Gå til innhold

Har jeg konsentrasjonsvansker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 15 år, og tror jeg har konsentrasjonsvansker, hva skal jeg gjøre? Jeg må alltid jobbe flere timer til en prøve. Når jeg øver så må jeg ofte lese den samme setningen om og om igjen for å konsentrere meg om hva som faktisk står der. ofte når jeg leser en tekst, så forstår jeg kanskje bare noen få ord, ikke hva den faktisk handler om. Når jeg har presentasjoner på skolen som jeg øver veldig godt på, og kan helt utenatt før jeg skal ha dem, tenker jeg ofte "ikke gløm ut hva du skal si nå" og det gjør at jeg glemmer det ut! jeg tenker liksom på alt mulig annet mens jeg snakker. Jeg kan ikke noe for at jeg tenker sånn, selv om jeg prøver så godt jeg kan om å fokusere på hva jeg sier. Når jeg snakker med vennene mine, begynner jeg plutselig og glømme ut hva jeg snakket om. Jeg pleier også å begynne å snakke om noe helt annet midt i, mens jeg snakker om noe! Vennene mine legger veldig godt merke til dette, og de sier det til meg hele tiden. På barneskolen husker jeg at ALLE andre satt ca. et kvarter eller maks en halvtime med leksene, mens jeg satt i 3-4 timer! Jeg husker at jeg og mamma sa til læreren at vi hadde for mye lekser osv... Læreren sa at det var normal mengde lekser og at det ikke burde ta mer enn en halvtime eller time og bli ferdig med dem.

Jeg er 95% sikker på at det er noe galt med meg, jeg vet bare ikke hva!

I familien min har vi allerede noen med ADD, og jeg tror hvis jeg husker rett at mange med ADD har konsentrasjonsvansker. Jeg vet selv at jeg ikke har ADD, men kanskje jeg kan ha arvet konsentrasjonsvansker eller noe sånt? 

Er dette konsentrasjonsvansker? eller kanskje det er noe annet? Vet noen hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: e1bde...822

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sånn, men jeg har AD(H)D. Hvordan vet du at du ikke har det? Har du vært på utredning? 

Anonymkode: eb78e...9b4

Skrevet

Med alle forbehold om at det kan være en medisinsk grunn: det hjelper på konsentrasjonen å være i god fysisk form. Så om du ikke trener, kan du forsøke det. Det trenger ikke å være mer avansert enn å gå en lang tur daglig, eller så ofte som mulig.

Skrevet

Forstår veldig godt hvordan du har det. Veldig kjipt når man må gi ekstra innsats for å lære noe. Du er på rett vei i det minste da. Du er klar over dine utfordringene. Neste steg blir å finne din egen måte å lære på. Selv om det muligens forlenger arbeidstiden, er det i blant nødvendig. I første omgang bør du også søke profesjonell hjelp for å se om dere finner mulige årsaker.

Hvis du google "studieteknikk" vil det komme titalls resultater. Kan muligens ta en titt på dem og se om noen kan passe for situasjonen din. Generelt kan det hjelpe å lese et avsnitt og skrive oppsummering med egne ord. Gjerne med fordypninger på ting som ikke kommer helt klart frem i det avsnittet.

Avhengig av også hvilket fag man studerer. Enkelte fag krever egne teknikker.

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sånn, men jeg har AD(H)D. Hvordan vet du at du ikke har det? Har du vært på utredning? 

Søssteren min har det, og på henne synes det veldig godt at hun har ADD. Og jeg er ikke som hun i det hele tatt Itillegg til at hun har mange flere problemer enn meg.

Skrevet
51 minutter siden, T-Rex skrev:

Med alle forbehold om at det kan være en medisinsk grunn: det hjelper på konsentrasjonen å være i god fysisk form. Så om du ikke trener, kan du forsøke det. Det trenger ikke å være mer avansert enn å gå en lang tur daglig, eller så ofte som mulig.

Har alltid vært aktiv og trent helt fra jeg var liten

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har alltid vært aktiv og trent helt fra jeg var liten

Ok, da er det nok ikke noe å hente der.

Skrevet
36 minutter siden, Devilheart skrev:

Forstår veldig godt hvordan du har det. Veldig kjipt når man må gi ekstra innsats for å lære noe. Du er på rett vei i det minste da. Du er klar over dine utfordringene. Neste steg blir å finne din egen måte å lære på. Selv om det muligens forlenger arbeidstiden, er det i blant nødvendig. I første omgang bør du også søke profesjonell hjelp for å se om dere finner mulige årsaker.

Hvis du google "studieteknikk" vil det komme titalls resultater. Kan muligens ta en titt på dem og se om noen kan passe for situasjonen din. Generelt kan det hjelpe å lese et avsnitt og skrive oppsummering med egne ord. Gjerne med fordypninger på ting som ikke kommer helt klart frem i det avsnittet.

Avhengig av også hvilket fag man studerer. Enkelte fag krever egne teknikker.

Jeg pleier og skrive notater mens jeg øver på prøve. Og det har jeg gjort i 3 år nå.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søssteren min har det, og på henne synes det veldig godt at hun har ADD. Og jeg er ikke som hun i det hele tatt Itillegg til at hun har mange flere problemer enn meg.

Det har søsteren min og, og vi er også helt forskjellige. Hun fikk diagnosen i mye yngre alder enn meg fordi hennes problemer var mye tydeligere. Jeg derimot har alltid vært flink til å skjule for andre at jeg sliter med slike ting, og fikk diagnosen først i voksen alder. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har søsteren min og, og vi er også helt forskjellige. Hun fikk diagnosen i mye yngre alder enn meg fordi hennes problemer var mye tydeligere. Jeg derimot har alltid vært flink til å skjule for andre at jeg sliter med slike ting, og fikk diagnosen først i voksen alder. 

Tuuusen tusen takk!! Du var veldig til hjelp!

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier og skrive notater mens jeg øver på prøve. Og det har jeg gjort i 3 år nå.

Det er bra. Har du prøvd samme teknikk når du leser eller gjør lekser også?

Skrevet
6 minutter siden, Devilheart skrev:

Det er bra. Har du prøvd samme teknikk når du leser eller gjør lekser også?

Når jeg gjør når jeg gjør lekser, gjør jeg oppgaver som læreren sier vi må gjøre.

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan fant ut ut at du hadde den diagnosen? Hva fikk deg til å gå og skjekke det?

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

Blod, mod

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan fant ut ut at du hadde den diagnosen? Hva fikk deg til å gå og skjekke det?

Det blir et langt svar tror jeg.
Først og fremst må jeg si at det tok veldig lang tid før jeg skjønte at jeg hadde et større problem enn at jeg bare var lat og udisiplinert. Jeg tenkte faktisk ikke tanken på at jeg kunne ha ADHD (ADD) før jeg mistet all motivasjon etter å ha prøvd og feilet med både hobbyer og utdanninger i mange år. Så lenge jeg kan huske har jeg alltid slitt med prokrastinering, å komme i gang med oppgaver og ikke minst å fullføre dem. 
Jeg har alltid slitt med å fullføre oppgaver jeg i utgangspunktet har vært veldig motivert til å gjøre. Når jeg får for meg at jeg vil gjøre noe, f.eks skole eller et hobbyprosjekt, kan jeg havne i et slags hyperfokus. Da er dette alt jeg tenker på fra morgen til kveld. Jeg gløder av motivasjon! Dessverre har jeg ofte problemer med å komme igang, men om jeg gjør det har jeg enda større problemer med å fullføre oppgaven. Jeg kan ikke komme på å ha fullført et eneste prosjekt jeg noen gang har laget meg (og det er mange). 
Jeg fullførte VGS med dårlige karakterer. Startet på et studie rett etterpå, men selv om jeg var svært motivert til dette klarte jeg heller ikke å fullføre her. Tok et friår, men det ble til mange. Da jeg omsider fikk motivasjon til å komme igang med utdanning igjen begynte jeg å ta opp fag fra VGS. Tenkte at nå var jeg eldre og forsto viktigheten av å lese flittig og jobbe godt med fagene, men likevel gikk det ikke bra. Startet så på realfagskurs, og var igjen sikker på at jeg skulle få det til, men nei. Tok opp flere fag, men det gikk ikke så mye bedre med lesinga denne gangen heller. Startet på realfagskurs IGJEN, men da jeg nok en gang forsto at dette skulle gå dårlig knakk jeg egentlig litt sammen. Ei som gikk realfagskurset med meg kjente seg igjen i meg, og sa at hun hadde hatt det akkurat slik helt til hun fikk diagnosen ADHD. Jeg leste om diagnosen, og det var som å lese ei bok om meg selv! Det var som om alle bitene falt på plass, og jeg syntes diagnosen beskrev problemene mine veldig godt.
Det var altså da jeg tok kontakt med legen for å få henvisning til utredning, og et halvt år senere fikk jeg diagnosen. 

Beklager for at du fikk ei hel novelle til svar, men jeg ville prøve å få med at veien min til å forstå at jeg hadde ADHD var lang. 

Skrevet

Det er ingen som "vet" at de ikke har ADHD. Du kan godt ha det selv om du ikke er lik de andre i familien som har det. Det kan også hende at du har så lite av det at du ikke kvalifiserer til en diagnose. Men konsentrasjonsvanskene du ser du har er det jo likevel, selv om det ikke er nok til å få det på papiret. Om du ikke har hatt utredning, og du sliter skikkelig med skole, så bør du snakke med foreldrene dine om å bli utredet. Surt å gå igjennom halve livet og stryke på eksamen og få en kjip jobb (eller ingen jobb) fordi du ikke har fått hjelpen du trenger.

Anonymkode: e27d5...efa

Skrevet

Tusen takk for svar! Men jeg har ikke dårlige karakterer... jeg jobber så mange timer at jeg klarer og få dem bra! Det er bare at hodet mitt er fylt opp med alle mulige slags tanker mens jeg gjør det, og jeg må lese setningene så mange ganger at det tar veldig lang tid!

itilleg til at mamma og pappa måtte betale 5000 for og få testet Søssteren min for det! Og hun er jo mye verre enn meg! Vil ikke teste meg for det, og betale så mye når det er så usikkert!

Skrevet

Du er under 16 år, da er det gratis å gå til lege og til utredning via det offentlige. Det er mye dyrere å gå på en smell på utdanningen din og kaste bort hundretusener i studiegjeld og enda mer i tapt arbeidsfortjeneste fordi du ødelegger fremtiden din ved å ikke kunne greie å utdanne deg til det du ønsker.

Skrevet

Barnet mitt har konsentrasjonsvansker og kan plutselig snakke om noe annet midt i en samtale. Han har Aspergers.

Anonymkode: 1c450...ea6

Skrevet
På 13.12.2017 den 19.37, AnonymBruker skrev:

Du er under 16 år, da er det gratis å gå til lege og til utredning via det offentlige. Det er mye dyrere å gå på en smell på utdanningen din og kaste bort hundretusener i studiegjeld og enda mer i tapt arbeidsfortjeneste fordi du ødelegger fremtiden din ved å ikke kunne greie å utdanne deg til det du ønsker.

Søssteren min som har add, fikk diagnosen for to år siden når hun gikk i 10 klasse, samme skole som jeg går på. Hun fikk det ikke gjennom det offentlige, fordi skolen ikke trodde på at hun kunne ha en diagnose! Så mamma å pappa måtte betale mye, for å skjekke henne privat. å det er ikke enkelt å få gjøre det gjennom det offentlige! Tror nokk skolen skammet seg senere, fordi de helt klart hadde tatt feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...