Gå til innhold

Verksted useriøst?


_LanciA_

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurer på om verksted snyter meg for penger?

Har en 2008 audi a4 1.9 TDI. Har vært lite galt med den før nå. Ikke har den gått langt heller. Begynte å tulle forrige uke. Da blinket gløde lampen sånn nå og da. Feilmelding viste til egr. Den ble byttet. Egr hadde lekket olje litt før selv om den ble rengjort. Bilen var tilsynelatende normal igjen. Til på mandag. Da begynte glødelampen å lys og sjekk motorlampa lyste oransje. Reiste rett på verksted igjen. De finner ikke noe feilmelding, men bilen går ujevnt på tomgang. Ingen ekstra røkt. Den har brukt ekstra olje.Litt kvittrete lyd. Da viser de at det er trykk i veivhuset. De mener det skyldes problemer med dyser. Disse skiftes. Motoren er helt lik. Nå vil de ta rens på motoren fordi de mener ventiler er nedsotet. Og neste alternativ er full overhaling av motoren. Det tror de vil hjelpe. Omfg. Jeg har jo bare brukt 13000 på ting som tydeligvis ikke var ødelagte da.

 

Aner ikke hva jeg skal gjøre?  Kan ikke holde på å bytte ut ting til de finner feilen! Da blir jeg ruinert. Hva hadde du gjort? Noen som har hatt samme problemene? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bytt verksted. Forklar alt til det nye verkstedet og din bekymring.

Anonymkode: 714f9...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, _LanciA_ skrev:

Hei,

 

Lurer på om verksted snyter meg for penger?

Har en 2008 audi a4 1.9 TDI. Har vært lite galt med den før nå. Ikke har den gått langt heller. Begynte å tulle forrige uke. Da blinket gløde lampen sånn nå og da. Feilmelding viste til egr. Den ble byttet. Egr hadde lekket olje litt før selv om den ble rengjort. Bilen var tilsynelatende normal igjen. Til på mandag. Da begynte glødelampen å lys og sjekk motorlampa lyste oransje. Reiste rett på verksted igjen. De finner ikke noe feilmelding, men bilen går ujevnt på tomgang. Ingen ekstra røkt. Den har brukt ekstra olje.Litt kvittrete lyd. Da viser de at det er trykk i veivhuset. De mener det skyldes problemer med dyser. Disse skiftes. Motoren er helt lik. Nå vil de ta rens på motoren fordi de mener ventiler er nedsotet. Og neste alternativ er full overhaling av motoren. Det tror de vil hjelpe. Omfg. Jeg har jo bare brukt 13000 på ting som tydeligvis ikke var ødelagte da.

 

Aner ikke hva jeg skal gjøre?  Kan ikke holde på å bytte ut ting til de finner feilen! Da blir jeg ruinert. Hva hadde du gjort? Noen som har hatt samme problemene? 

 

 

Er dette et merkeverksted? Hvis ikke oppsøk merkeverkstedet. Alternativt få en Naf test for å få vurdert hva som er gjort og hva som må gjøres. Men det koster deg o lag totusen lapper.

Anonymkode: 6fd78...f7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men ikke for audi. Har dessverre kun dårlig erfaring med møller bil :( Verksted sier jeg ikke kan kjøre en meter med bilen:( Egentlig skjønner jeg ikke helt det. Hvis motoren er ødelagt uansett så om den blir litt mer ødelagt betyr vel nada. 

Må høre med mannen i mårra. Satan så irriterende. Kanskje jeg kan få den på henger og på naf. Estimat på overhaling av motor 60.000🤢 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring ett eller flere merkeverksteder og forhør deg der. Du vil sannsynligvis få bedre råd der enn på KG, uten å betale en krone (utover eventuelle tellerskritt - men det er det vel ingen som har lenger).

Full skjæring av en motor betyr at motoren må byttes. Det er noe annet enn overhaling av motoren.

Anonymkode: 4561b...cc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, _LanciA_ skrev:

Ja men ikke for audi. Har dessverre kun dårlig erfaring med møller bil :( Verksted sier jeg ikke kan kjøre en meter med bilen:( Egentlig skjønner jeg ikke helt det. Hvis motoren er ødelagt uansett så om den blir litt mer ødelagt betyr vel nada. 

Må høre med mannen i mårra. Satan så irriterende. Kanskje jeg kan få den på henger og på naf. Estimat på overhaling av motor 60.000🤢 

Siden det ikke er et merkeverksted så spørs det om de har Audi sin diagnose software. Og det er den programvaren bilen din trenger nå for å få nøyaktig diagnose.

Anonymkode: c051c...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er den vanskelegare å starte enn før?

Du skreiv at det er litt unormalt høgt trykk i veivhuset og bunnpanna. Då kan det være at veivhusventilasjonen er tett. Eller så manger motoren kompresjon. Det kan være stempelringane ikkje held tett mellom stempel og sylinder.

Dette kan stemme med oljeforbruk

Oljeforbruket kan også komme frå ventilstyring, ventiltettninger og turboen.

Er det olje i slangen inn til intercooleren og i intercooleren?

Ta ein kompresjonstest / sylinderlekasjetest.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎12‎.‎2017 den 19.48, Dodge skrev:

Du skreiv at det er litt unormalt høgt trykk i veivhuset og bunnpanna. Då kan det være at veivhusventilasjonen er tett. Eller så manger motoren kompresjon. Det kan være stempelringane ikkje held tett mellom stempel og sylinder.

Dette kan stemme med oljeforbruk

Jeg tenker også tett veivhusventilasjon, eventuelt en sliten turbo.. Hva du enn gjør TS, ikke bruk 60k på overhaling. Det er garantert en "lettvint" løsning på problemet da 1.9TDIen til VAG er en ganske solid motor som lett tåler 500 000km før den evt trenger overhaling.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2017 den 0.17, Aule skrev:

Jeg tenker også tett veivhusventilasjon, eventuelt en sliten turbo.. Hva du enn gjør TS, ikke bruk 60k på overhaling. Det er garantert en "lettvint" løsning på problemet da 1.9TDIen til VAG er en ganske solid motor som lett tåler 500 000km før den evt trenger overhaling.  

Takk for alle tips :) Det ble gjort en kompresjonstest på motoren. Ingen feil funnet. De programerte egr på nytt. Kjørt rens på motoren. Ingen diesel i oljen. De var redde for røket topp. Ingenting som tyder på noe motor turbo problemer. Ikke noe økt utslipp eller eksos. Og bilen bruker ikke nesten ikke kjøleveske. Bilen var helt fin når de testkjørte den. Audi mente litt trykk i veivhuset på motoren er helt normalt. Mannen hentet bilen på verksted. Kjørte to runder. Stoppet på rema100 og handlet. Startet opp igjen. Motorlampa lyser igjen og glødelampa blinker. De skal sjekke veivhusventilasjons tingen. Har også sett flere som har hatt dette som har byttet mass air flow sensor eller bremselysfeil. 

Bilen er ikke vanskelig å starte. Eneste er når den går i nødmodus at den sviver litt ujevnt. Begynner å bli lei nå. Testet med audi diagnose. Ingen feilmeldinger annet enn det som har vært med egr. De begynner å lure på om det er noe elektronikk som tuller. Leverte bilen tilbake til verksted på fredag og fikk låne leiebil. Glemte førerkorte og jakken i stresset. Tok reservenøkkelen og skulle hente det. Da virket den plutselig ikke. Selv om jeg skiftet batteri på den:(

Men lettet over at alt ser ut til at motoren er ok. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville levert til merkeverksted jeg.. Et ikke-merkeverksted klarte ikke engang å bytte filter på bilen min uten å knekke festene..

Anonymkode: 18ff8...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...