AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #1 Del Skrevet 10. desember 2017 Jeg har en bestefar som er 83 år. Han har ikke hatt gyldig førekort siden slutten av august. Jeg var med ham til lege, og han sa at han ikke skulle kjøre mer bil. Han fikk dette også svart på hvitt fra sykehuset han tilhører. Men. Når jeg kommer på besøk, så står bilen i garasjen, og den står ikke beint for å si det sånn. Han kjører bil, og bryr seg overhodet ikke om at han gjør det heller! Jeg kan legge til at han for 14 år siden fikk et slag, sånn at han fungerer omtrent i halve kroppen. Han bruker det ene benet mer enn det andre(pga slaget), så klarer han ikke å gå skikkelig. Om dere forstår. Og siste året, spesielt de siste 6 mnd har det blitt verre. Jeg er så oppgitt og frustrert, og jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er så redd for hva som kan skje når han kjører bilen, da han faktisk ikke har lov til å kjøre! Har dere noen tips til meg? Når jeg snakker med han, så går det inn det ene øret, og ut det andre🙄 Er så lei av å snakke med ham. Og min bestemor drar opp historier om andre de kjenner som kjører bil, enda de ikke skal gjøre det. Og hun syns det er helt Ok! Jeg er helg matt, og også redd.. What to do? Anonymkode: 3ece3...7c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #2 Del Skrevet 10. desember 2017 Jeg hadde sagt at hvis han ikke slutter å kjøre bil, så melder jeg ham til politiet. Og det hadde jeg også gjort om han ikke sluttet. Det handler om både hans og andres trygghet. Anonymkode: 6d73e...001 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #3 Del Skrevet 10. desember 2017 Takk for svaret ditt. Har tenkt på anmeldelse i hele dag, pga at han tok bilen å kjørte en tur i går. Jeg ble ganske sint, men viser ikke det til ham selvfølgelig. Men jeg er redd for hva som kan skje når han kjører bil. Redd for at han kan kjøre på noen , krasje osv.. Jeg er det ene barnebarnet, som er mye sammen med de.. ts Anonymkode: 3ece3...7c3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #4 Del Skrevet 10. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for svaret ditt. Har tenkt på anmeldelse i hele dag, pga at han tok bilen å kjørte en tur i går. Jeg ble ganske sint, men viser ikke det til ham selvfølgelig. Men jeg er redd for hva som kan skje når han kjører bil. Redd for at han kan kjøre på noen , krasje osv.. Jeg er det ene barnebarnet, som er mye sammen med de.. ts Anonymkode: 3ece3...7c3 For det første så burde du vise akkurat hvor sint og redd du er. Kanskje han skjønner poenget da. For det andre så burde du, neste gang han kjører, ringe politiet. Det handler om sikkerheten hans og sikkerheten til andre mennesker, og du vet ikke om han ender opp med å ta livet av noen. Det er en grunn til at han ikke er skikket mer og den grunnen må respekteres. Når du vet dette så har du et ansvar om å si ifra. Anonymkode: 6d73e...001 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 10. desember 2017 #5 Del Skrevet 10. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svaret ditt. Har tenkt på anmeldelse i hele dag, pga at han tok bilen å kjørte en tur i går. Jeg ble ganske sint, men viser ikke det til ham selvfølgelig. Men jeg er redd for hva som kan skje når han kjører bil. Redd for at han kan kjøre på noen , krasje osv.. Jeg er det ene barnebarnet, som er mye sammen med de.. ts Anonymkode: 3ece3...7c3 Du er nødt til å gi beskjed til politiet. Tenk hvis han kjører op et barn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herremann Skrevet 11. desember 2017 #6 Del Skrevet 11. desember 2017 Å anmelde ville jeg ikke gjort. Ødelegger familiebåndet til dem. Snakk med kommunen/fastlegen hans om å kunne få dekket taxi grunnet hans helseproblemer eller tilby deg selv til å være litt sjåfør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oppgitt utleier. Skrevet 11. desember 2017 #7 Del Skrevet 11. desember 2017 Du tar bilen ifra han. Morfar kjørte i fylla uten lappen så vi solgte bilen og fikk mormor til å skrive under. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #8 Del Skrevet 11. desember 2017 Hvis du er redd for relasjonen til han og føler at du er litt inhabil oppi det så kan det være det er mulig å komme med en slags anonym bekymringsmelding til legen, kommunen eller annet, slik at de må ta seg av saken uten at du trenger å være involvert eller røpe at du har "sladret". Eventuelt kan du snakke med andre i familien og gå mer sammen om å formidle budskapet. Kanskje din mor/far (alt etter hvilken side av familien det er på) er bedre stilt til å ta denne dialogen. Anonymkode: 0a486...163 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #9 Del Skrevet 11. desember 2017 Varsle legen hans. Og fjern bilnøklene fra huset neste gang du er på besøk. Anonymkode: bf0d6...770 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
H80 Skrevet 11. desember 2017 #10 Del Skrevet 11. desember 2017 Snakk med ham. Fortell at det er flott at han har blitt så gammel, men med alderen kommer også visse begrensninger. Nevn at han har redusert syn/førlighet/reaksjonsevne (nevn de plagene han faktisk har) og at dette gjør at han ikke lenger er en like god sjåfør. På grunn av dette har legen bestemt at han ikke lenger bør kjøre bil. Si hvordan du føler det, at du frykter at han skal forårsake en ulykke hvis han fortsetter å kjøre. Gråt litt og si at du er glad i ham og vil hjelpe ham med transport, at det ikke er noen krise å legge bilnøklene på hylla. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 11. desember 2017 #11 Del Skrevet 11. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en bestefar som er 83 år. Han har ikke hatt gyldig førekort siden slutten av august. Jeg var med ham til lege, og han sa at han ikke skulle kjøre mer bil. Han fikk dette også svart på hvitt fra sykehuset han tilhører. Men. Når jeg kommer på besøk, så står bilen i garasjen, og den står ikke beint for å si det sånn. Han kjører bil, og bryr seg overhodet ikke om at han gjør det heller! Jeg kan legge til at han for 14 år siden fikk et slag, sånn at han fungerer omtrent i halve kroppen. Han bruker det ene benet mer enn det andre(pga slaget), så klarer han ikke å gå skikkelig. Om dere forstår. Og siste året, spesielt de siste 6 mnd har det blitt verre. Jeg er så oppgitt og frustrert, og jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er så redd for hva som kan skje når han kjører bilen, da han faktisk ikke har lov til å kjøre! Har dere noen tips til meg? Når jeg snakker med han, så går det inn det ene øret, og ut det andre🙄 Er så lei av å snakke med ham. Og min bestemor drar opp historier om andre de kjenner som kjører bil, enda de ikke skal gjøre det. Og hun syns det er helt Ok! Jeg er helg matt, og også redd.. What to do? Anonymkode: 3ece3...7c3 Om legen Ikke har gitt han en godkjenning for å kjøre bil, skal det komme en begjæring om innlevering av førerkortet, har ikke fått den, eller blir den oversett og kasta? Min far fikk det ovennevnte når han ikke var skikka til å kjøre noe mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #12 Del Skrevet 11. desember 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en bestefar som er 83 år. Han har ikke hatt gyldig førekort siden slutten av august. Jeg var med ham til lege, og han sa at han ikke skulle kjøre mer bil. Han fikk dette også svart på hvitt fra sykehuset han tilhører. Men. Når jeg kommer på besøk, så står bilen i garasjen, og den står ikke beint for å si det sånn. Han kjører bil, og bryr seg overhodet ikke om at han gjør det heller! Jeg kan legge til at han for 14 år siden fikk et slag, sånn at han fungerer omtrent i halve kroppen. Han bruker det ene benet mer enn det andre(pga slaget), så klarer han ikke å gå skikkelig. Om dere forstår. Og siste året, spesielt de siste 6 mnd har det blitt verre. Jeg er så oppgitt og frustrert, og jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er så redd for hva som kan skje når han kjører bilen, da han faktisk ikke har lov til å kjøre! Har dere noen tips til meg? Når jeg snakker med han, så går det inn det ene øret, og ut det andre🙄 Er så lei av å snakke med ham. Og min bestemor drar opp historier om andre de kjenner som kjører bil, enda de ikke skal gjøre det. Og hun syns det er helt Ok! Jeg er helg matt, og også redd.. What to do? Anonymkode: 3ece3...7c3 Kontakt fastlegen og eventuelt politiet før manne dreper noen eller seg selv. Blir han tatt fordi noen tipser politiet om uvettig kjøring så tar de bilen i tillegg til at han får en sak på seg. Når mannen selv ikke forstår sitt eget beste så må de pårørende gripe inn. Er bilen forsikret? Hvorfor tar du ikke med deg nøklene når du drar der fra? Anonymkode: a0a61...528 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #13 Del Skrevet 11. desember 2017 Han trenger jo bil i og med at han er så dårlig til beins. Selvfølgelig vil du vel ikke skjemme deg ut totalt og bli ANGIVER? Jeg forstår heller ikke at du tør, du risikerer at straffen blir den tradisjonelle. Anonymkode: db94b...46e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #14 Del Skrevet 11. desember 2017 Har vært i en lignende situasjon, da moren min ble såpass redusert at hun ikke burde kjøre. Min løsning ble å insistere på at jeg skulle få kjøpe bilen av henne. Er det noen i familien som kan trenge denne bilen, så er dette noe som kan vurderes. Da blir det et litt mindre nederlag for bestefar å slutte å kjøre. Anonymkode: 32300...699 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #15 Del Skrevet 11. desember 2017 Han har fått brev om at han skal levere inn sitt ugyldige sertifikat. Det skal leveres på biltilsynet. Kan legge til at min bestefar er veldig redusert. Han har problemer med å reise seg opp fra en spisestuestol også. Pga slaget, så sleper han det venstre beinet sitt, og bruker høyre foten til å gå med. Men høyre beinet har blitt svakere det siste året. Når han parkerer bilen, så parkerer han alltid skjevt. Han tror han er en verdensmester. Det er han ikke! Alt jeg sier, hører han ikke på. Min bestemor blir sint når jeg sier at han ikke skal kjøre bil, og snakker nedlatende til meg🙄 Han tar også mange tabletter pga div plager han har. Takk for alle svarene jeg har fått Anonymkode: 3ece3...7c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå