AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #1 Skrevet 11. desember 2017 Hei, vi skal ha gjester på middag og jeg lurer på hvordan jeg går frem for å langtidssteke en oksestek på 3kg (vi bli ca 11 stykker). Jeg tenkte å steke den i stekepose over natten, middagen er kl.16.00. Hvor mange grader bør jeg ha på og hvor lang tid bør jeg beregne? Jeg tenker at den kan gjerne være medium til godt stekt, og da tenker jeg å kanskje ta den ut når den er rundt 68 grader. Bør jeg droppe stekepose? Skal jeg brune den i panna før jeg setter den i ovnen? Takk for alle svar Anonymkode: 2e4f6...cbd
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #2 Skrevet 11. desember 2017 Brun den i panna og sett den på 90 grader kl. 08 på morgenen ? Anonymkode: 6a64b...f3c
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #3 Skrevet 11. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Brun den i panna og sett den på 90 grader kl. 08 på morgenen ? Anonymkode: 6a64b...f3c Vil det være god nok tid til å steke en 3kgs stek? hvis jeg tar den ut kl. 15.00 og lar den hvile en times tid før servering? Anonymkode: 2e4f6...cbd
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #4 Skrevet 11. desember 2017 Kan du ikke bare google "langtidsstekt okstestek"? Jeg gjorde det for deg, og da fikk jeg opp både konkret oppskrift: https://meny.no/oppskrifter/Biff/Langtidsstekt-oksestek-med-sopp-eple-og-kal/ i tillegg til generell side om langtidssteiking av kjøtt: https://www.matprat.no/matnyttig/metoder/langtidssteking/langtidssteking/ Anonymkode: ebb50...454 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #5 Skrevet 11. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil det være god nok tid til å steke en 3kgs stek? hvis jeg tar den ut kl. 15.00 og lar den hvile en times tid før servering? Anonymkode: 2e4f6...cbd En time? Da er den jo kald når du serverer den. Anonymkode: d7d1c...1bb
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #6 Skrevet 11. desember 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke bare google "langtidsstekt okstestek"? Jeg gjorde det for deg, og da fikk jeg opp både konkret oppskrift: https://meny.no/oppskrifter/Biff/Langtidsstekt-oksestek-med-sopp-eple-og-kal/ i tillegg til generell side om langtidssteiking av kjøtt: https://www.matprat.no/matnyttig/metoder/langtidssteking/langtidssteking/ Anonymkode: ebb50...454 Jeg googla, men hvis du leser hovedinnlegget mitt så hadde jeg konkrete spørsmål. Fant ikke en oppskrift på akkurat det jeg lurte på og vil helst ha tradisjonell oksestek uten dill dall som epler, kål osv.... Må vel gå å spørre her inne i håp om veiledning? Anonymkode: 2e4f6...cbd
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #7 Skrevet 11. desember 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: En time? Da er den jo kald når du serverer den. Anonymkode: d7d1c...1bb Har lest at steken kan med fordel hvile en 30-60 minutter i folie eller innpakket i håndkle da man skal ta den ut litt før ønsket temperatur. Så la oss si at jeg vil ha den på 75 grader, da bør jeg ta den ut på 70 og la den fortsette å varmes utenfor ovnen.. Anonymkode: 2e4f6...cbd 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #8 Skrevet 11. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg googla, men hvis du leser hovedinnlegget mitt så hadde jeg konkrete spørsmål. Fant ikke en oppskrift på akkurat det jeg lurte på og vil helst ha tradisjonell oksestek uten dill dall som epler, kål osv.... Må vel gå å spørre her inne i håp om veiledning? Anonymkode: 2e4f6...cbd Men du kan jo lage tilbehøret akkurat som du vil? Fremgangsmåten på steiken er den samme enten du nå har epler til eller ikke. Det går jo an å lese oppskriftene og følge kun den biten som gjelder steiken, og drite i tilbehøret. Grader og steiketid står det jo i linken om langtidssteiking av kjøtt. Anonymkode: ebb50...454 2
Jerry Lee Skrevet 11. desember 2017 #9 Skrevet 11. desember 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: En time? Da er den jo kald når du serverer den. Anonymkode: d7d1c...1bb Steik serveres aldri glovarm. Og kjøtt må hvile før det skjæres i for ikke å miste kraft. TS : 70 grader natten igjennom pleier å bli bra. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #10 Skrevet 11. desember 2017 2 minutter siden, Jerry Lee skrev: Steik serveres aldri glovarm. Og kjøtt må hvile før det skjæres i for ikke å miste kraft. TS : 70 grader natten igjennom pleier å bli bra. Takk for svar Anonymkode: 2e4f6...cbd
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #11 Skrevet 11. desember 2017 Jeg ville brunet steken i stekepanne først for smakens skyld, og fordi det ser mest delikat ut med en brun stekeskorpe. Deretter kan du sette den i ovnen. Du kan gjerne bruke stekepose, men det er ikke 100% nødvendig. Siden du ønsker en kjernetemperatur på 68 grader, ville jeg satt ovnen på det. Da får du max 68 grader som kjernetemperatur. Bruk steketermometer, følg med undervegs, og vær noenlunde sikker på at ovnen din faktisk holder den temperaturen som termostaten viser!! Akkurat hvor lang tid det tar kommer bl.a. an på fasongen på kjøttstykket, men du må nok regne med minst et halvt døgn, kanskje 15 timer. Hvis du skal steke noe natten over, bør du altså stå opp igjen et par ganger i løpet av natten for å sjekke tempen, i alle fall hvis du ikke har langstekt kjøtt i denne komfyren tidligere. Jeg pleier å langtidssteke kjøtt som jeg vet at er seigt, og det blir veldig godt Her står det litt generelt om langtidssteking: https://www.matprat.no/matnyttig/metoder/langtidssteking/langtidssteking/ Anonymkode: 9d6e4...489 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #12 Skrevet 11. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville brunet steken i stekepanne først for smakens skyld, og fordi det ser mest delikat ut med en brun stekeskorpe. Deretter kan du sette den i ovnen. Du kan gjerne bruke stekepose, men det er ikke 100% nødvendig. Siden du ønsker en kjernetemperatur på 68 grader, ville jeg satt ovnen på det. Da får du max 68 grader som kjernetemperatur. Bruk steketermometer, følg med undervegs, og vær noenlunde sikker på at ovnen din faktisk holder den temperaturen som termostaten viser!! Akkurat hvor lang tid det tar kommer bl.a. an på fasongen på kjøttstykket, men du må nok regne med minst et halvt døgn, kanskje 15 timer. Hvis du skal steke noe natten over, bør du altså stå opp igjen et par ganger i løpet av natten for å sjekke tempen, i alle fall hvis du ikke har langstekt kjøtt i denne komfyren tidligere. Jeg pleier å langtidssteke kjøtt som jeg vet at er seigt, og det blir veldig godt Her står det litt generelt om langtidssteking: https://www.matprat.no/matnyttig/metoder/langtidssteking/langtidssteking/ Anonymkode: 9d6e4...489 Tusen takk for utfyllende og godt svar denne ovnen er ny for meg så jeg må ta en vurdering på om jeg ikke skal steke den fra tidlig morgen istedet, men masse gode tips her fra deg som jeg tar med meg! Anonymkode: 2e4f6...cbd
Mkigjen Skrevet 11. desember 2017 #13 Skrevet 11. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker said: på om jeg ikke skal steke den fra tidlig morgen istedet, Da bør du øke temp på ovnen 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #14 Skrevet 11. desember 2017 Akkurat nå, Mkigjen skrev: Da bør du øke temp på ovnen Ja, da tenkte jeg å steke i 8 timer på ca 100 eller skru/opp ned etter behov. Skal sjekke ut linken som er lagt inn her over Anonymkode: 2e4f6...cbd
Mkigjen Skrevet 11. desember 2017 #15 Skrevet 11. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, da tenkte jeg å steke i 8 timer på ca 100 Høres fornuftig ut,men viktigste blir å følge med på kjernetemp 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå