Gå til innhold

Har denne Skrivemåten noe Med dysleksi å Gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser mange som skriver slik jeg har gjort i overskriften. Flere ord i en setning skrives med stor forbokstav, andre setninger kan det være bare ett ord. «Jeg gleder med Veldig til i kveld.»

Noen som vet hva det kommer av?

Anonymkode: c4aec...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Autokorrektur på mobilen. Fort gjort å trykke på mellomromsknappen to ganger for å få store bokstaver i en settning. Skjønner ikke hvorfor det er noe å henge seg opp i. La nå folk skrive som de vil på et useriøst nettforum. 

Anonymkode: a31ef...73f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer av likegyldighet og manglende respekt for sine lesere når de ikke gidder ta seg bryet med å se igjennom det de har skrevet og rette åpenbare feil.
Jeg forlanger ikke feilfrihet, det  oppnår ingen av oss, men ørlite anstrengelse må en da kunne forvente.
Min reaksjon blir som oftest å overse hastverksarbeidet. Det var visst ikke så viktig?

Anonymkode: 905a9...f81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lagt merke til dette fenomenet. Vet ikke om det har noen sammenheng med dysleksi, men de jeg kjenner som skriver slik har dysleksi eller andre lærevansker. Det må også sies at jeg også kjenner dyslektikere som IKKE skriver slik. 

Anonymkode: 75698...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lagt merke til det, men i de fleste tilfellene har det vært når den som skriver gjerne vil understreke noe de er veldig begeistret for. Gjerne bloggere. "I dag er det bare fem uker igjen til Julaften!!!" "Vi har vært på Luksusferie i en eller annen by" "Jeg skal i kveld spise middag hos min kjæreste Bestemor som sannsynligvis kommer til å servere min Favoritt Middag!" "Hun lager Sykt god kokt Torsk!"

Håper de oppdager Caps Lock eller Kursiv Snart. Tror det vil være Hakket Mindre Irriterende enn Stor Forbokstav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger relativt ofte merke til det både her på KG eller facebookstatuser o.l.

Får alltid inntrykk av at dette er et individ som ikke verdsetter språk, og dermed noen jeg ikke går spesielt godt overens med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.12.2017 den 12.00, AnonymBruker skrev:

Jeg ser mange som skriver slik jeg har gjort i overskriften. Flere ord i en setning skrives med stor forbokstav, andre setninger kan det være bare ett ord. «Jeg gleder med Veldig til i kveld.»

Noen som vet hva det kommer av?

Anonymkode: c4aec...ad5

Autokorrektur skaper ofte stor bokstav forran enkelte ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HalldirV2 skrev:

Autokorrektur skaper ofte stor bokstav forran enkelte ord. 

Det har jeg aldri vært borti, og jeg skriver masse på mobilen hver dag. Hvis det virkelig stemmer, bør folk finne seg en annen programvare, for det er jo helt håpløst. 

Anonymkode: 2b076...849

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg aldri vært borti, og jeg skriver masse på mobilen hver dag. Hvis det virkelig stemmer, bør folk finne seg en annen programvare, for det er jo helt håpløst. 

Anonymkode: 2b076...849

Mobiler er forskjellige, kjenner fler som sliter med det. Også på pc i forhold til youtube.

Anonymkode: 81491...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mobil er håpløs å skrive med. Får stor bokstav på mye og mange ord dobler seg automatisk så jeg må tilbake å slette. Det er en elendig mobil men det er den jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.12.2017 at 7:14 PM, AnonymBruker said:

Det har jeg aldri vært borti, og jeg skriver masse på mobilen hver dag. Hvis det virkelig stemmer, bør folk finne seg en annen programvare, for det er jo helt håpløst. 

Anonymkode: 2b076...849

For min del skjer det med ord jeg en gang har måttet skrive inn i sin helhet fordi de ikke lå i ordlista fra før. Hvis ordet er i begynnelsen av en setning blir den da lagret slik, og SwiftKey (som jeg bruker) tolker det som et ord som alltid skal skrives med stor bokstav (egennavn). Så selv om jeg skriver ordet fullt ut hver gang, med liten bokstav, blir det rettetang til stor forbokstav og jeg må manuelt justere til liten bokstav. Irriterende! 

Ser det ofte skjer andre med ordet "an". Folk mener å skrive "at det går an!" men ender opp med "at det går Ann!". 

Autokorrektur ødelegger definitivt det skriftlige språket mye, og det verste er jo at mange etterhvert bare godtar feilen og tror det faktisk skrives ann.

Man hadde jo problemer med ordrettinga i word da den ble vanlig (på 90-tallet), den ble heldigvis forbedret kraftig, så man får håpe det samme skjer med Autokorrektur (den var med vilje, for å illustrere. Ordet lå ikke lagret i min ordliste og er nå lagret med stor forbokstav. Søren.). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...