Gå til innhold

Samboer har depresjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Den siste tiden har min samboer fått depresjon og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, hva jeg kan hjelpe til med.

Han legger seg når jeg står opp får å dra på jobb, står opp når jeg kommer hjem fra jobb. Han driver eget foretak, der han ikke behøver og være på kontoret. Eneste tiden han ser frem imot er da han skal trene, det er det eneste som driver han å orke å gå ut huset. 

Han sier selv at han ikke har lyst til å gjøre noe, han har ikke ork til det. Jeg prøver å gjøre det litt lettere for han å tar meg av det meste i huset selv om jeg krever at han gjør noe så han ikke bare sitter på sofaen og ikke gjør noen ting. 

Han er en veldig kreativ person som behøver og bruke denne kreative siden av seg. Han liker å skape ting, han er veldig dreven, men ikke akkurat nå..

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Om han vil snakke, så hører jeg på og kommer med feedback. Prøver å få han med ut å gjøre ting

Noen som har noe form av tips? :( 

Anonymkode: 64b04...6bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når han sier at han ikke orker og ikke har lyst så er det en reell depresjonsfølelse. Det er snillt av deg å ta i ekstra hjemme, men det er også riktig av deg å kreve at han gjør noe. Sier han selv at han er deprimert, eller bare at han ikke orker? Har han fått henvisning til behandling?

Anonymkode: 64dd8...85c

Skrevet

Det at han fortsatt trener og at du oppmuntrer han til å ta i et tak hjemme kan være nok til at depresjonen brenner ut av seg selv. Er ikke all depresjon som krever behandling. Jeg har kommet meg ut av mange depresjoner selv, men det har vært de av mild/moderat art. En må likevel være bevisst på det og ta bevisste valg for å motarbeide depresjonens natur. Hvis dette har pågått lenge kan det likevel være lurt å dra til legen. Få sjekket vitaminstatus og ta det derfra. Kanskje er det så enkelt som D-vitamin-mangel eller lignende, eller kanskje er det slik at han trenger behandling i form av medisiner og samtaleterapi. Du kan jo tilby deg å bli med han til legen slik at du kan hjelpe han med å beskrive problemene. Er ikke alltid like lett å se selv hvor deprimert man er (eller ikke er). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...