GodtNok Skrevet 11. desember 2017 #1 Skrevet 11. desember 2017 Økonomisk sett, altså. Veldig mange familier har god råd i Norge i dag. De reiser på flere ferieturer i året, har flere biler og greier. Men de er vel ikke nødvendigvis rike. Hvem er det, liksom? Å ikke ha gjeld er vel ikke nødvendigvis et kriterium. Kom med eksempler på hva som er å være rik, er dere snille.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #2 Skrevet 11. desember 2017 Nei, det å reise på flere ferier i året og ha flere biler er ikke et uttrykk for rikdom mener nå jeg. Dette med ferier handler jo for mange om tid ikke at man ikke nødvendigvis har råd. Jeg vil si man er rik når man har så god råd at man ikke trenger å tenke på utgifter i det hele tatt, heller ikke når man skal kjøpe store ting som hus/leilighet osv. Kan du cashe ut en fireroms på majorstua uten å tenke på kontoutskriften i det hele tatt, så syntes jeg man er relativt rik. Anonymkode: ccc1e...686 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #3 Skrevet 11. desember 2017 Mange har vel lånt opp til pipa for å finansiere fasaden. Anonymkode: c9bc7...352 1
Isambard Skrevet 11. desember 2017 #4 Skrevet 11. desember 2017 Jeg vil si at en som kan leve ordentlig godt av sin kapital er rik. Altså en som strengt tatt ikke trenger å jobbe. I dag krever nok det ca 20 mill. 3
Jerry Lee Skrevet 11. desember 2017 #5 Skrevet 11. desember 2017 Man er rik når man har det man sjøl mener å trenge for å leve et godt og fullverdig liv. Og det er veldig individuelt.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #6 Skrevet 11. desember 2017 Når jeg tenker rik, så tenker jeg mennesker som kan kjøpe bolig til 40mill like lett som den gjengse nordmann kan kjøpe bolig til 2 mill. 10 000 er lommepenger, 100 000 er helt ok å betale for noe man har lyst på, 1 mill går greit om man er spesielt interessert i det man kjøper Anonymkode: b1543...318 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #7 Skrevet 11. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil si man er rik når man har så god råd at man ikke trenger å tenke på utgifter i det hele tatt, heller ikke når man skal kjøpe store ting som hus/leilighet osv. Kan du cashe ut en fireroms på majorstua uten å tenke på kontoutskriften i det hele tatt, så syntes jeg man er relativt rik. Anonymkode: ccc1e...686 Alle må tenke på utgifter for å klare seg. Selv Michael Jackson døde med masse gjeld. Anonymkode: 5422a...a4a
Gjest Catalina Culès Skrevet 11. desember 2017 #8 Skrevet 11. desember 2017 4 minutter siden, Jerry Lee skrev: Man er rik når man har det man sjøl mener å trenge for å leve et godt og fullverdig liv. Og det er veldig individuelt. Enig.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #9 Skrevet 11. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Alle må tenke på utgifter for å klare seg. Selv Michael Jackson døde med masse gjeld. Anonymkode: 5422a...a4a Jada, men det er ganske stor forskjell på en som må spare i 10-20 år for en leilighet kontra en som bare går på en visning, byr høyest og casher det ut noen dager etter. Og man kan fortsatt være steinrik selv om man har enormt mye gjeld, så lenge dette er bundet opp mot veldig dyre ting som eiendom, yachter osv. som relativt lett kan omsettes videre hvis man trenger å likvidisere pengene. Anonymkode: ccc1e...686
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #10 Skrevet 11. desember 2017 13 minutter siden, GodtNok skrev: Økonomisk sett, altså. Veldig mange familier har god råd i Norge i dag. De reiser på flere ferieturer i året, har flere biler og greier. Men de er vel ikke nødvendigvis rike. Hvem er det, liksom? Å ikke ha gjeld er vel ikke nødvendigvis et kriterium. Kom med eksempler på hva som er å være rik, er dere snille. Mange av disse er rike på gjeld. Høye billån og huslån og mange kredittkort. Anonymkode: 9a4cd...01d 1
Mippi Skrevet 11. desember 2017 #11 Skrevet 11. desember 2017 (endret) Jeg tenkte lenge at man er rik når man er millionær. Hahahaha! Så ung, dum og naiv... Jeg mener man er rik når man kan kjøpe dyrere utgaver av ting eller flere ting enn det den vanlige nordmann kan, uten å tenke på det. Kjøpe en bil til et par millioner uten å være bekymret for kostnadene. Når man kan kjøpe en hytte på fjellet OG ved sjøen. Kanskje en feriebolig i utlandet også. Kanskje båt. Stort hus på beste vestkant i Oslo, eller en fet leilighet. Dra på dyre ferier, fly førsteklasse og bo på fine hoteller. Kunne shoppe klær og inventar i dyre butikker. Kjøpe dyr og sunn mat og spise ute flere ganger i uken. Endret 11. desember 2017 av Mippi
Maleficenta Skrevet 11. desember 2017 #12 Skrevet 11. desember 2017 22 minutter siden, GodtNok skrev: Økonomisk sett, altså. Veldig mange familier har god råd i Norge i dag. De reiser på flere ferieturer i året, har flere biler og greier. Men de er vel ikke nødvendigvis rike. Hvem er det, liksom? Å ikke ha gjeld er vel ikke nødvendigvis et kriterium. Kom med eksempler på hva som er å være rik, er dere snille. Jeg tenker at man er rik dersom man har så mye penger at de ikke behøver å tenke på hva ting koster. At man lett kan kjøpe en splitter ny bil uten at det overhode merkes på lommeboka.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #13 Skrevet 11. desember 2017 Jeg vil si man er rik når mer penger ikke utgjør noen forskjell. De aller fleste har vel noen punkter på listen over ting de ville gjort dersom de fikk 100K i fanget; betale ned noe gjeld/lån, pusse opp en del av huset, dra på en bedre ferie osv. Med andre ord er det både formue og stabile verdier, i tillegg til likviditet og innkommende midler, som regel fra ulike hold. Hadde du fått en større sum inn på konto, hadde den blitt stående på konto eller investert, men det hadde ikke endret noe for deg og du hadde ikke tatt andre valg. Det er sikkert en del som vil hevde at man fortsatt er rik så lenge man eier en dyr bolig med lavt lån, eller har en viss inntekt. Alt avhenger selvsagt av livsvalg og preferanser. Anonymkode: 847ff...fae 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #14 Skrevet 11. desember 2017 To definisjoner hos meg: 1) Trenger ikke tenke på penger, man har alltid råd til det man måtte behøve eller ønsker seg. 2) Eier egen bolig i Norge, da tilhører man den rikeste prosenten på jorda, og drt får være rikt nok. Tilhører selv kategori 2, men mangler noen millioner på kategori 1, gitt Anonymkode: ebd80...06e
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #15 Skrevet 12. desember 2017 Når man har nok disponibel formue eller passiv inntekt til å teoretisk dekke de grunnleggende behovene (med normal standard) resten av livet, uten å behøve å jobbe. Syns det blir litt vel banalt å ta utgangspunkt i hvor mye penger man kan kaste bort på unødvendig forbruk, det er ihvertfall ikke sånn man blir rik og jeg tror de færreste som er rike etter overnevnte definisjon holder på sånn. Anonymkode: 6c614...d10
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #16 Skrevet 12. desember 2017 Har brukt 19000 på klær denne måneden så nå blir det stopp fremover. Ikke at jeg synes jeg har dårlig råd så må stoppe, men greit å ikke sløse for mye heller. Spare. Bor i hus til 15 mill, har hytte på fjellet, hyttetomt i fjellet, bolig nr 2 i en annen by, bare noen mill i fond. Anser meg ikke som rik. Det gjør jeg først når man har penger nok til at man ikke trenger å jobbe resten av livet, OG man har penger nok skulle helsemessige plager og annet dukke opp. Dog vet jeg at mange faktisk vil kalle meg rik, men man må jo og se på hvem det er som mener det. Anonymkode: eb895...5aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå