Gå til innhold

Bør jeg ta meg sammen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde gledd meg til en rolig julefeiring, med mine nærmeste.
Har hatt et travelt år, og er ganske utslitt. Har sett for meg alt jeg gledet meg til å gjøre
når jeg kommer hjem, men det blir omtrent umulig nå.
Det viser seg at vi skal ha overnattingsgjester i jula, og jeg føler egentlig at litt av gleden ved å
reise hjem til jul er borte. Jeg kan f.eks ikke gjøre mine vanlige "rutiner" på julaften slik jeg er vant til.
Nå må jeg ta hensyn til mange andre, og jeg føler at det blir litt vanskelig mtp at jeg er utslitt og hadde sett for meg
en deilig, rolig jul.

Noen tips? Og ja, jeg skjønner vel egentlig at jeg må ta meg sammen.

Anonymkode: 370a3...ce4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er det bare.. hold ut av  det blir nok kjekt likevel 

Anonymkode: 076b7...920

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har sett for meg alt jeg gledet meg til å gjøre
når jeg kommer hjem, men det blir omtrent umulig nå.
Det viser seg at vi skal ha overnattingsgjester i jula, og jeg føler egentlig at litt av gleden ved å
reise hjem til jul er borte. Jeg kan f.eks ikke gjøre mine vanlige "rutiner" på julaften slik jeg er vant til.

Hvorfor blir det umulig? Hvorfor kan du ikke gjøre dine vanlige "rutiner"?

Anonymkode: d8b1f...856

• Liker 4
Skrevet

Vi får hjem 4 studenter til jul, og i tillegg et par kjærester/samboere. Første året de startet med å ta med "fremmede" kjærester til jul gikk jeg litt på tå hev, var usikker på om jeg feks turte å tusle i julepysjen om morningen.... Jeg fant ut at det beste er å gjøre det man har lyst til, være seg selv og fordele litt oppgaver selv om man har gjester til jul... (anser ikke barna våre som gjester da, men de får bidra litt med å dekke bord, ta oppvask osv) 

Og julen vår ble som før; tegnefilm i julepysj om morningen, matlaging i rolig tempo osv. 

Anonymkode: 8e1ee...2db

• Liker 11
Skrevet

Har du noe valg? Du trenger kanskje ikke ta deg så kraftig sammen, bare gjøre det beste ut av det?

Skrevet

Skjønner følelsene dine, men som de andre sier, aksepter dette, og det kan bli kjekt likevel. Alle vil jo ha en trivelig jul, og gjøre sitt for at det blir hyggelig rundt seg. Helt sikkert gjestene deres også. Ikke gå på tå hev, men sprad rundt i pysjen om morgenen og skru på TVn når tegneseriene begynner, selv om det kanskje sitter et par gjester i tv-stuen og småprater.

Julen hos oss har også blitt helt annerledes med nye samboere/ektefeller i familien. Jeg har en utenlandsk svigerinne som blir sur når vi foreslår brettspill, fordi hun ikke kan like mye om norsk/europeisk historie og kultur til å svare på spørsmål. Har en svoger med tinnitus, som ikke tåler å høre på musikk. Bye Bye Sølvguttene :-( Så jeg hører på masse julemusikk før jeg drar hjem til familien på julefeiring, slik at jeg har fått en god dose allerede. Så prøvfer jeg å overse svgerinnen som blir sur, og tenker at hun da heller kan lese en bok eller noe, hvis hun ikke har lyst til å være med.

Småbarn har begynt å melde sin ankomst, og dette har endret julen, foreløpig ikke til det positive. Men dette er pga foreldrene som ikke tåler at noen snakker i etasjen over når barnet er lagt i etasjen under. "HYSJ!!!" eller som ikke kan snakke om noe annet enn barnet i 5 sekunder. Og barnet slenger grøt og søppel utover, men foreldrene "ser" ikke dette søppelet som gullene lager. Jeg føler da at jeg må gå og plukke opp og vaske etter dem, for når jeg av og til har latt være å gjøre dette, er det min gamle mor som må gå og bøye seg og rydde opp.... Grrr (ok, jeg har litt issues med min familie og julefeiring, også...)

Anonymkode: 420e5...62c

Skrevet

Hvorfor kan du ikke holde på rutinene dine? Jeg tenker at i en slik setting er det viktig å nettopp få gjøre noe av det man vanligvis pleier. Om du tar en joggetur alene etter kveldsmat så gjør det. Om du vil stenge deg inne på soverommet ditt og streame en film i ro og fred mens du strikker så gjør det. Gjestene kan bidra med matlaging og rydding de også slik at det ikke blir så mye på dere. I stedet for å tenke på at det du evt går glipp av så prøv å sette pris på det du får. Hyggelige samtaler, flere rundt bordet for spillkveld osv. Det blir sikkert hyggeligere enn du tror. :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner deg godt, ts. Jeg hater også når det plutselig er "uvedkommende" der i julen. Det er heller ikke så lett å holde på rutinene når disse folkene jobber mot dem. For eksempel er min rutine å høre på sølvguttene kl 17. Men når tante dukker opp og plutselig finner ut at hun skal feire jul med oss i stedet for å reise til Gran Canaria som hun pleier, så er det helt uaktuelt. Hun haaaater sånn musikk, HØR hvor stygt det er, og kan vi ikke se på nyhetskanalen i stedet, og ikke faen om det er mulig å få hørt på sølvguttene i fred. 

Det er heller ikke automatisk slik at det blir hyggelige samtaler av at det er flere der... Jeg har opptil flere surmaga slektninger som klarer å ødelegge enhver form for juleglede for andre, med syting om sykdom, klaging på politikere, alt er galt og dritt. Og det må de snakke om hele tiden. 

Anonymkode: 72624...a6b

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner deg godt, ts. Jeg hater også når det plutselig er "uvedkommende" der i julen. Det er heller ikke så lett å holde på rutinene når disse folkene jobber mot dem. For eksempel er min rutine å høre på sølvguttene kl 17. Men når tante dukker opp og plutselig finner ut at hun skal feire jul med oss i stedet for å reise til Gran Canaria som hun pleier, så er det helt uaktuelt. Hun haaaater sånn musikk, HØR hvor stygt det er, og kan vi ikke se på nyhetskanalen i stedet, og ikke faen om det er mulig å få hørt på sølvguttene i fred. 

Det er heller ikke automatisk slik at det blir hyggelige samtaler av at det er flere der... Jeg har opptil flere surmaga slektninger som klarer å ødelegge enhver form for juleglede for andre, med syting om sykdom, klaging på politikere, alt er galt og dritt. Og det må de snakke om hele tiden. 

Synes nå du syter godt sjøl.

Anonymkode: 11eba...18c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes nå du syter godt sjøl.

Anonymkode: 11eba...18c

Men jeg gjør det ikke på julaften, i juleselskap, når andre prøver å kose seg ;) 

• Liker 3
Gjest NotNaomi
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får hjem 4 studenter til jul, og i tillegg et par kjærester/samboere. Første året de startet med å ta med "fremmede" kjærester til jul gikk jeg litt på tå hev, var usikker på om jeg feks turte å tusle i julepysjen om morningen.... Jeg fant ut at det beste er å gjøre det man har lyst til, være seg selv og fordele litt oppgaver selv om man har gjester til jul... (anser ikke barna våre som gjester da, men de får bidra litt med å dekke bord, ta oppvask osv) 

Og julen vår ble som før; tegnefilm i julepysj om morningen, matlaging i rolig tempo osv. 

Anonymkode: 8e1ee...2db

Du har et stort poeng. En må senke skuldrene og være seg selv om en har overnattingsgjester. Å fordele oppgaver og å at alle bidrar litt. Da blir det mye mer avslappende og uanstrengt. Og for å si det sånn : å være gjester hos mennesker som er sånn , så slapper en helt av selv også. For det kan føles på å være gjest også. Hadde vi bare kunne slappe av og være den vi er og samarbeide om ting , ville det blitt bra :-)

Skrevet

Tusen takk for alle svar her.

Jeg har fått mange gode råd om å gjøre slik jeg vanligvis gjør.
Selv om det blir fullt hus, og trangt om plassen så skal jeg nok prøve å kose meg likevel.
Jeg kommer definitivt til å gå rundt i pysjen ja! Der er det ingen som kan stoppe meg :fnise:

Håper at dere alle får en trivelig jul, og et godt nytt år.
Hilsen TS :)

• Liker 1
Skrevet

Fuck julaften. 

Anonymkode: d8b1f...856

Skrevet

Det merkes at Norge ikke lenger er et land for storfamilien... Det kan synes som vi blir dårligere og dårligere til å tilbringe tid sammen med andre. Det krever en viss fleksibilitet og godvilje for å ha det fint med en større gruppe mennesker, men også evnen til å senke skuldrene og slappe av. 

Kanskje jeg har slektninger som er mindre til bry? Eller kanskje jeg ikke har så mye jeg må bør skal på julaften. Jeg synes i alle fall det er hyggelig med folk, om jeg kjenner dem godt eller ikke fullt så godt. Jeg kan alltids koble av ei stund her og der uten å samtale med dem. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, bortebra skrev:

Det merkes at Norge ikke lenger er et land for storfamilien... Det kan synes som vi blir dårligere og dårligere til å tilbringe tid sammen med andre. Det krever en viss fleksibilitet og godvilje for å ha det fint med en større gruppe mennesker, men også evnen til å senke skuldrene og slappe av. 

Kanskje jeg har slektninger som er mindre til bry? Eller kanskje jeg ikke har så mye jeg må bør skal på julaften. Jeg synes i alle fall det er hyggelig med folk, om jeg kjenner dem godt eller ikke fullt så godt. Jeg kan alltids koble av ei stund her og der uten å samtale med dem. 

For min del, så har jeg vokst opp i en liten familie. Jeg liker også selv å tilbringe tid med få mennesker, enn med mange på en gang. Dermed kan jeg få til å slappe av uten at det blir for mye. Jeg vet om 2 familier som samles alle som samles kan (dette er snakk om juleselskap med 17-20 pers). Det får jeg en kraftig bakoversveis av, og skjønner ikke at de orker.

TS.

Skrevet

Hvem sitt hjem er det snakk om her, TS? Er det dine foreldres? I så fall forstår jeg at deg ikke er noe kjekt når ens tanker og planer om julen blir endret over hodet på en. Du har dine forventninger til jul, og foreldrene dine har valgt noe som ikke passer med disse. Det er lov å være skuffet over det. 

Samtidig er det jo nettopp deres hjem. Selv om du har bodd der, er det jo en gang slik at når du har blitt voksen og flyttet ut - så har du ikke noe du skulle sagt lenger. De må få invitere de personene de vil. Du kan velge å komme eller la være, men man kan jo ikke legge føringer for hvordan de feirer - og det vet jo du også :)

Det fine er, når du er voksen og får ditt eget hjem - så kan du velge hvor mye gjester du skal ha og hvilke tradisjoner som skal følges. I år vil jeg oppfordre deg til å gjøre det beste ut av det, gjøre så mye som mulig som du pleier og se positivt på at dette blir annerledes. Annerledes betyr ikke verre :) 

Anonymkode: 6b6f1...443

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner følelsene dine, men som de andre sier, aksepter dette, og det kan bli kjekt likevel. Alle vil jo ha en trivelig jul, og gjøre sitt for at det blir hyggelig rundt seg. Helt sikkert gjestene deres også. Ikke gå på tå hev, men sprad rundt i pysjen om morgenen og skru på TVn når tegneseriene begynner, selv om det kanskje sitter et par gjester i tv-stuen og småprater.

Julen hos oss har også blitt helt annerledes med nye samboere/ektefeller i familien. Jeg har en utenlandsk svigerinne som blir sur når vi foreslår brettspill, fordi hun ikke kan like mye om norsk/europeisk historie og kultur til å svare på spørsmål. Har en svoger med tinnitus, som ikke tåler å høre på musikk. Bye Bye Sølvguttene :-( Så jeg hører på masse julemusikk før jeg drar hjem til familien på julefeiring, slik at jeg har fått en god dose allerede. Så prøvfer jeg å overse svgerinnen som blir sur, og tenker at hun da heller kan lese en bok eller noe, hvis hun ikke har lyst til å være med.

Småbarn har begynt å melde sin ankomst, og dette har endret julen, foreløpig ikke til det positive. Men dette er pga foreldrene som ikke tåler at noen snakker i etasjen over når barnet er lagt i etasjen under. "HYSJ!!!" eller som ikke kan snakke om noe annet enn barnet i 5 sekunder. Og barnet slenger grøt og søppel utover, men foreldrene "ser" ikke dette søppelet som gullene lager. Jeg føler da at jeg må gå og plukke opp og vaske etter dem, for når jeg av og til har latt være å gjøre dette, er det min gamle mor som må gå og bøye seg og rydde opp.... Grrr (ok, jeg har litt issues med min familie og julefeiring, også...)

Anonymkode: 420e5...62c

skjønner godt at svigerinninen ikke blir veldig glad for spørsmål-type spill om hun ikke kan mye om nordisk/ europeisk historie. samboeren min snakker ikke norsk så velger heller kortspill og brettspill,  som alle kan være med på.

Skrevet
4 timer siden, bortebra skrev:

Selv så blir jeg veldig stresset av mye folk og mye lyd så jeg "gjemmer" meg stort sett på kjøkkenet når storfamilien samles i romjulen. Da er vi ca 15 stk og for meg som er vant til å være helt alene i hverdagen så blir det litt heftig. Koslig å hilse på dem men godt når det blir stille og :)

Anonymkode: 52cc5...9f3

Skrevet

Du kan jo alltids la være å dra hjem. Vi er av og til mange i julen og å bo sammen så mange over lang tid er en tålmodighetsprøve. Barn høyt og lavt (uten grenser), varierende deltagelse i rydding, dekking av bord osv. Noen voksne roter ekstremt og gidder ikke rydde etter seg, osv, osv. Jeg sørger for å ordne meg gode pauser ved å besøke venner eller gå på kino f.eks. Lang tid borte hver dag gjør at jeg kommer meg gjennom galskapen. Heldigvis er det bare en gang i året. Det er koselig å se alle, men veldig travelt når det er alle på en gang og når vi bor oppå hverandre.

Jeg synes det er verdt å være hos svigers. Ikke for det, familien er flotte folk, men de er en stor slekt og i jula skal alle innom. Ikke en dag uten at noen kommer, eller vi går, på besøk. Det som er slitsomt er å være "på" hele tiden. Får aldri slappet av. Jeg blir oftest mer sliten etter jul enn før. Vurderer derfor å være hjemme i julen heretter.

Anonymkode: 3bbf6...f8a

Skrevet
On 12.12.2017 at 6:30 AM, AnonymBruker said:

Sånn er det bare.. hold ut av  det blir nok kjekt likevel 

Anonymkode: 076b7...920

enig, gjør det du orrker :)

Anonymkode: ccdb5...0b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...