Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg skal studere psykologi grunnfag, men har først og fremst lyst å ta et år der jeg bare studerer ex.phil og ex.fac (trenger jeg forresten begge for å komme inn på psykologi???). vet at exphil og kanskje også exfac inngår i grunnfagstudiet, men er det mulig å ta dette faget året før slik at jeg slipper å stresse det året jeg studerer grunnfag? og i såfall hvor, universitet?

takk for svar.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er profesjonsstudiet i psykologi du vil inn på, så trenger du både ex.phil. og ex.fac., ja.

Begge inngår i årsenheten, som kvalifiserer til å søke opptak til profesjon (og bachelor).

Du kan fint ta ex.fac. og ex.phil. året før, men du får ikke fullt lån med bare to emner. For fullt lån må du ha 60 studiepoeng i året. Men det er, som sagt, fullt mulig.

Du tar alle fagene på universitetet.

Skrevet

Folkeuniversitetet arrangerer også kurs rundtomkring i landet, dersom du vil ta dette hjemme eller ved siden av jobb (vet ikke hvor du bor). Det finnes sikkert internettbaserte kurs også. Sjekk bare ut om du må ha en spesiell exfacvariant først. Vanligvis er en exfac en exfac, dvs at du kan bruke den du tar på f.eks. HF i grader ved andre fakulteter. Men mener det er noen få unntak, uten at jeg har disse present i hodet.

Skrevet

Jeg er ferdig med grunngfag psykologi nå. Som nevnt trengs både ex-phil og ex-fac ved opptsk til proffesjonstudiet. Det går fitn annog ta disse to fagene tidligere men da er dette bare 20 studiepoeng og du kvalifiserer deg da ikke til fullt lån og stipend. Neste semester vil da bestå av psyk100( ved universitetet i bergen i all fall) dette er 10 studiepoeng, og du må da måtte ta noe ved siden av, de andre fagene du behøver er psyk101 og 102 som begge er 15 studiepoeng. det er en fordel å ta psyk100 før du tar de andre to fagene, da dete er et introduksjons fag.

Dersom du vil jobbe ved siden av og spre grunnfaget over lengre tid er det ingen problem ogta ex-phil og ex-fac alene. Men dette er enkle fag som du bare trenger stå kareakter på, og det er ikke noen problem å følge disse to slik de er lakt opp sammen med de andre fagene, det er ikke snakk om at du må ta disse ved siden av de andre psykologi fagene, de er innlemmet i studiet. Så dersom du ønsker å studere fulltid å motta lån og stipend er ex-phil og ex-fac fag som er veldig greie å ta sammen med psykologi fagene, da disse krever mindre enn andre fag...

Håper du forstod noe av dette, dersom du enda skulle lure på noe er det jo bare å sprre og jeg kan prøve å svare så godt som jeg kan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...