AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #1 Skrevet 10. desember 2017 Hei! Jeg er en av de heldige som opplever ASMR. Utløsende faktorer er enkelte former for hvisking eller behagelig stemmeleie med litt "klikkelyder", f.eks. smykker, gjerne av plast, som klirrer litt mot hverandre, noen tastur, når noen blar forsiktig i enkelte blader etc. Dette vet jeg at mange syns er kjemperart, og det kan jeg godt forstå. Det er sikkert en følelse som er umulig å forestille seg dersom man aldri har opplevd det. Det jeg syns er pussig, er at jeg samtidig kan bli gal av enkelte lyder som er ganske like de jeg elsker. Altså, jeg lider av misofoni, men lydene jeg kan eksplodere av, er som sagt ganske like lydene jeg trigges av. Er det flere som har opplevd dette? Jeg kan f.eks. trigges av en video på youtube hvor en lager smattelyder, mens jeg ville eksplodert dersom min samboer lager smattelyder. Jeg kan trigges av klikkelyder når en prater i en video, men ekploderer dersom det kommer klikkelyder når min egen mor prater. Jeg klarer ikke å definere ligger i at jeg ikke klarer lydene fra enkelte personer, eller om det er ørsmå "feil" som gjør at det ikke blir de riktige lydene. For de fleste av dere vil nok dette være det merkeligste innlegget dere noen gang har lest, men jeg håper at det er noen der ute som kan kjenne seg igjen. Anonymkode: b8dcb...b4c
Rumle Skrevet 10. desember 2017 #2 Skrevet 10. desember 2017 (endret) Jeg har ikke noen erfaring med dette, men hørte nettopp en artig podcast-episode hvor dette ble snakket en del om, fascinerende Beautiful anonymous episode; 33 IRL-ASMR om noen skulle være interessert Endret 10. desember 2017 av Rumle 1
Gjest supernova_87 Skrevet 10. desember 2017 #3 Skrevet 10. desember 2017 Det som er typisk ved misofoni er jo nettopp det du beskriver at det trigges av personer man har et nært forhold til. Jeg synes det er ubehagelig når folk på jobben smatter, men jeg kan bli forferdelig bråsint hvis det er min mor f.eks.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #4 Skrevet 10. desember 2017 9 minutter siden, Rumle skrev: Jeg har ikke noen erfaring med dette, men hørte nettopp en artig podcast-episode hvor dette ble snakket en del om, fascinerende Beautiful anonymous episode; 33 IRL-ASMR om noen skulle være interessert Tusen takk for tips! Det skal sjekkes ut. :-) Anonymkode: b8dcb...b4c 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #5 Skrevet 10. desember 2017 2 minutter siden, Rainstorm skrev: Det som er typisk ved misofoni er jo nettopp det du beskriver at det trigges av personer man har et nært forhold til. Jeg synes det er ubehagelig når folk på jobben smatter, men jeg kan bli forferdelig bråsint hvis det er min mor f.eks. Ja, det er sant. Opplever du ASMR? Anonymkode: b8dcb...b4c
Rumle Skrevet 10. desember 2017 #6 Skrevet 10. desember 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for tips! Det skal sjekkes ut. :-) Anonymkode: b8dcb...b4c Bare hyggelig Må bare spesifisere at det var bare ASMR de snakket om, ikke i kombinasjon med misofoni. Endret 10. desember 2017 av Rumle
Perelandra Skrevet 10. desember 2017 #7 Skrevet 10. desember 2017 Jeg kan få ASMR av Youtube-videoer hvor folk blir klødd eller massert på hodet, nakken og ørene. Derimot takler jeg ikke lyden av noen som gnir hendene mot hverandre. Da reagerer jeg nærmest på refleks med å holde meg for ørene.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #8 Skrevet 10. desember 2017 1 minutt siden, Rumle skrev: Bare hyggelig Må bare spesifisere at det var bare ASMR de snakket om, ikke i kombinasjon med misofoni. Ja, det tenkte jeg meg. Men interessant uansett. :-) Anonymkode: b8dcb...b4c 2
Gjest supernova_87 Skrevet 10. desember 2017 #9 Skrevet 10. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er sant. Opplever du ASMR? Anonymkode: b8dcb...b4c Nei, jeg tror egentlig ikke det. Jeg får av og til "frysninger" som begynner på en måte i hodebunnen, men jeg opplever ikke noe behag. Ellers opplever jeg av og til ekle auditive fornemmelser. Vet ikke om det egentlig er med hørselen eller hva det er. Men det er som et "ekko" i hodet på en måte. F.eks om jeg tygger knekkebrød så blir plutselig lyden veldig forsterket og det kjennes (ikke høres) som at det gjaller i hodet! Om jeg er svært sliten og overveldet, så kan andres stemmer gjøre meg svimmel og ør. Så jeg har noen sånne rare auditive greier innimellom, men jeg har nok kommet til at jeg ikke opplever ASMR. Men generelt synes jeg jo ikke "kribling" er noe godt. Alt som får kroppen min til å føles fremmed fra sånn den normalt er synes jeg er ubehagelig. Dype stemmer gir meg derimot en kribling i brystet, eller en slags varm følelse som sprer seg der og en ro. Det er godt, fordi det er en gjenkjennelig følelse, og kroppen min føles ikke fremmed.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #10 Skrevet 10. desember 2017 1 minutt siden, Perelandra skrev: Jeg kan få ASMR av Youtube-videoer hvor folk blir klødd eller massert på hodet, nakken og ørene. Derimot takler jeg ikke lyden av noen som gnir hendene mot hverandre. Da reagerer jeg nærmest på refleks med å holde meg for ørene. Ja, det trigger meg også. Og børsting av hår. Men opplever ikke irritasjon av hender mot hverandre. Men det er vel slik at det kan være veldig forskjellige lyder som trigger. Litt skummelt, egentlig. Jeg jobber med en nå som jeg tror har misofoni, og siden jeg forstår så veldig godt hvordan den irritasjonen kan utarte seg, blir jeg litt "nervøs" av å være i nærheten av henne, livredd for å trigge. Hehe. Anonymkode: b8dcb...b4c
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #11 Skrevet 10. desember 2017 1 minutt siden, Rainstorm skrev: Nei, jeg tror egentlig ikke det. Jeg får av og til "frysninger" som begynner på en måte i hodebunnen, men jeg opplever ikke noe behag. Ellers opplever jeg av og til ekle auditive fornemmelser. Vet ikke om det egentlig er med hørselen eller hva det er. Men det er som et "ekko" i hodet på en måte. F.eks om jeg tygger knekkebrød så blir plutselig lyden veldig forsterket og det kjennes (ikke høres) som at det gjaller i hodet! Om jeg er svært sliten og overveldet, så kan andres stemmer gjøre meg svimmel og ør. Så jeg har noen sånne rare auditive greier innimellom, men jeg har nok kommet til at jeg ikke opplever ASMR. Men generelt synes jeg jo ikke "kribling" er noe godt. Alt som får kroppen min til å føles fremmed fra sånn den normalt er synes jeg er ubehagelig. Dype stemmer gir meg derimot en kribling i brystet, eller en slags varm følelse som sprer seg der og en ro. Det er godt, fordi det er en gjenkjennelig følelse, og kroppen min føles ikke fremmed. Hmm. Det du beskriver om dype stemmer, kjenner jeg litt igjen fra når jeg opplever ASMR. Kan jo hende det er en form for det. Som regel kjenner jeg ikke så mye til den kriblingen som beskrives heller, men jeg tror det kan oppleves på litt forskjellige måter. Jeg kjenner også bare en veldig ro, og jeg blir litt fjern, liksom. Liker å tenke på det som en form for meditasjon, hvor jeg gir litt slipp på andre ting rundt meg og bare kobler helt ut. Er fantastisk sette på en ASMR-triggende video for så å sovne til den. De auditive fornemmelsene du nevner, høres ikke noe særlig ut, nei. Anonymkode: b8dcb...b4c
Perelandra Skrevet 10. desember 2017 #12 Skrevet 10. desember 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det trigger meg også. Og børsting av hår. Men opplever ikke irritasjon av hender mot hverandre. Men det er vel slik at det kan være veldig forskjellige lyder som trigger. Litt skummelt, egentlig. Jeg jobber med en nå som jeg tror har misofoni, og siden jeg forstår så veldig godt hvordan den irritasjonen kan utarte seg, blir jeg litt "nervøs" av å være i nærheten av henne, livredd for å trigge. Hehe. Anonymkode: b8dcb...b4c Ja, videoer med børsting av hår er også bra! 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2018 #13 Skrevet 22. august 2018 Jeg vil si jeg opplever en mild form av ASMR. Normalt bruker jeg filmer fra Youtube og jeg lytter mer til filmene enn jeg ser. Jeg har opplevd å få trigget behag/avspenning av bestemte lyder og situasjoner lenge før jeg hørte om ASMR så det har bare blitt et begrep å henge på opplevelsen nå i etterkant. Jeg er utpreget rasjonell og har eksepsjonelt lite tiltro til alternative greier. Tror at dersom jeg bare hadde lest om ASMR så hadde jeg avfeid det som noe alternativmedisinske hippie-greier. Jeg syntes egentlig ikke det er noe hokus pokus når jeg har kommet mer inn i det. Fra jeg har vært liten har jeg elsket å sovne til at det trommet med regn på taket. ASMR er bare et moderne begrep på at man finner den samme roen/velbehaget ved andre lyder og opplevelser. Det første jeg opplevde å bli trigget av som var betegnet som ASMR var i forbindelse med en instruksjonsfilm om massasje på youtube. Det var settingen, den milde stemmen til instruktøren og lyden av at hendene som stryker over hud. Spesielt lyden av stryking av hud ga meg en sterk følelse av å bli avslappet og avstresset. Etter hvert som jeg har sett diverse youtubefilmer om ASMR har jeg funnet noen fler lyder og settinger som fungerer som triggere .... og veeeeeeldig mange ting som ikke gir noe. Man må lete en del for å finne det som treffer, og forskjellen på det som trigger og det som er totalt uten effekt er hårfin. Av typiske rollespill situasjoner med hviskende stemme syntes hun her har mye bra. Jeg liker godt stemmen og stemningen til hun her Og i en helt annen retning så trigger lyden i denne filmen om restaurering av en gammel skrustikke meg skikkelig. Anonymkode: 3cbb8...12f
Honey Dew Skrevet 22. august 2018 #14 Skrevet 22. august 2018 Jeg elsker ASMR. Jeg bruker det alltid når jeg har problemer med å sovne og etter en stund med dette på øreproppene, sovner jeg som en snork. Jeg bruker ofte denne videoen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå