Gå til innhold

Nabovarsel og rekommendert sending

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen bygger hus rett bak mitt hus, jeg blir nærmeste nabo.

Jeg skrev under på byggesøknaden og tegningene.

I ettertid har vi hatt en stor krangel fordi de har benyttet min tomt ifm byggingen, og oppført seg motbydelig mot meg, så vi er nå bitre fiender.

Et par mnder etter denne krangelen fikk de beskjed av byggherren at de måtte heve bygget med 60cm pga klimaanlegg som skulle være på toppen (det skulle vært 9m40cm høyt iht tegningene jeg skrev under på). Byggherren krevde at de måtte sende ut nye nabovarsler før han ville bygge. Dette har jeg aldri mottatt, og jeg hadde aldri skrevet under på dette om jeg hadde mottatt det.

Huset er nå ferdig utvendig, og jeg syntes det så høyt ut, men klarer jo ikke ta det på øyemål.

Men jeg så at de hadde puttet inn ei dør mot meg + et vindu som ikke var på min tegning.

Så jeg sjekket med en annen nabo om han hadde like tegninger som meg, siden kommunen var stengt nå i helgen.

Hans tegning var ikke lik min, og han fortalte at han hadde fått dette i sommer. Hans tegning viste 60cm høyere bygg, men også denne tegningen var uten den døra og vinduet.

Har snakket med byggherren, og han ble veldig sjokkert over at jeg aldri har mottatt nye tegninger og at fasaden ikke stemmer med tegningene.

Skal selvsagt kontakte kommunen i morgen, og prøve å få stoppet hele bygget, men lurer på om noen har erfaringer med dette?

Jeg har ikke mottatt noen rekommendert sending heller, eller hentelapp. Lurer litt på om de kan ha sendt meg det, for så å stjele lappen i postkassen min, for de skal vel egentlig sende ved kvittering fra posten til kommunen dersom en ikke underskriver?

Hvordan kan jeg bevise at jeg aldri har mottatt noen sending eller lapp evt?

Jeg lurer litt på om de kan ha forfalsket underskriften min siden de har den på første tegningene, så dette blir spennende.

Lurer også på om det er sannsynlig at kommunen hadde godkjent søknaden selv om jeg hadde nektet, om jeg hadde visst om det?

De fikk allerede dispensasjon for flere ting på første søknaden, bl.a. høyden da også.

Det skal sies at de også lurte meg til å skrive under på at de fikk bygge 4m fra tomtegrensen, ved å levere meg 2 alternativer, enten 2m eller 4 m. Har i ettertid funnet ut at jeg ikke hadde trengt å undertegne noen av dem, at de da måtte ha satt det 5m unna pga høyden på huset.

Anonymkode: 1c5c1...647

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke krav på å motta tegninger. 
Varselet skulle du selvfølgelig fått da.
Men hva utgjør disse endringene egentlig for deg? Hvorfor vil du stoppe bygget, bortsett fra at du ikke liker naboen? 

Anonymkode: a9af7...727

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke krav på å motta tegninger. 
Varselet skulle du selvfølgelig fått da.
Men hva utgjør disse endringene egentlig for deg? Hvorfor vil du stoppe bygget, bortsett fra at du ikke liker naboen? 

Anonymkode: a9af7...727

Jeg har ikke mottatt verken varsel eller ny tegning nei, naboen fikk ny tegning.

Endringen utgjør stor forskjell for meg fordi jeg mister all sjøutsikt fra en veranda i min 2.etasje, pga de ekstra 60cmetrene.

Vinduet og døra de har satt inn er også rett mot meg og min hage.

Dvs en stor verdiforringelse av min eiendom. I tillegg er huset grusomt stygt, det er en 10 m høy bunkers som har hele langsiden mot min hage, hadde aldri skrevet under første søknaden heller om jeg hadde visst hvor stygt det ble.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig får du ikke gjort noe med bygget. Fordelene er større for de som bygger enn ulempene for deg. Det at det er stygt og tar utsikten din betyr lite. Du eier ikke utsikten. 

Anonymkode: f56dc...91c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår frustrasjonen, du skal selvfølgelig ha varsel med tegninger og forklaring når det er endringer. Vi har måtte sende ut nabovarsel to ganger pga små endringer. MEN, du ville nok uansett ikke fått stoppet byggingen, for som sagt over her så er fordelene større for de som bygger enn ulempene er for deg. Ingen eier utsikten. 

Anonymkode: b7f51...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forstår frustrasjonen, du skal selvfølgelig ha varsel med tegninger og forklaring når det er endringer. Vi har måtte sende ut nabovarsel to ganger pga små endringer. MEN, du ville nok uansett ikke fått stoppet byggingen, for som sagt over her så er fordelene større for de som bygger enn ulempene er for deg. Ingen eier utsikten. 

Anonymkode: b7f51...a9d

Er klar over at utsikt ikke alltid tas hensyn til, men her er det nok snakk om en verdiforringelse på en halv million kr for meg. Jeg kunne jo ha risikert å sitte igjen med mer lån enn verdien på huset om huset var høyt belånt som følge av dette. Det må vel sies å være en stor ulempe for meg?

De har gjort en ulovlig fasadeendring.

I tillegg er det jo ulovlig at jeg ikke har fått varsel, og om de har forfalsket underskriften min evt er det jo i høyeste grad ulovlig.

Er spent på å se saksdokumentene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bitre fiender.. Er det første gang du har hatt en bitter fiende? Jeg har aldri hatt en bitter fiende i hele mitt liv. Men synes det er interessant at noen får det til. 

Jeg er glad dere to fikk hverandre som naboer, og at dere ikke er mine naboer. Kos deg videre med den bitre fienden din, og se hva slags kjepper dere får puttet i hjulene til hverandre. Dere får sikkert til å belaste rettsapparatet med en rettsak eller to også. 

Anonymkode: 8e3eb...74f

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk energien din på dette TS. Det er bortkastet tid og krefter.

Anonymkode: 559f7...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har snakket med byggherren, og han ble veldig sjokkert over at jeg aldri har mottatt nye tegninger og at fasaden ikke stemmer med tegningene.

ode: 1c5c1...647

Greit å ha riktige definisjoner når du skal klage til kommunen.

Byggherre er den nye naboen din. Han som bygget huset er byggmester

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bruk energien din på dette TS. Det er bortkastet tid og krefter.

Ja det er fullt mulig det er bortkastet. Men jeg må finne ut om de har gjort noe ulovlig ifm evt underskrift fra meg, så skal sjekke saksdokumentene uansett. Har sendt en mail til saksbehandleren nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er fullt mulig det er bortkastet. Men jeg må finne ut om de har gjort noe ulovlig ifm evt underskrift fra meg, så skal sjekke saksdokumentene uansett. Har sendt en mail til saksbehandleren nå.

Hva tenker du å oppnå? at de sier: "Ja det var en dum glipp. Beklager, men nå er det ikke noe vi får gjort". Vil det bedre situasjonen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du å oppnå? at de sier: "Ja det var en dum glipp. Beklager, men nå er det ikke noe vi får gjort". Vil det bedre situasjonen din?

Dersom de har løyet bevisst til kommunen ang nabovarsel + evt forfalsket min underskrift, noe de er troendes til så ja da håper jeg de får en straff. Dokumentforfalsking kan politianmeldes. Men dette er spekulasjoner foreløpig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du signerer på at du har mottatt varsel, ikke at du godkjenner byggingen.

Kommunen kan godkjenne byggesøknad selv om du er uenig i bygget.

Du bør selvsagt klage på at du ikke har mottatt varsel (til byggesaksavdeling). Om du har grunn til å mistenke at nabo har forfalsket signaturen din er dette en politisak (privatrettslig og ikke kommunen sin business).

Anonymkode: 1ba6e...463

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber med saker som dette, og kan garantere deg at en klage fra deg aldri ville klart å stoppe byggingen. Du hadde forsinket byggingen, men ikke stoppet den. Ergo hadde du fått enda større trøbbel med å etablere et OK naboforhold til nybyggerne.

Du nevner en verdiforringelse på en halv mill, beløp satt av hvem? med mindre det bygges opp under av takstmann, er det bare syns og fjas fra deg, for å gjøre konsekvensene større.

Jeg har sett en del naboklager i løpet av min karriere, og jeg er like forundret hver gang over hvor langt folk er villige til å gå for å fremstille seg selv som hevngjerrige, misunnelige og utidige naboer. En sånn person skal jeg aldri bli!!!!!

Anonymkode: dee9d...8e9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med saker som dette, og kan garantere deg at en klage fra deg aldri ville klart å stoppe byggingen. Du hadde forsinket byggingen, men ikke stoppet den. Ergo hadde du fått enda større trøbbel med å etablere et OK naboforhold til nybyggerne.

Anonymkode: dee9d...8e9

Jeg er ikke trådstarter, men lurer på hva som er straffen for dokumentfalsk i en slik sak? Kommunen kan selvsagt gi grønt lys selv om naboer klager på et prosjekt, men nabovarsler finnes jo for en grunn. Forfalskning tyder jo på at det er noe lugubert med søknaden.

Og når byggherren allerede har fått dispensasjon for byggets høyde for så å øke høyden ytterligere, pluss jukse med signatur, da lurer jeg på om ikke kommunen burde våkne. Jeg syns ikke at slikt skal godtas. Hadde anmeldt.

Anonymkode: eb000...578

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke trådstarter, men lurer på hva som er straffen for dokumentfalsk i en slik sak? Kommunen kan selvsagt gi grønt lys selv om naboer klager på et prosjekt, men nabovarsler finnes jo for en grunn. Forfalskning tyder jo på at det er noe lugubert med søknaden.

Og når byggherren allerede har fått dispensasjon for byggets høyde for så å øke høyden ytterligere, pluss jukse med signatur, da lurer jeg på om ikke kommunen burde våkne. Jeg syns ikke at slikt skal godtas. Hadde anmeldt.

Du, det med signatur og forfalskning er kun spekulasjoner hos Ts. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du, det med signatur og forfalskning er kun spekulasjoner hos Ts. 

Ok, takk. Trodde det var etablert sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om det er dokumentforfalskning er det politisak. Kommunen har ikke noe mandat til å etterforske og straffe i slike saker.

Anonymkode: 1ba6e...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: Har oppdaget at det er dokumentforfalskning. De har sendt inn tegning med falsk signatur fra meg, og det er lett å se at det ikke er meg som har skrevet under, foruten at jeg selvsagt vet at jeg ikke har skrevet under.

Jeg kommer til å anmelde, men avventer å høre hva kommunen har tenkt å gjøre. Saksbehandler skulle diskutere med juristene der, så får vi se hvor lang tid dette tar.

Har forsikring som evt dekker advokathjelp, så kan også evt gå til sivilt søksmål.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk. Trodde det var etablert sannhet.

Det er en etablert sannhet nå.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...