelås), så har jeg ofte mer lyst til å lse en bok ifred enn å ha sex!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner nå at jeg har det kjempe bra i mitt forhold til min forlovede.

Han er faktisk den eneste jeg følere meg fri til å være meg selv 100% med.

I kveld skal jeg overaske han med middag, vin og "noe attåt"

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, overrask mannen din du! Det burde vi alle gjøre oftere!

Det er veldig viktig å føle at man kan være seg selv i et forhold, at man blir akseptert som den man er. Det er jeg også så heldig å få oppleve!

Jeg ser imidlertid at for meg er det også viktig å få tid for meg selv for å kunne ha overskudd til menneskene rundt meg. Før jeg fikk barn hadde jeg masser av tid. Nå planlegges mye ihjel. Har tenkt å innvie min egen være-alene-og-drikke-rødvin-og-lese-bok-krok! Det tror jeg alle vil nyte godt av.

Jeg tror også at for mange hverdager kan bryte ned et ellers godt kjæresteforhold hvis man ikke tar vare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...