AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #1 Skrevet 11. desember 2017 Jeg lurer på om jeg har kommet i overgangsalderen. Jeg er 43 år og jeg har alltid hatt mensen regelmessig (28 dager). Såpass regelmessig at jeg vet når på dagen det begynner. Sist syklus var den en dag forsinket og nå er jeg 2 dager over tiden og føler egentlig at pms har gitt seg litt. Mensen har vært et mareritt for meg, pga store blødninger. Jeg må faktisk stå over aktiviteter og holde meg hjemme. Jeg har vært hos gynekolog flere ganger opp gjennom årene og har hver gang fått beskjed om at jeg har uvanlig tykk slimhinne. For mange år siden fikk jeg en utskrapning og jeg har prøvd p-sprøyte. Nå har jeg ikke brukt prevensjon på mange år. Siste gang jeg var hos gynekolog var for 2 år siden. Han tok da en masse prøver og foreslo hormonspiral. Jeg takket nei, siden p-sprøyte ga meg masse mellomblødninger, så jeg har fortsatt å knaske cyklokapron. Mye cyklokapron! Og jeg må komme igang med én gang, ellers virker det ikke, derfor har det vært praktisk å være så regelmessig. Men nå er den altså forsinket. Jeg har lest om symptomer og jeg har faktisk opplevd nattsvette og kanskje hetetokter. Men det er også en vanlig bivirkning av medisiner jeg går på, så jeg har ikke tenkt over det. Gynekologen nevnte ingen ting om overgangsalderen, og slikt ser de vel på prøver allerede før symptomene melder seg? Det er jo ingen grunn til å foreslå prevensjon hvis jeg var i overgangsalderen? Jeg har spurt min mor og hun sier at hun var tett oppunder 50 før mensen en dag bare uteble. Både min mormor og farmor fikk barn når de var på min alder og jeg har ingen tanter å sammenligne med. Hvordan opplevde dere overgangsalderen, symptomer og varighet. Og hvor gamle var dere? Jeg har ingen venninner som er der enda, så jeg har ikke noen å sammenligne med. Anonymkode: b4a12...9bd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå