AnonymBruker Skrevet 14. desember 2017 #41 Skrevet 14. desember 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja! Kjenner du meg Anonymkode: 4f9f6...238 nå kan du lure! Anonymkode: 5f404...34f
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #42 Skrevet 15. desember 2017 Jeg spiser grandis innimellom. Det er spiselig vomfyll, men det er jo ikke "godt". De har bare tilsatt sukker og salt for å lure appetitten. Det er aldri noe jeg planlegger å ha til middag, men jeg har gjerne en grandiosa liggende i fryseren i backup. De var nettopp på tilbud til 17kr/stk og da kjøpte jeg 2, men bare pga. tilbudet. :-) Jeg er ikke villig til å betale stort mer enn det for noe som nesten bare består av billig hvetemel og verken er godt eller næringsrikt. Grandis til fullpris er aldri aktuelt. Eneste unntak må være til noen enkle sammenkomster eller helgeturer der mat ikke er i fokus men man trenger noe kjapt og enkelt som kan slenges i en ovn uten å grise til vertens kjøkkenredskaper. Jeg synes synd på de som oppriktig synes at grandiosa er godt, og de som faktisk legger inn grandis på middagsplanen sin. Jeg mener det vitner om dårlige matvaner og snever mathorisont. Det er sikkert godt hvis man ikke er kjent med annen mat og grandisen blir dagens høydepunkt, alt er jo relativt til det man er vandt med. Og til dere som henger dere opp i det jeg mener og vil komme med "Folk må få spise det de vil".. Jada for all del. Men det er jo greit at folk er opplyst om at det finnes annen mat enn frossen papp i firkantet pappeske som kanskje kan være verdt å prøve. Anonymkode: d25b9...f03 2
Husholdning1 Skrevet 16. desember 2017 #43 Skrevet 16. desember 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser grandis innimellom. Det er spiselig vomfyll, men det er jo ikke "godt". De har bare tilsatt sukker og salt for å lure appetitten. Det er aldri noe jeg planlegger å ha til middag, men jeg har gjerne en grandiosa liggende i fryseren i backup. De var nettopp på tilbud til 17kr/stk og da kjøpte jeg 2, men bare pga. tilbudet. :-) Jeg er ikke villig til å betale stort mer enn det for noe som nesten bare består av billig hvetemel og verken er godt eller næringsrikt. Grandis til fullpris er aldri aktuelt. Eneste unntak må være til noen enkle sammenkomster eller helgeturer der mat ikke er i fokus men man trenger noe kjapt og enkelt som kan slenges i en ovn uten å grise til vertens kjøkkenredskaper. Jeg synes synd på de som oppriktig synes at grandiosa er godt, og de som faktisk legger inn grandis på middagsplanen sin. Jeg mener det vitner om dårlige matvaner og snever mathorisont. Det er sikkert godt hvis man ikke er kjent med annen mat og grandisen blir dagens høydepunkt, alt er jo relativt til det man er vandt med. Og til dere som henger dere opp i det jeg mener og vil komme med "Folk må få spise det de vil".. Jada for all del. Men det er jo greit at folk er opplyst om at det finnes annen mat enn frossen papp i firkantet pappeske som kanskje kan være verdt å prøve. Anonymkode: d25b9...f03 Hvorfor det?
Husholdning1 Skrevet 16. desember 2017 #44 Skrevet 16. desember 2017 Nei, det er ikke dårligere mat enn noe annet.
BiancaH96 Skrevet 16. desember 2017 #45 Skrevet 16. desember 2017 Nei, men det er stusselig å spise den slik som den er, jeg er nødt til å "oppgradere" den litt før den går i ovnen (mer ost, litt sopp, bacon og løk). Jeg ser på Grandiosa som en pizzabunn 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #46 Skrevet 16. desember 2017 11 timer siden, Husholdning1 skrev: Hvorfor det? 11 timer siden, Husholdning1 skrev: Nei, det er ikke dårligere mat enn noe annet. Det er dårlig mat. Det er lettvint og kjapt, men der stopper det positive. Det smaker ikke særlig godt og er ikke noe sunt heller. Hva som smaker godt er selvsagt en subjektiv mening, men jeg vil tro at alle som har litt bredere interesse for mat, og dermed har et grunnlag å uttale seg på, vil være enige i at smaken av grandiosa er tam og kjedelig. Det baserer seg på en søt deig, med salt og fett for å sette smak. Det spiller mer på å lure smakssansene våre, enn å faktisk ha gode "ærlige" smaker. Det er egentlig bare en stor hvetebolle med en søt tomatsaus og ost på. Det sier seg selv da at det ikke kan være veldig sunt. Jeg tar synd på de fordi det er helsefarlig som gir mye kalorier uten å mette. Samtidig blir de vant til at mat må være såpass fett, salt og søtt for at det skal smake godt, og de blir derfor avhengige av slik mat. Det kan ta tid for de å bli vant til å nyte sunnere, ordentlig mat som baserer seg på faktiske gode smaker og ikke på lureri. De går glipp av så mye annet godt, og klarer heller ikke å like ordentlig mat med sine utrente smaksløker. Anonymkode: d25b9...f03 2
Husholdning1 Skrevet 16. desember 2017 #47 Skrevet 16. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dårlig mat. Det er lettvint og kjapt, men der stopper det positive. Det smaker ikke særlig godt og er ikke noe sunt heller. Hva som smaker godt er selvsagt en subjektiv mening, men jeg vil tro at alle som har litt bredere interesse for mat, og dermed har et grunnlag å uttale seg på, vil være enige i at smaken av grandiosa er tam og kjedelig. Det baserer seg på en søt deig, med salt og fett for å sette smak. Det spiller mer på å lure smakssansene våre, enn å faktisk ha gode "ærlige" smaker. Det er egentlig bare en stor hvetebolle med en søt tomatsaus og ost på. Det sier seg selv da at det ikke kan være veldig sunt. Jeg tar synd på de fordi det er helsefarlig som gir mye kalorier uten å mette. Samtidig blir de vant til at mat må være såpass fett, salt og søtt for at det skal smake godt, og de blir derfor avhengige av slik mat. Det kan ta tid for de å bli vant til å nyte sunnere, ordentlig mat som baserer seg på faktiske gode smaker og ikke på lureri. De går glipp av så mye annet godt, og klarer heller ikke å like ordentlig mat med sine utrente smaksløker. Anonymkode: d25b9...f03 Å tro hjelper ikke. Kom med fakta, og ikke din subjektive tro.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #48 Skrevet 16. desember 2017 57 minutter siden, Husholdning1 skrev: Å tro hjelper ikke. Kom med fakta, og ikke din subjektive tro. Er det nødvendig å komme med så veldig vitenskaplige fakta for å konkludere med at en grandis ikke er god, da? Det er ikke urimelig av meg å "tro" at grandiosa ikke ville kommet særlig bra ut i en generell mattest. :-) Jeg kan dessverre ikke holde en lengre forelesning om mat, evolusjonen og ernæring, og ser ingen nødvendighet i å gjøre det over diskusjonen om en grandis. Du trenger selvsagt ikke å ta meg på ordet. Eller jeg kan kaste ballen tilbake til deg og si at du får gjøre din egen research :-) Ta vekk sukkeret, saltet, og reduser fettmengden i grandisen så skal du se hvor dårlig den egentlig smaker. Men kort fortalt dreier det seg om at grandis, akkurat som all annen junkfood, i bunn og grunn smaker helt det samme. Enten det er pizza, hotdog, burger, smultringer eller annet. Den eneste forskjellen er at det i grandisen er en liten klatt med tomatsaus. På smultringen er det gjerne noe sjokolade istedenfor tomat. Men sammensetningen og utgangspunktet er det samme i alle: Søtt, fett, salt, og deretter justert litt i fasong og noe enkel topping til å bli en smultring, en pizza, en burger eller en bolle alt etter hva man skal lage. Det er en lettvint løsning for å lage mat som smaker "godt", men man kommer bare så og så langt. Alle som interesserer seg litt for mat klarer å gjennomskue dette (nei, har ikke referanse) Er vi uenige om at grandiosaen havner i denne junkfood-"kategorien" om søtt-salt-fett? Man kan lese om junkfood på wikipedia hvis man vil ha en uavhengig kilde eller definisjon på hva junkfood er, og jeg vil ihvertfall påstå at det havner i samme kategori. Så til det mer vitenskapelige: Det søte og fete har vi utviklet oss til å like gjennom evolusjonen fordi det har gitt gode konsentrerte mengder med kalorier som var viktige for å overleve. Derfor smaker det "godt", men det blir overflødig med dagens enkle tilgang på mat. Men produsentene bruker dette til å "lure" smaksløkene slik at maten blir mer delikat. Man vil nok kunne finne haugevis av sider med fakta som støtter opp om dette om man ønsker uavhengige fakta. Første og beste artikkel jeg fant (ikke lest ordentlig): http://www.huffingtonpost.com.au/2016/12/20/this-is-why-junk-food-tastes-so-bloody-good_a_21632106/ Er bare å velge og vrake fra google, og finne noe som refererer til troverdig forskning om man er i tvil. God mat dreier seg nå om å lage mat som smaker godt uten bruk av store mengder sukker og fett, men heller sette sammen det sunne vi har til noe som også smaker godt. Ikke bare smaker det bedre, men det er mye sunnere. Anonymkode: d25b9...f03 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #49 Skrevet 16. desember 2017 Ja, det er søppelmat Anonymkode: 175c2...22b
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #50 Skrevet 16. desember 2017 Det er jo mange gode krydder i grandiosa sin saus bla...det er også jarlsberg ost på den..det handler ikke bare om fett, salt og sukker, som noen snakket om. Anonymkode: 8411d...5a8
Husholdning1 Skrevet 16. desember 2017 #51 Skrevet 16. desember 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det nødvendig å komme med så veldig vitenskaplige fakta for å konkludere med at en grandis ikke er god, da? Det er ikke urimelig av meg å "tro" at grandiosa ikke ville kommet særlig bra ut i en generell mattest. :-) Jeg kan dessverre ikke holde en lengre forelesning om mat, evolusjonen og ernæring, og ser ingen nødvendighet i å gjøre det over diskusjonen om en grandis. Du trenger selvsagt ikke å ta meg på ordet. Eller jeg kan kaste ballen tilbake til deg og si at du får gjøre din egen research :-) Ta vekk sukkeret, saltet, og reduser fettmengden i grandisen så skal du se hvor dårlig den egentlig smaker. Men kort fortalt dreier det seg om at grandis, akkurat som all annen junkfood, i bunn og grunn smaker helt det samme. Enten det er pizza, hotdog, burger, smultringer eller annet. Den eneste forskjellen er at det i grandisen er en liten klatt med tomatsaus. På smultringen er det gjerne noe sjokolade istedenfor tomat. Men sammensetningen og utgangspunktet er det samme i alle: Søtt, fett, salt, og deretter justert litt i fasong og noe enkel topping til å bli en smultring, en pizza, en burger eller en bolle alt etter hva man skal lage. Det er en lettvint løsning for å lage mat som smaker "godt", men man kommer bare så og så langt. Alle som interesserer seg litt for mat klarer å gjennomskue dette (nei, har ikke referanse) Er vi uenige om at grandiosaen havner i denne junkfood-"kategorien" om søtt-salt-fett? Man kan lese om junkfood på wikipedia hvis man vil ha en uavhengig kilde eller definisjon på hva junkfood er, og jeg vil ihvertfall påstå at det havner i samme kategori. Så til det mer vitenskapelige: Det søte og fete har vi utviklet oss til å like gjennom evolusjonen fordi det har gitt gode konsentrerte mengder med kalorier som var viktige for å overleve. Derfor smaker det "godt", men det blir overflødig med dagens enkle tilgang på mat. Men produsentene bruker dette til å "lure" smaksløkene slik at maten blir mer delikat. Man vil nok kunne finne haugevis av sider med fakta som støtter opp om dette om man ønsker uavhengige fakta. Første og beste artikkel jeg fant (ikke lest ordentlig): http://www.huffingtonpost.com.au/2016/12/20/this-is-why-junk-food-tastes-so-bloody-good_a_21632106/ Er bare å velge og vrake fra google, og finne noe som refererer til troverdig forskning om man er i tvil. God mat dreier seg nå om å lage mat som smaker godt uten bruk av store mengder sukker og fett, men heller sette sammen det sunne vi har til noe som også smaker godt. Ikke bare smaker det bedre, men det er mye sunnere. Anonymkode: d25b9...f03 Hva din subjektive opplevelse av den er spiller ingen rolle.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #52 Skrevet 16. desember 2017 13 timer siden, Husholdning1 skrev: Nei, det er ikke dårligere mat enn noe annet. Da snur jeg heller og ber deg utdype dette. Hvilke kilder har du for å påstå at grandis ikke er dårlige enn annen mat? Hva legger du i "dårlig"? Er dette basert på vitenskapelige fakta, eller din subjektive mening? ;-) Anonymkode: d25b9...f03 1
WubWub Skrevet 16. desember 2017 #53 Skrevet 16. desember 2017 Om man bare spiser grandis til middag over en lengre periode kan det være farlig ja, da det ikke er noe særlig med næring i pizzaen vil du på sikt bli underernært til tross for at du får kaloribehovet dekket. 1
Husholdning1 Skrevet 17. desember 2017 #54 Skrevet 17. desember 2017 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Da snur jeg heller og ber deg utdype dette. Hvilke kilder har du for å påstå at grandis ikke er dårlige enn annen mat? Hva legger du i "dårlig"? Er dette basert på vitenskapelige fakta, eller din subjektive mening? ;-) Anonymkode: d25b9...f03 Mange synes Grandiosa smaker helt ok, og de blir mette av det. Sånn helt objektivt. Endret 17. desember 2017 av Husholdning1 1
Husholdning1 Skrevet 17. desember 2017 #55 Skrevet 17. desember 2017 9 timer siden, WubWub skrev: Om man bare spiser grandis til middag over en lengre periode kan det være farlig ja, da det ikke er noe særlig med næring i pizzaen vil du på sikt bli underernært til tross for at du får kaloribehovet dekket. Man vil aldri bli underernært av å spise bare Grandiosa.
Djungelvrål Skrevet 17. desember 2017 #56 Skrevet 17. desember 2017 På 16.12.2017 den 9.46, Husholdning1 skrev: Nei, det er ikke dårligere mat enn noe annet. Jo det dårligere mat enn MYE annet. Det er skremmende hvor lite opplyste voksne folk er om kosthold i 20171 2
Djungelvrål Skrevet 17. desember 2017 #57 Skrevet 17. desember 2017 11 timer siden, Husholdning1 skrev: Man vil aldri bli underernært av å spise bare Grandiosa. Nei, feilernært er det riktige ordet. 1
Husholdning1 Skrevet 17. desember 2017 #58 Skrevet 17. desember 2017 1 time siden, Peonjenta skrev: Jo det dårligere mat enn MYE annet. Det er skremmende hvor lite opplyste voksne folk er om kosthold i 20171 Nei.
Husholdning1 Skrevet 17. desember 2017 #59 Skrevet 17. desember 2017 1 time siden, Peonjenta skrev: Nei, feilernært er det riktige ordet. Nei.
Djungelvrål Skrevet 18. desember 2017 #60 Skrevet 18. desember 2017 3 timer siden, Husholdning1 skrev: Nei. Så bleket hvetemel, sukker, salt og dyrefett er bedre enn f.eks hjemmelaget fiskesuppe? Ok. Det er kjekt å vite, nå ska jeg slutte helt med å lage skikkelig mat og bare spise drit.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå