Gå til innhold

Innføre Karensdager i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ifølge denne artikkelen, så kan Norge spare hele femten milliarder kroner, hvert eneste år - hvis det innføres sånne "Karensdager" hvor folk ikke får betalt hvis de blir syke...

Anonymkode: 485e5...29e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja til det! En dag vil luke bort mange av dem som tar en dag for å ha litt fri, eller de som har litt vondt i hodet. For folk med kronisk sykdom må det være en eller annen ordning. 

• Liker 2
Skrevet

Uff da, det er ikke bra. Det er jo noe som kommer opp fra tid til annen, dette med karensdager. Sist jeg husker det var oppe var når Per Kristian Foss var finansminister. 

Hvem er det som skal ta tapet når noen blir syke, proletaren, eller kapitalisten? Det strider mot alle mine verdier. 

Anonymkode: a67ef...373

• Liker 3
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Ifølge denne artikkelen, så kan Norge spare hele femten milliarder kroner, hvert eneste år - hvis det innføres sånne "Karensdager" hvor folk ikke får betalt hvis de blir syke...

Det er litt interessant at det er den samme gjengen som ivrer for karensdager, som mener at Norge med lett hjerte skal kaste 15 milliarder ut av vinduet på å arrangere OL. Der butter det veldig for meg.

• Liker 11
Skrevet

Dessuten er det vel langtidsfraværet som er det største problemet i Norge? Og der må man grave dypere for å finne løsninger.  

Anonymkode: 83430...437

• Liker 4
Skrevet

Og hva med dem i lavtlønnsyrker som er avhengig av hver eneste krone de tjener, men som for eksempel håndterer mat, pasienter med nedsatt imunforsvar etc. og som da kommer til å dra på jobb med diverse potensielt smittsomme sykdommer? 

• Liker 12
Skrevet

Karensdager er jo håpløst. Moren min jobber for en bedrift som har en sånn ordning, der de ikke får betalt før etter tre dagers sykdom. Det vil si at folk som er hjemme en dag, ofte tar seg fri alle tre dagene fordi de ikke får lønn for de to kommende dagene, uansett om de møter på jobb eller ikke. Både bedriften og arbeidstaker taper på det. Helt idiotisk. 

Anonymkode: a61a6...c9b

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Karensdager er jo håpløst. Moren min jobber for en bedrift som har en sånn ordning, der de ikke får betalt før etter tre dagers sykdom. Det vil si at folk som er hjemme en dag, ofte tar seg fri alle tre dagene fordi de ikke får lønn for de to kommende dagene, uansett om de møter på jobb eller ikke. Både bedriften og arbeidstaker taper på det. Helt idiotisk. 

Huh, dette er en snodig ordning? Så om moren din er borte 1 dag, og går på jobb på dag 2 og 3, så får hun ikke lønn for dag 2 og 3? Høres merkelig ut. 

Anonymkode: e17e9...ce6

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Huh, dette er en snodig ordning? Så om moren din er borte 1 dag, og går på jobb på dag 2 og 3, så får hun ikke lønn for dag 2 og 3? Høres merkelig ut. 

Stemmer. Er helt vill vest i den bedriften da, vet ikke om det er lov engang.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, det vet ikke jeg heller. Men det er ikke en slik ordning det vil være snakk om å innføre i Norge. Selvsagt vil man få betalt for de dagene man faktisk er på jobb. Jeg er helt for karensdager. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig. Hvorfor i alle dager skal man gidde å gå på jobb dag to og tre da? Dessuten er det bevist at i bedrifter med et større antall egenmeldingsdager (var det 16 tro?)med lønn så gikk fraværet ned. Gir arb giver de ansatte tillit så høster han mer. 

Gjest making.a.mess
Skrevet

Det vil ramme de som har minst hardest. Det er umulig å skille de som faktisk er mye syke fra de som sløver. Og det er faktisk sånn at det er viktigere å verne de syke enn å straffe de som sløver. Noen mennesker er svært uheldige. Ofte er det slik at enten er folk helt friske eller så er de rammet av flere sykdommer. Det er vel et fåtall som bare har en. 

Det er forøvrig merkelig med de som skal spare på staten sine vegne. Merkelig er det også at det skal spares på de syke, mens staten gladelig bruker penger på masse fjas. De kunne feks spart inn på frynsegoder til politikere..  så kunne de brukt penger på sykehus istedenfor ol. 

Vittig: var på teknisk museum. Der var det en sykehusseng. På sengen stod det at denne type seng ble brukt rundt 1900 på sykehusene i oslo. Jeg ble litt satt ut fordi helt maken seng har datteren min brukt når hun var innlagt på rikshospitalet for to år siden....  det er faktisk ganske dårlig stelt rundt omkring...

Skrevet

Det er jo ofte slik at de virksomheter som har høyt sykefravær har dårlig ledelse. 

Så ledelsen, eierskapet gjør en dårlig jobb for sine ansatte, skal utsette de ansatte for enda mer dritt i forhold til karensdsger? 

Høyt sykefravær bør føre til lederskifte. Ikke så lett der sjefen også er eier....

Anonymkode: a67ef...373

• Liker 2
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er isåfall ikke lov. Folketrygdloven regulerer dette.

Anonymkode: 76b7a...461

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dessuten er det vel langtidsfraværet som er det største problemet i Norge? Og der må man grave dypere for å finne løsninger.  

Anonymkode: 83430...437

Både når det gjelder korttids- og langtidsfravær må det være et mål å finne årsaker, og gjennom det mulige remedier. Og det uten at det skal være nødvendig å ty til straffereaksjoner som rammer de som allerede er svakest.

Skrevet

Norge går med mange milliarder i underskudd i året på bare tull, hjelper fint lite med karensdager. Hvorfor i det hele tatt foreslå karensdag? Når folk arbeider hardt for lønnen sin og så bli tatt fra dem masse innen skatt, skal de da også bli fjernet sykelønn? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt om folk som like godt tar tre dager når de først tar en, siden man da har brukt opp en av fire egenmeldingsperioder i løpet av et år.

Men "er du syk en dag, mister du lønn i tre"?
Er du sikker på at du ikke har misforstått noe?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan forsikre deg om at det ikke er lov. Arbeidsgiver er pliktig til å utbetale lønn de første 16 dagene av en sykeperiode. 

Anonymkode: 6a3ab...fcf

Skrevet (endret)
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne artikkelen er konstruert for å støtte opp under ett argument, og gjør ikke noe forsøk på å skjule det. 

Logikken er enkel :

1. Da Svenskene etablerte en karensdag, og kuttet sykelønnen, ble korttidssykefraværet halvert. 

2. Halverer vi det totale sykefraværet, sparer vi 15 milliarder

3. Sammenligner vi det totale sykefraværet i Sverige og Norge, er fraværet i Norge dobbelt så høyt som i Sverige.

Her er detaljene som IKKE står i artikkelen 

1. Vi har gjort stor innsats for å kutte sykefravær generelt i samme periode. Man behandler ikke hvordan utvikling på korttidssykefraværet i Norge har utviklet seg i denne sammenhengen. 

2. Sykefraværet i Norge, er på 6,3 %, men korttidssykefraværet er på kun 0,95%. Så uansett hvordan man ellers ser det, vil innsparing ligge på maks 1,5 milliard

3. Man kan ikke sammenligne det totale sykefraværet med korttidssykefraværet. Egenmeldt fravær er incentivbasert, legemeldt fravær er en refleksjon av helsevesenet, og opplevd sosialhelse. Og ingen av de to kan styres med økonomisk straff av pasienten.

Og det er mer. Denne artikkelen er "bestilt " av arbeidsgivere som ønsker å kutte kostnadene ved sykefravær. I dette bildet har de kun fokus på det kostbildet de har i dag. Det VET vi er tåpelig. Folk KREVER lønna si. I mange andre land, er det en forståelse for å bli betalt for arbeidstid; vi har ett arbeidsliv basert på måneds og årslønn, og har liten eller ingen sosialøkonomisk handlingsrom for å tenke anderledes.

Kutter man karensdag og sykelønn, kommer neste lønnsutvikling til å være kompensasjonsforsikring, på samme måte som det nå nesten er krav om helseforsikring gjennom jobb, og flere og flere ønsker lønnsforsikring ved fremtidig arbeidsløshet, begge deler kostnader som overstiger hva man sparer. Det handler kun om å flytte kostbildet fra staten til arbeidsgiver.

Stort sett all forskning jeg har sett så langt, har vært rent statistisk knyttet til samfunnsøkonomiske faktorer. Det er ikke en god nok modell for å avdekke årsaker., og er ett farlig verktøy hvis man ikke skjønner begrensningene. Før jeg ser statistikk modeller som tar høyde for utredningstid, diagnose og behandlingstid, kommer jeg til å stille meg tvilende til økonomiske sanksjoner. 

En ting som bekymrer meg, er at jeg sliter med å finne god internasjonal sammenlignende forskning. Punktum. Jeg ser mye knyttet til totalprosentene og jeg har sett forskning som leker med andre tallmatrialer som AKU tallene, men ingen gode sammenligninger på årsak. Og det er et dårlig utgangspunkt for endring.

Endret av Druid
  • Liker 4
Skrevet
41 minutter siden, Druid said:

Denne artikkelen er konstruert for å støtte opp under ett argument, og gjør ikke noe forsøk på å skjule det. 

Logikken er enkel :

1. Da Svenskene etablerte en karensdag, og kuttet sykelønnen, ble korttidssykefraværet halvert. 

2. Halverer vi det totale sykefraværet, sparer vi 15 milliarder

3. Sammenligner vi det totale sykefraværet i Sverige og Norge, er fraværet i Norge dobbelt så høyt som i Sverige.

Her er detaljene som IKKE står i artikkelen 

1. Vi har gjort stor innsats for å kutte sykefravær generelt i samme periode. Man behandler ikke hvordan utvikling på korttidssykefraværet i Norge har utviklet seg i denne sammenhengen. 

2. Sykefraværet i Norge, er på 6,3 %, men korttidssykefraværet er på kun 0,95%. Så uansett hvordan man ellers ser det, vil innsparing ligge på maks 1,5 milliard

3. Man kan ikke sammenligne det totale sykefraværet med korttidssykefraværet. Egenmeldt fravær er incentivbasert, legemeldt fravær er en refleksjon av helsevesenet, og opplevd sosialhelse. Og ingen av de to kan styres med økonomisk straff av pasienten.

Og det er mer. Denne artikkelen er "bestilt " av arbeidsgivere som ønsker å kutte kostnadene ved sykefravær. I dette bildet har de kun fokus på det kostbildet de har i dag. Det VET vi er tåpelig. Folk KREVER lønna si. I mange andre land, er det en forståelse for å bli betalt for arbeidstid; vi har ett arbeidsliv basert på måneds og årslønn, og har liten eller ingen sosialøkonomisk handlingsrom for å tenke anderledes.

Kutter man karensdag og sykelønn, kommer neste lønnsutvikling til å være kompensasjonsforsikring, på samme måte som det nå nesten er krav om helseforsikring gjennom jobb, og flere og flere ønsker lønnsforsikring ved fremtidig arbeidsløshet, begge deler kostnader som overstiger hva man sparer. Det handler kun om å flytte kostbildet fra staten til arbeidsgiver.

Stort sett all forskning jeg har sett så langt, har vært rent statistisk knyttet til samfunnsøkonomiske faktorer. Det er ikke en god nok modell for å avdekke årsaker., og er ett farlig verktøy hvis man ikke skjønner begrensningene. Før jeg ser statistikk modeller som tar høyde for utredningstid, diagnose og behandlingstid, kommer jeg til å stille meg tvilende til økonomiske sanksjoner. 

Det er fortsatt et tankekors at det legemeldte fraværet er dobbelt så høyt i Norge sammenlignet med Sverige.

Anonymkode: 76b7a...461

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...