AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #1 Skrevet 11. desember 2017 Når utreder man det? 4. klassingen min sliter med og/å, dobbelkonsonant og i/y..... forskjellen på de. Ellers skriver hun bra og har godt ordforråd. Leser middels, ikke så fort, men greit. Stotrer ikke over orda. Anonymkode: 36a4f...8d5
Gjest Cocosa Skrevet 11. desember 2017 #2 Skrevet 11. desember 2017 Jeg er ingen ekspert, men det høres ikke ut som dysleksi? Og/å lærte jeg ikke forskjellen på før 9.klasse 😂
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #3 Skrevet 11. desember 2017 Dysleksi kan man sjekke fra barna kan lese med ok flyt. De fleste kan det fra 2. trinn, men jeg har hatt elever som ikke har kunne bli testet før i femte. Og/å, i/y og doble konsonanter er ikke typisk dysleksi. Faktisk undervises det ikke om og/å eller doble konsonanter (lang/kort vokal) før ca fjerde trinn på de fleste skoler. -Lærer Anonymkode: ac7d6...406 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #4 Skrevet 11. desember 2017 Min sønn ble utredet i 5 klasse, selv om vi hadde en mistanke fra første klasse. Men de skal se det an og se det an. Synes ikke datteren din har de klassiske dysleksi problemene, men snakk med læreren hennes. Lærere har vært bort i barn med dysleksi mange ganger og kan si om det er normalt eller ikke det hun sliter med. Anonymkode: 4a555...acd
Gjest GoldenLioness Skrevet 11. desember 2017 #5 Skrevet 11. desember 2017 Å/og er det menge voksne som sliter med. Høres ikke ut som dysleksi. Slike vansker kan dreie seg om læringen av bokstavene, problemer med å skille dem fra hverandre, læring av bokstavlydene eller problemer med å forme bokstavene. Det er ingen sammenheng mellom dysleksi og evnenivå. Må bare trene på det så går det seg nok til.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #6 Skrevet 11. desember 2017 Det er ikke om å gjøre å teste for dysleksi tidligst mulig, det som erviktig er å sette inn tiltak tidlig. En utredning etter 4. Klasse vil oftest være mer presis. Tiltak derimot bør settes inn med en gang, hjelpen skal ikke være avhengig av diagnose. Anonymkode: d3c83...af4
Millimani Skrevet 13. desember 2017 #7 Skrevet 13. desember 2017 On 11.12.2017 at 7:57 PM, AnonymBruker said: Når utreder man det? 4. klassingen min sliter med og/å, dobbelkonsonant og i/y..... forskjellen på de. Ellers skriver hun bra og har godt ordforråd. Leser middels, ikke så fort, men greit. Stotrer ikke over orda. Anonymkode: 36a4f...8d5 Dysleksi kan man begynne å utrede først etter jul i 4. klasse, selv om mistanken gjerne kommer noe før. Et barns leseferdigheter er ikke ferdig utviklet før ved 9- 10-års alder. På grunn av dette skal man helst vente med utredning til etter jul i 4. klasse, for da blir det mer presist.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #8 Skrevet 13. desember 2017 På 11.12.2017 den 19.57, AnonymBruker skrev: Når utreder man det? 4. klassingen min sliter med og/å, dobbelkonsonant og i/y..... forskjellen på de. Ellers skriver hun bra og har godt ordforråd. Leser middels, ikke så fort, men greit. Stotrer ikke over orda. Anonymkode: 36a4f...8d5 Dysleksi er ikke dette, men vanlige vansker barn har. Har noen dysleksi så kan for eksempel p og b bli brukt om hverandre, ordene ser merkelig ut for dem som ikke har dysleksi, lesingen er elendig dårlig og de forstår ikke alltid hva de har lest i tillegg til at det tar lang tid å lese. Snakk med læreren om du er usikker. Anonymkode: 93b23...adf 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #9 Skrevet 13. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dysleksi er ikke dette, men vanlige vansker barn har. Har noen dysleksi så kan for eksempel p og b bli brukt om hverandre, ordene ser merkelig ut for dem som ikke har dysleksi, lesingen er elendig dårlig og de forstår ikke alltid hva de har lest i tillegg til at det tar lang tid å lese. Snakk med læreren om du er usikker. Anonymkode: 93b23...adf Det var veldig greit sagt egentlig. Når min 11 åring med dysleksi skriver/leser så er noen av bokstavene speilvendte, noen blir brukt om hverandre ( særlig p, p og d), han klarer ikke å lage setninger/fortellinger skriftlig - det stopper helt opp, han leser veldig sakte og med mange feil og kan ikke fortelle hva han har lest. Hvis han får lettere tekst, typisk 2-3 klasse tekst så går det bedre. Men det er fortsatt vanskelig. Anonymkode: 4a555...acd
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #10 Skrevet 13. desember 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var veldig greit sagt egentlig. Når min 11 åring med dysleksi skriver/leser så er noen av bokstavene speilvendte, noen blir brukt om hverandre ( særlig p, p og d), han klarer ikke å lage setninger/fortellinger skriftlig - det stopper helt opp, han leser veldig sakte og med mange feil og kan ikke fortelle hva han har lest. Hvis han får lettere tekst, typisk 2-3 klasse tekst så går det bedre. Men det er fortsatt vanskelig. Anonymkode: 4a555...acd Det du kan prøve, og som hjelper noen, er å blåse opp teksten der det er mulig, bruke lupe eller andre forstørrelseskjelpemidler som en forstørrende leselinjal til å legge på teksten med en rød strek under den linjen han skal lese. Noen leser og bedre der det er løs marg i høyre siden av teksten. Det vil si at margen ikke går rett ned, men varierer eetter hvordan ordene slutter og får plass før ny linje taes i bruk. Det handler om å finne teknikker som kan forenkle og lette det vanskelige. Anonymkode: 93b23...adf 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #11 Skrevet 13. desember 2017 På 11.12.2017 den 19.57, AnonymBruker skrev: Når utreder man det? 4. klassingen min sliter med og/å, dobbelkonsonant og i/y..... forskjellen på de. Ellers skriver hun bra og har godt ordforråd. Leser middels, ikke så fort, men greit. Stotrer ikke over orda. Anonymkode: 36a4f...8d5 Det som du beskriver er helt normale problemer som barn har. Slapp av. Anonymkode: ff89d...c70
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #12 Skrevet 13. desember 2017 Jeg fikk diagnosen da jeg var 16..... lurte testene. Min eldste ble testet flere ganger.... alt var ok til 7.klasse da spriket mellom faglig prestasjoner og skriving ble for stor. Fikk da diagnisen Nr.2 har vært igjennom utredningen og fått "generelle lesevansker". Går nå på ungdomsskolen og skal igjen utredes. Husk at det er en arvelig komponent. Anonymkode: 635db...df0 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #13 Skrevet 13. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dysleksi er ikke dette, men vanlige vansker barn har. Har noen dysleksi så kan for eksempel p og b bli brukt om hverandre, ordene ser merkelig ut for dem som ikke har dysleksi, lesingen er elendig dårlig og de forstår ikke alltid hva de har lest i tillegg til at det tar lang tid å lese. Snakk med læreren om du er usikker. Anonymkode: 93b23...adf Litt uenig her. Det du beskriver passer godt på yngre barn, men i slutten av barneskolen og oppover kan lesingen og skrivingen haha tatt seg veldig opp, på grunn av at noen barn er gode på å kompensere/skjule vanskene sine. De kan for eksempel avkode veldig godt, men bruke så mye energi på å knytte lyd til bokstav et de ikke får med seg det de leser. For en som hører dem lese høytkan de virke som gode lesere. De fleste voksne med dysleksi er også "helt greie" på å lese, kanskje er det bare skrivingen det henger igjen på. For å virkelig si om det er dysleksi eller ikke må det testes, og dette bør som sagt ikke gjøre for tidlig. Anonymkode: d3c83...af4 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #14 Skrevet 13. desember 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk diagnosen da jeg var 16..... lurte testene. Min eldste ble testet flere ganger.... alt var ok til 7.klasse da spriket mellom faglig prestasjoner og skriving ble for stor. Fikk da diagnisen Nr.2 har vært igjennom utredningen og fått "generelle lesevansker". Går nå på ungdomsskolen og skal igjen utredes. Husk at det er en arvelig komponent. Anonymkode: 635db...df0 stemmer. Det er sånn omentrentlig 50 % sjanse for at barnet ditt har dysleksi om en av foreldrene har det, litt større sjanser for gutter... Anonymkode: d3c83...af4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2017 #15 Skrevet 13. desember 2017 Til TS: Dette er rådene du uansett mest sannsynlig får før en eventuell utredning er aktuelt uansett: Jobb først intensivt med forskjellen på I og Y, og bare det. Dette er den feilen hun gjør som er "mest forsinket." Blås i alle andre skrivefeil. - Sett dere foran et speil og se på hvordan munnen ser forskjellig ut når hun sier lydene (jeg regner med hun ikke har problemer med å skille lydene muntlig?) -Øv på å lydere (si alle lydene etterhverandre i ord) med ord som inneholder lydene, gjerne ord med bokstaver man kan "dra på " (L-Y-S, L-I-S-E etc.) - Sitt med ryggen til henne (slik at hun ikke ser munnen din) og si først lydene y og i og få henne til å si om det var y eller i du sa, og øv så med hele ord som inneholder lydene -Vend henne til å lydere ordene hun er usikker på for seg selv når hun skal skrive dem. - Øv også gjerne på formingen av bokstaven, men det er mer sjeldent at det er her problemet ligger. Dette er utrolig kjedelig terping for en 4. klassing, men det blir ikke bedre i 5 og 6., det må rett og slett til! Etter at i og y er på plass ville jeg øvd på dobbel konsonant (dette er ikke spesielt uvanlig å slite med i 4. klasse) og til slutt og "og/å." Anonymkode: d3c83...af4 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #16 Skrevet 15. desember 2017 On 11.12.2017 at 7:57 PM, AnonymBruker said: Når utreder man det? 4. klassingen min sliter med og/å, dobbelkonsonant og i/y..... forskjellen på de. Ellers skriver hun bra og har godt ordforråd. Leser middels, ikke så fort, men greit. Stotrer ikke over orda. Anonymkode: 36a4f...8d5 Tror ikke det er dyskeksi, men heller lese og skrivevansker, og det er like slitsomt. Anonymkode: 2f1d8...11a
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #17 Skrevet 15. desember 2017 På 13.12.2017 den 10.17, AnonymBruker skrev: Dysleksi er ikke dette, men vanlige vansker barn har. Har noen dysleksi så kan for eksempel p og b bli brukt om hverandre, ordene ser merkelig ut for dem som ikke har dysleksi, lesingen er elendig dårlig og de forstår ikke alltid hva de har lest i tillegg til at det tar lang tid å lese. Snakk med læreren om du er usikker. Anonymkode: 93b23...adf Det du beskriver er veldig klassisk, men ikke glem at det finnes grader også av dysleksi. Det blir for bastant å påstå at lesingen er elendig dårlig, den er ofte det, men ikke alltid. I noen tilfeller fungerer lesingen fint, men dyslektikeren sliter med å skrive selv. Anonymkode: 093ad...72d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå