Gå til innhold

Er mikrobølgeovn skadelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er mikrobølgeovner skadelig?

Jeg bruker ofte mikrobølgeovnen flere ganger daglig. Jeg legger ferdigmiddagen på en tallerken og varmer den i mikroen. Bortsett fra det så har jeg rundstykker i fryseren som jeg pleier å varme opp i mikroen daglig.

Er det skadelig å bruke mikroen så ofte?

Anonymkode: 6936a...42b

Skrevet

Nei :) 

Anonymkode: b3736...7a8

• Liker 4
Skrevet

Trodde den var friskmeldt jeg...

Anonymkode: 0a244...d7a

• Liker 2
Skrevet

Det er absolutt ikke farlig.

Anonymkode: 7a61f...e9a

• Liker 4
Skrevet

Noen mener at mikro er djevelens verk. De varmer ikke mat i mikro, spiser ikke mikropopcorn eller noe. Jeg tror ikke det er så farlig, men jeg har egentlig ikke kunnskapen til å mene noe om det.

Skrevet

Mikrobølger er ikke farligere enn varme fra ovnen..

• Liker 2
Skrevet

Nei. Overhodet ikke. Mikroen er 100 % frikjent for alt av strålefare og slikt. Det var visstnok ikke helt optimalt å stå og nistirre inn i mikrobølgeovner for moro skyld for 30 år siden, men i dag kan du igrunn gjøre det også.

Enkelte klamrer seg likevel til en eller annen tro på at det er farlig, fordi mikrobølger høres superskummelt ut og sånn, men det er i hvert fall utvetydig bevist at det er helt harmløst å spise mat fra mikrobølgeovner. Det er ingen reell uenighet blant fagfolket om det.

Godt mulig du hadde hatt godt av annet enn ferdigmiddager hver dag (spørs jo helt hva de er også) og at folk kan ha oppfatninger om det kulinariske og bla, bla og atter bla du egentlig ikke spurte om uansett, men mikrobølgeovnen kan du i hvert fall trygt bruke. 

Anonymkode: de852...eaa

• Liker 3
Skrevet

Noen mener det. Man bør ikke stå for nær den når man tilbereder mat visst, i tilfelle den "lekker" mikrobølger.

Anonymkode: f7450...adb

Skrevet

Er radiobølger farlige? 

Brukt på feil måte, så er de det. 

Brukes de derimot rett er det ingenting å bekymre seg for. En mikrobølgeovn bruker radiobølger for å varme opp. Så lenge ovnen ikke er skadet slipper ikke bølgene ut. 

Om bølger lekker ut vil de varme opp det de treffer. Da kommer det jo an på hvor mye temperaturen stiger og hvor ømfintlig det som varmes opp er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...