AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #1 Skrevet 12. desember 2017 Skal ta en liten operasjon. Dagkirurgi regner jeg med, men jeg har aldri gjort det før og er så redd. Hva skjer egentlig? Hvordan føles det etterpå? Er man veldig groggy? Sliten? Susete? Jeg har en baby, bør jeg få noen til å passe på den lenge etterpå også? Anonymkode: f06d9...633
Cammomille Skrevet 12. desember 2017 #2 Skrevet 12. desember 2017 Verdens beste følelse!! Skjønner det er skummelt, men dette gjør de hele tiden på sykehuset. Du blir konstant overvåket og det er trygge rammer når du våkner. Jeg har aldri opplevd å bli kvalm eller uvel, men litt groggy et par timer etterpå er å regne som normalt. Skal ikke kjøre bil det første døgnet blant annet. Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #3 Skrevet 12. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal ta en liten operasjon. Dagkirurgi regner jeg med, men jeg har aldri gjort det før og er så redd. Hva skjer egentlig? Hvordan føles det etterpå? Er man veldig groggy? Sliten? Susete? Jeg har en baby, bør jeg få noen til å passe på den lenge etterpå også? Anonymkode: f06d9...633 I dag har de veldig bra bedøvelse med mindre bivirkninger, så jeg vil anta at du vil komme deg fort til hektene igjen. Men iom at vi alle kan ragere forskjellig på narkose anbefaler de at du har en voksen person med deg det 1 døgnet. Føler du deg helt fin etter et døgn trenger du nok ikke tenke på barnevakt etter det. Anonymkode: c8cc7...bb5
Gjest Allis Skrevet 12. desember 2017 #4 Skrevet 12. desember 2017 (endret) Du trenger noen til å passe barnet hele dagen, inkludert kvelden i tilfelle du blir ekstra trøtt. Ikke noe problem å funke OK på kvelden, men jeg ville hatt noen der ett døgn etter selv. Jeg tok nettopp narkose ifbm dagkirurgi, ett inngrep som tok ca 15 minutter+. Jeg har tidligere tatt narkose ved full operasjon for 15 år siden, og fy flate så dårlig jeg ble. Men denne gangen var det helt annerledes. Jeg lurer på om noe av grunnen til at jeg ble så dårlig første gangen var at jeg fikk 2 Vival før operasjon, nå fikk jeg kun vanlig smertestillende(paracet). Jeg våknet etter narkosen, og var groggy - føltes som å være litt brisen men ikke kanonfull liksom. Kunne spise 1 times tid etterpå, og gikk selv på toalett. Jeg fikk vel trippel dose omtrent med kvalmestillende, og akkurat det ble jeg ganske døsig av - såpass at jeg ikke hadde kommet meg hjem på egenhånd. Jeg klarte å sitte i taxien liksom, men slet voldsomt med å holde meg våken ca 3 timer etter hjemkomst på formiddagen(dro 2timer etter operasjon). Hadde med meg mannen, og drakk litt kaffe/spiste så energien skulle komme tilbake. Klokka ble vel 16-17 før jeg klarte å holde meg våken på egenhånd uten å duppe av konstant. Men som sagt; jeg tror det var pga megadose kvalmestillende som jeg også fikk 2 minutt før jeg dro hjem, ikke selve narkosen. Jeg følte meg mye kvikkere før den ble sprøytet inn. Orket ikke leke med ungen etter barnehagen, men var i normalt OK form på kvelden - dog anbefaler jeg ikke å være alene med baby. Gruet meg masse, helt uten grunn. Og jeg blir vanligvis veldig kvalm og dårlig av medikamenter/full narkose. Sendte melding etterpå til mannen min at jeg elsket dop Var superdigg, faktisk - følte jeg hadde sovet kjempegodt når jeg våknet fra den korte narkosen.Ble mer satt ut av kvalmestillende. Endret 12. desember 2017 av Allis
miihita Skrevet 12. desember 2017 #5 Skrevet 12. desember 2017 Heisann! tok dag kirurgi for 4 uker siden med narkose. Kan godt fortelle deg hva jeg opplevde Ble godt tatt imot på sjukehuset. Ble tilbudt en seng og der låg jeg en stund og ventet. Fekk noe smertestillende jeg skulle ta, og svare på noen spørsmål. Så ble jeg trillet ut og på et rom, der jeg byttet seng og fekk et varmt pledd rundt meg. Så ble jeg trillet ned til operasjonsrommet. Stort rom med masse maskiner og store lys og mange grønne/hvite mennesker som hilste på meg. Så kom anestilegen. Hun fortalte meg grundig hva som kom til å skje. Jeg er redd for sprøyter så ho pratet mye med meg. Jeg fekk en veneflon i armen min, ( og en senere oppå der man pleier å ta blodprøve, men da var jeg under narkose). Hun fortalte at hun kom til å sitte vedsiden av meg hele tiden. Det er hun som passet på at alt gikk bra med meg. så sprøyter dem inn i et middel inn i veneflonen og jeg får en maske over munnen min. Skulle telle til 10, Men trur jeg klarte og komme til 5 også var jeg borte, hehe. Dette var min 3 gang under narkose. De 2 første gangene var jeg så nervøs at jeg rista. Men dette er ingenting grue seg for. 2 første gangene jeg var under narkose våknet jeg fort opp, fikk i meg mat og drikke. siste gangen nå var jeg kjempefull og trøtt. Det fine med sjukehuset er at dem ikke slipper deg ut før dem ser og du kjenner at du er våken og klar for det. Dem skjekker deg ofte. trur jeg låg på oppvåkningen i 5 nesten 6 timer. Masse lykke til! Dette er ingenting å grue seg for. og ikke noe farlig! Du blir godt passet på 1
Nuttery Skrevet 12. desember 2017 #6 Skrevet 12. desember 2017 Du får et søvnfremkallende middel, et smertestillende middel og et muskelrelakserende middel. Dette utgjør «narkosen». Før du våkner får du som oftest mer smertestillende, samt kvalmestillende. Kvalmestillende (som oftest Afipran) får du ettersom de smertestillende (morfin) gjør deg kvalm. Ville nok hatt barnevakt en god stund etterpå, du er nok litt susete en stund men selve narkosen skal gå veldig greit.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #7 Skrevet 12. desember 2017 Jeg elsker narkose, kunne fått narkose hver dag! Så deilig å bare sovne litt småfull og glad. Jeg har aldri blitt kvalm eller dårlig av narkosen, har følt meg fin ganske så kjapt etter jeg har våknet. Anonymkode: 02a6d...923
Tiuren01 Skrevet 12. desember 2017 #8 Skrevet 12. desember 2017 Det er veldig veldig behagelig å bli lagt i narkose.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #9 Skrevet 13. desember 2017 Skulle ønske jeg fikk narkose sist. prosedyren som skulle ta under en time, drøyde til 3 timer og 3 forsøk.... Bedøvelsen gikk ut underveis og jeg fikk kun påfyll ved hvert nye forsøk... Det var tortur! Har fått narkose to ganger før, en gang ved keisersnitt og en gang ved mageoperasjon. Det gikk helt fint. Deilig å våkne fra narkose, kjennes ut som å våkne fra en god natts søvn Anonymkode: ff6f5...325
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #10 Skrevet 13. desember 2017 Opererte i 6 timer. 30 min etter at jeg våknet opp, så dro jeg på en 4-5 timers shoppingtur. Jeg fikk dra tidlig siden de skulle stenge for dagen. Hadde time sent på dagen og det ble forsinket. Så jeg risikerte å måtte ligge over til neste dag om jeg ikke var klar for hjemreise. Usikker hvor lenge man må være der, 1 time? Kommer nok an på operasjonen. Men jeg var opp å gikk så fort jeg ble vekket. Spiste, drakk, gikk på do. Null smerter, null svimmelhet. Så jeg fikk dra. Det sier kanskje litt? Anonymkode: 9b3bd...07c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå