Gå til innhold

Ulønnet perm mens barna er små?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er straks ferdig med permisjonen min og minstemann skal snart begynne i barnehage. Jobber 100%, men har ett ønske om år gå ned i stilling til 80% nå mens barna er små. I ett par år tenker jeg. Men hvordan får man til dette? Er det ulønnet perm i 20% eller må jeg ned i stilling? Sistnevnte syns jeg er skummelt med tanke på at jeg da kanskje ikke får 100% igjen. Jobber innen helse og vet at mange sliter med å få 100% jobber så redd det skal bli ett problem for meg også. 

Og hva skjer om man blir syk mens man har 20% ulønnet perm? Har man samme rettigheter som man jobber 80% eller er det noe spesielt? 

Har ikke snakket med arbeidsgiver om dette enda. Vet det er mangel på folk på jobb så tror vel ikke det blir jubel om jeg spør. Har jeg rett på 20% ulønna perm eller kan jeg bli nektet? 

Håper noen her inne vet ett eller annet 😊

Anonymkode: 6d9b2...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har rett på å jobbe redusert så lenge du har småbarn. Husker ikke hva aldersgrensen er, tror det kanskje er 8 år? 

Du har ikke rett på ulønnet permisjon annet enn om den tas direkte i forbindelse med fødselspermisjon. 

Om du har rett på å få full stilling igjen etter å ha jobbet redusert grunnet småbarn vet jeg jammen ikke, det har jeg ikke tenkt på. Det hadde jeg også trengt å vite.

Anonymkode: 9fa0f...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på arbeidstilsynet nå at når den avtalte perioden med redusert arbeidstid er over, har man rett og plikt til å gå tilbake til opprinnelig stillingsprosent :)

 

Anonymkode: 9fa0f...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be om delvis permisjon mens barna er små, uten lønn selvsagt. 

Anonymkode: 34b24...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har kontrakt på en fast 100 % stilling så skal du ha igjen hele stillingen din når tidsrommet du har søkt permisjon for er over. 

Jobber selv som sykepleier i helsevesenet på dagtid og har søkt permisjon for å kunne slutte en time tidligere hver dag. Det blir enklere for oss på ettermiddagen mend unger, middag og fritidsaktiviteter. Jeg søker for 1 år av gangen og man har vel krav på å få redusert arbeidstiden når man har småbarn. Står i hvert fall det i arbeidsmiljøloven. Tror det er fram til yngste barn er 8, men er ikke helt sikker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...