Gå til innhold

kan jeg ta sol etter akutt eksem?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For nesten to uker siden, opplevde jeg noe legene tror var en allergisk reaksjon på/rundt leppene. Våknet med en veldig hoven overleppe, og huden rundt leppene var rød og det klødde. Det utviklet seg raskt til et slags utslett, og kløen var så intens at jeg ikke klarte å sove. Når jeg var  hos legen dagen etter, trodde hun det var en allergisk reaksjon og akutt eksem pgr den allergiske reaksjonen. Og hun trodde også det kom av propolis kremen jeg hadde tatt på natten før det skjedde. Men ingen prøver ble tatt. Så jeg vet egentlig ikke 100% hva det var. Men uansett, jeg fikk fucidin krem og noen allergi tabeletter. Det hjalp litt, men hva nå enn det rundt leppene mine var, utviklet seg til en bakteriell infeksjon. Så jeg begynte selv å bruke en hydrocortisol krem med antibiotika, noe som hjalp veldig. Så nå er leppene mine helt fine utsende messig, og mye bedre generelt, eneste som er, er at de fortsatt er litt stive. 

Er det safe å ta solarium? Jeg går nå ikke på noe kurer, verken kremer eller tabeletter, eneste kremen jeg bruker nå er en resept fri zink-krem, som er veldig mild. 

Anonymkode: c1346...576

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er uansett ikke safe å ta solarium... Søsteren min fikk hudkreft før hun fylte 30 pga. stor solariumsbruk i løpet av ten- og 20-årene. Og jeg lover deg at du ikke har lyst å ende opp med en amputert fot bare for å bli litt brunere her og nå...

Anonymkode: 7b44d...166

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er uansett ikke safe å ta solarium... Søsteren min fikk hudkreft før hun fylte 30 pga. stor solariumsbruk i løpet av ten- og 20-årene. Og jeg lover deg at du ikke har lyst å ende opp med en amputert fot bare for å bli litt brunere her og nå...

Anonymkode: 7b44d...166

Oi, såpass! Det var jo veldig uheldig.. Men nå er det bare snakk om kanskje 1-2 ganger i mnd i løpet av noen få mnd, siden jeg er ikke så vandt til kulden og ser på solarium som en liten luksus på denne tiden :) 

Anonymkode: c1346...576

Skrevet

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen

Blod, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...