Gå til innhold

Er jeg for kravstor?

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå var hovedpoenget mitt at de lærer en del feil ord. A fly er ikke et fly, men en flue, og jeg synes ikke det bare er en bagatell. Det blir jo forvirrende om de lærer det feil, og så skal starte med jobben å rette på dette om et par år.

At det blandes britisk og amerikansk er jeg enig i at ikke er så ille, og som du ser litt lengre opp har jeg sagt at jeg synes det er greit nok når jeg har tenkt over det. Hadde foretrukket at de holdt seg til det ene eller andre, men skal ikke lage noe problem av det.

Barna lærte boots som det engelske ordet for støvler/gummistøvler, og wellies er derfor like riktig (de bruker bilder i tillegg til ord, og bildet var av ordinære gummistøvler). Har ingen problemer med at de lærer ordet boots, men at han ga datteren min helt feil på wellies, gjorde at jeg begynte å tenke at han kanskje ikke kunne dette ordet fra før

Anonymkode: 8431b...af2

Som sagt, det første er jo bare pinlig at en lærer skriver, men var det en engangshendelse eller er dette noe som går igjen? 

Jeg fikk ikke med meg at barna har lært at boots er gummistøvler og da er jeg helt enig med deg! Jeg leste tydeligvis ikke denne delen av innlegget ditt godt nok :) Da burde hun absolutt fått riktig på wellies også (som faktisk er det riktige). 

Igjen - jeg syntes helt fint at du kan ta dette opp med læreren.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
43 minutter siden, Sirah skrev:

Om du leser det jeg skriver så skriver jeg at jeg syntes moren godt kan ta det opp i en passende setting. Wellies og boots er faktisk ikke det samme, mens candy og sweets faktisk er det så det kan man ikke helt sammenligne. Ang "a fly" så er dette en ganske pinlig feil ja, men har det skjedd en gang, eller skjer det fire ganger i hver lekse? Det spiller jo også litt inn. 

Joda, jeg leste det, men når det spørres etter «støvler», må man jo være telepat om man skal vite at gummistøvler ikke teller. Derfor motsigende dersom engelskundervisningen i tredje klasse ikke skulle være for komplisert. 

En enslig feil type «fly = a fly» er en morsom historie, men her fører det seg inn i en rekke av tilsvarende feil. Da er ikke engelskkunnskapene til læreren bedre enn at man må anta at han sier veldig mye rart i timene når han ikke en gang alltid har sjansen til å slå det opp. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er lærer selv, og må inrømme at dette kunne vært eksempler fra kollegaen min som underviser i engelsk. Jeg har selv tatt det opp flere ganger (etter at hun har hengt opp "ukas gloser " på tavlen). Ordene er til tider direkte feile. Både jeg og kollegaen min ønsker å gå på engelskkurs, men rektor ønsker heller å prioritere andre kurs (som vi lærere mener ikke er nødvendige). Det hadde derfor vært til stor hjelp om dette ble tatt opp med ledelsen på skolen slik at de også innser problemet. Min anbefaling er derfor å ta det opp. Skriv gjerne samtidig at læreren er flink med barna e.l. dersom du mene det. Ellers blir det fort sur stemning.

Anonymkode: d07cd...d6e

Skrevet
På 9.12.2017 den 0.01, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter i 3. klasse, og jeg reagerer litt på nivået på engelsklæreren. De startet med gloser og gloseprøver nå i 3. klasse. De får glosene på et ark, og skal selv skrive inn i glosebok og øve på dem. Av ordene/setningene som har kommet på lapp hjem, har jeg reagert på bl.a. cousins = kusiner, a fly = et fly, gloves = hansker, a jam glass = et syltetøyglass, "the lamp hangs on the roof" = "lampen henger i taket".

Ikke fullt så ille, men han blander også britisk-engelske ord og amerikansk-engelske ord helt ukritisk, uten at barna har lært noe om at det brukes ulike ord i ulike land. F.eks. har de lært typisk britisk-engelske ord som trainers (ikke sneakers), trousers (ikke pants), holiday (ikke vacation) og garden (ikke yard), men samtidig typisk amerikansk-engelske ord som mail (ikke post), movie (ikke film), eraser (ikke rubber) og candy (ikke sweets).

En annen ting jeg reagerte på var på forrige gloseprøve, da de skulle kunne ordet boots for støvler, men datteren min husket ikke dette ordet. Hun har tidligere lært ordet wellies (på sist sommerferie i England, sier litt om været vi hadde...), og skrev dette fordi hun ikke husket boots. Det fikk hun helt feil på. Det er fint at de skulle lære ordet boots, men synes det er litt sært av læreren å ikke verdsette litt at eleven faktisk kan et annet ord for det samme. Faktisk lurer jeg litt på om han kanskje ikke kunne dette ordet?

Hva synes dere? Stiller jeg for høye krav her? Eller er dette noe å ta opp med skolen/lærer? Jeg har i utgangspunktet godt inntrykk av læreren, så er ikke ute etter å "ta" noen, men vil gjerne at datteren min (og ikke minst de barna som ikke har voksne hjemme som retter opp lærerens feil) skal lære korrekt engelsk.

finnes ikke det større problem i verden enn dette ? snakk om å lage storm i et vannglass, kvinner ass:fnise:

Anonymkode: 39721...eee

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skriv gjerne samtidig at læreren er flink med barna e.l. dersom du mene det. Ellers blir det fort sur stemning.

Anonymkode: d07cd...d6e

Det er som sagt en lærer jeg i utgangspunktet har godt inntrykk av, kanskje derfor det føles ubehagelig å ta det opp. Men i dag kom jeg i prat med flere andre foreldre som har reagert på det samme, så vi har bestemt at det tas opp på en hyggelig og balansert måte gjennom klassens foreldrerepresentant. Med en god dose ros ved siden av:)

TS

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

finnes ikke det større problem i verden enn dette ? snakk om å lage storm i et vannglass, kvinner ass:fnise:

Anonymkode: 39721...eee

Snakk om å bruke hersketeknikker for å prøve å vise verden hvor kul man selv er, og hvor teit andre er. Kvinner ass🙄

• Liker 2
Skrevet

Var ikke før 9/10 klasse at vi fikk beskjed om å velge mellom britisk- eller amerikansk-engelsk.

Frem til da stod vi fritt til å bruke hva vi ville.

Er læreren en vikar?

Skrevet

Nei :)

Anonymkode: 7819c...e94

Skrevet

Du er IKKE for kravstor. Jeg husker jeg havnet i store diskusjoner med engelsklæreren da jeg gikk på ungdomsskolen. Han var helt elendig i engelsk, og ikke engang utdannet lærer. Jeg ble så frustrert. Min venninne som hadde britisk far, holdt også på å bli sprø av den såkalte engelskundervisningen. 

Ta det opp med skolen. Hva er vitsen med skole om man ikke skal lære det som er korrekt?? 

Anonymkode: 99167...39f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...