Arkana Skrevet 8. desember 2017 #1 Skrevet 8. desember 2017 Hver kveld nå i vinterhalvåret tenner jeg levende lys rundt omkring i stua. Da jeg tok runden min tidligere i kveld innså jeg at det etterhvert har blitt ganske mange og jeg talte dem og kom til 27 stykker. De er, med unntak av kubbelys i en stor lykt på gulvet, i all hovedsak telysholdere av mange ulike slags (nå er mange av dem dessuten byttet med julevarianter) og også fem Kähler lyshus som jeg liker så godt, og de er fordelt overalt i stua, fra hyller på veggene, peisen, TV-benken, vinduskarmer, skjenk og stuebord. Jeg regner med det er flere som meg som fyller stua med levende lys hver vinterkveld? Jeg synes det er så koselig og stemningsfullt. 1
Påkrevd Skrevet 8. desember 2017 #2 Skrevet 8. desember 2017 Ja, helt enig. Det er koselig med levende lys, men det kommer stadig artikler som denne http://www.klartale.no/norge/advarer-mot-stearinlys-1.693959 Litt stearinlys nå og da er helt sikkert ikke noe farlig, men hvis du tenner så mye som 20-30 lys hver dag, ville jeg gjennomluftet godt innimellom, og bruk lyseslukker fremfor å blåse ut flammen. Har selv sett en partikkelmåler i bruk i et ganske stort rom der det først ble målt uten lys, så igjen etter at et stearinlys hadde brent i 10 min. og så slukket. Jeg husker ikke tallene nå, men jeg husker at jeg fikk bakoversveis over forskjellene på målingene. Sorry, virkelig. Det er ikke meningen å ødelegge kosen, siden du sannsynligvis sitter i et hav av stearinlys akkurat nå:) Endelig en tråd som ikke var et oppgulp av eder og galle, og så kommer jeg her og raserer. Men ta en luftings, så går det nok bra:) 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #3 Skrevet 8. desember 2017 Bruker bare elektriske kubbelys, så vi kan puste innendørs og slipper å være redde for at små fingre gjør noe som forårsaker brann. Anonymkode: d61dd...9ce 1
Heart7086 Skrevet 8. desember 2017 #4 Skrevet 8. desember 2017 Jeg tenner normalt mye lys jeg og, ikke hver dag altså, men når jeg tenner så er det plussminus 30 stk, for det meste telys. Er veldig koselig! og minste gir de litt ekstra varme 1
Arkana Skrevet 8. desember 2017 Forfatter #5 Skrevet 8. desember 2017 42 minutter siden, Påkrevd skrev: Ja, helt enig. Det er koselig med levende lys, men det kommer stadig artikler som denne http://www.klartale.no/norge/advarer-mot-stearinlys-1.693959 Litt stearinlys nå og da er helt sikkert ikke noe farlig, men hvis du tenner så mye som 20-30 lys hver dag, ville jeg gjennomluftet godt innimellom, og bruk lyseslukker fremfor å blåse ut flammen. Har selv sett en partikkelmåler i bruk i et ganske stort rom der det først ble målt uten lys, så igjen etter at et stearinlys hadde brent i 10 min. og så slukket. Jeg husker ikke tallene nå, men jeg husker at jeg fikk bakoversveis over forskjellene på målingene. Sorry, virkelig. Det er ikke meningen å ødelegge kosen, siden du sannsynligvis sitter i et hav av stearinlys akkurat nå:) Endelig en tråd som ikke var et oppgulp av eder og galle, og så kommer jeg her og raserer. Men ta en luftings, så går det nok bra:) Hehe, det går bra. Det er definitivt greit å nevne og det er nok ikke alle som vet hvor mye sot enkelte telys avgir. Jeg har fulgt litt med på dette og sett tester av telys i forhold til sot o.l. og kjøper konsekvent de som er minst forurensende så jeg er ikke bekymret. 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #6 Skrevet 8. desember 2017 Så mye lys utgjør kraftig kreftfare. Vi er sluttet med å tenne lys annet enn til høyst spesielle dager. Anonymkode: 43c40...81c
Gjest C.Tramell Skrevet 8. desember 2017 #7 Skrevet 8. desember 2017 Jeg synes det blir så dårlig luft når det er veldig mange lys som brenner i et rom. Pleier sjelden å tenne mer enn et par kubbelys. I adventstiden blir det flere da.
Arkana Skrevet 8. desember 2017 Forfatter #8 Skrevet 8. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så mye lys utgjør kraftig kreftfare. Anonymkode: 43c40...81c Som sagt, det finnes mange ulike lys som forurenser svært ulikt så man kan ikke snakke om telys generelt. Å tenne lys om kveldene om vinteren er ganske vanlig i land som Norge, så vi ville fort hørt om det hvis det viste seg å være mange med telyskreft.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #9 Skrevet 9. desember 2017 10 timer siden, Arkana skrev: Hver kveld nå i vinterhalvåret tenner jeg levende lys rundt omkring i stua. Da jeg tok runden min tidligere i kveld innså jeg at det etterhvert har blitt ganske mange og jeg talte dem og kom til 27 stykker. De er, med unntak av kubbelys i en stor lykt på gulvet, i all hovedsak telysholdere av mange ulike slags (nå er mange av dem dessuten byttet med julevarianter) og også fem Kähler lyshus som jeg liker så godt, og de er fordelt overalt i stua, fra hyller på veggene, peisen, TV-benken, vinduskarmer, skjenk og stuebord. Jeg regner med det er flere som meg som fyller stua med levende lys hver vinterkveld? Jeg synes det er så koselig og stemningsfullt. Det hørtes skikkelig koselig og fint ut, elsker lys! Selv bruker jeg en del fairylights også, så slipper jeg noen av de levende lysene:) Anonymkode: b6e4d...923 1
Arkana Skrevet 9. desember 2017 Forfatter #10 Skrevet 9. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det hørtes skikkelig koselig og fint ut, elsker lys! Selv bruker jeg en del fairylights også, så slipper jeg noen av de levende lysene:) Anonymkode: b6e4d...923 Fairy lights er kjempefint. Jeg har noen med mange små sommerfugler.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #11 Skrevet 9. desember 2017 Bruker kun elektriske telys og kubbelys, jeg vil ha et sunt inneklima for kroppen min og ikke puste gift ret inn i kroppen. Anonymkode: 423be...513
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #12 Skrevet 9. desember 2017 Brenner kun noen få der jeg sitter. Jeg har ingen lys i juledekorasjoner. Ingen lys står ubevoktet og slokkemulighet er innen rekkevidde hos meg. Går aldri fra brennende lys selv om jeg bare skal på toalettet. En vet aldri hva som kan skje på få minutter.https://www.vg.no/forbruker/disse-telysene-er-mest-helsefarlige/a/23353880/ Anonymkode: 5080a...d47
Arkana Skrevet 9. desember 2017 Forfatter #13 Skrevet 9. desember 2017 Stol på at KG-medlemmene klarer å ødelegge enhver hyggelig tråd. Dere må ha et trist liv. 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #14 Skrevet 9. desember 2017 Jeg klarer meg med ett, skal jeg flotte meg tar jeg to, kanskje tre. Anonymkode: d04d3...6c8 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #15 Skrevet 9. desember 2017 Så hysteriske mange av dere er.. Så lenge lyset er av god kvalitet og ikke blafrer så det blir mye sot er det ikke noe kreftfremkallende Anonymkode: 6a166...1ce 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #16 Skrevet 9. desember 2017 1 minutt siden, Arkana said: Stol på at KG-medlemmene klarer å ødelegge enhver hyggelig tråd. Dere må ha et trist liv. Var absolutt ikke mening å ødelegge kosen din, det var et hyggelig/koselig første innlegg, men når vi nå har kunnskap og lærdom om hva som er skadelig for oss, så er det vanskelig å bare jatte med å la andre bare fortsette å skade seg selv, kanskje utav ignoranse, hva vet vi? Men slike eletriske lys er koselige de også, og det føles godt å ha et godt innemiljø Anonymkode: 423be...513 1
Arkana Skrevet 9. desember 2017 Forfatter #17 Skrevet 9. desember 2017 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var absolutt ikke mening å ødelegge kosen din, det var et hyggelig/koselig første innlegg, men når vi nå har kunnskap og lærdom om hva som er skadelig for oss, så er det vanskelig å bare jatte med å la andre bare fortsette å skade seg selv, kanskje utav ignoranse, hva vet vi? Men slike eletriske lys er koselige de også, og det føles godt å ha et godt innemiljø Anonymkode: 423be...513 Skadelig? Det er ikke slik at all bruk av levende lys er skadelig. Velger man lys med stearin og ikke parafin og lysene ikke står i trekk er det ikke skadelig. Og det er ikke behov for at ørten brukere skal påpeke det samme, som i tillegg ikke engang er helt korrekt. Takk for meg i denne tråden. Så kan hysterien leve videre i dere andre her. Endret 9. desember 2017 av Arkana 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #18 Skrevet 9. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruker kun elektriske telys og kubbelys, jeg vil ha et sunt inneklima for kroppen min og ikke puste gift ret inn i kroppen. Anonymkode: 423be...513 Er te-lys ren gift for kroppen? Dette må du nesten komme med kilde på Anonymkode: 0caff...3b9
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #19 Skrevet 9. desember 2017 Vi har kanskje rundt 7-8 te-lys i stuen, Nesten hver kveld, er jo så koselig. Og ett kvalitets duftlys, men brenner ikke det daglig 😊 Anonymkode: 0caff...3b9
Ullvott Skrevet 10. desember 2017 #20 Skrevet 10. desember 2017 Jeg tenner mellom 5 og 20 telys i stua på kveldstid nå for tiden. Av og til noen stearinlys i tillegg - alt fra 1 tjl 6. Synes det er veldig koselig med levende lys i mørketida, men er utrolig påpasselig med å slukke dem når jeg ikke er til stede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå