Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp kjøpt ny oppført borettslagleilighet og flyttet inn 1 desember, til å begynne med så virket den kjempefin og jeg er i utgangspunktet veldig forelsket i leiligheta mi. Problemet er at jeg i ettertid har funnet ut av flere mangler som jeg ikke tenkte over, ikke fant ut av å spørre om og megler nevnte overhodet ikke, f.eks at det ikke er en rømningsvei, så leiligheten er ei dødsfelle hvis det skjer noe. 

Spørsmålene mitt er:  Rømningsvei er påbudt nå, er det ikke? Og da kan det være lovstridig og selge leilighet uten det pr 2017?

Kan det være grunn nok til å heve kjøpet siden det blir mer enn 6% av kjøpesummen å rette opp det? 

Så vidt jeg forstod på megler så ville ikke kommunen at fasaden skulle forandres på da bygningen ble omgjort til boligformål, men da burde kanskje ikke kommunen ha tillatt utbyggerne ha laget leilighet akkurat i denne delen av bygget.

Det er med stor sorg jeg skriver dette. 

Anonymkode: 19b6a...586

Skrevet

Hvis det ikke var tegnet inn rømningsvei ville bygget ikke blitt godkjent for utbygging, eller fått ferdigattest fra kommunen, så her tror jeg du roter litt. Så lenge du har vindu som er stort nok til å gå ut gjennom i tillegg til inngangadør (stue, kjøkken, soveromsvindu f.eks) så er rømningeveien ivaretatt. Du trenger ikke en annen dør i leiligheten som går ut.

Anonymkode: ef8f0...328

• Liker 18
Skrevet

Sier som han over så lenge kommunen har godkjent bygget er det nok en rømningsvei.  Har du ingen vinduer som er større enn  0,5 x 1.0 m og som kan åpnes? 

Hvis det ikke er godkjent rømningsvei ville jeg tatt kontakt med kommunen aller først.

Skrevet

Siden det er nybygg skal det være godkjent. 
Men du kan sjekke med kommune om bygget har fått ferdigattest, og om du er usikker på om brannsikkerheten faktisk er ivaretatt kan du ta kontakt med brannvesen for inspeksjon. 

Anonymkode: 3f5a4...7ae

Skrevet

Hvis det mot formodning er en nybygd leilighet som ikke tilfredsstiller myndighetenes krav kan du vel be om utbedring?

Anonymkode: 715ea...f79

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har nettopp kjøpt ny oppført borettslagleilighet og flyttet inn 1 desember, til å begynne med så virket den kjempefin og jeg er i utgangspunktet veldig forelsket i leiligheta mi. Problemet er at jeg i ettertid har funnet ut av flere mangler som jeg ikke tenkte over, ikke fant ut av å spørre om og megler nevnte overhodet ikke, f.eks at det ikke er en rømningsvei, så leiligheten er ei dødsfelle hvis det skjer noe. 

Spørsmålene mitt er:  Rømningsvei er påbudt nå, er det ikke? Og da kan det være lovstridig og selge leilighet uten det pr 2017?

Kan det være grunn nok til å heve kjøpet siden det blir mer enn 6% av kjøpesummen å rette opp det? 

Så vidt jeg forstod på megler så ville ikke kommunen at fasaden skulle forandres på da bygningen ble omgjort til boligformål, men da burde kanskje ikke kommunen ha tillatt utbyggerne ha laget leilighet akkurat i denne delen av bygget.

Det er med stor sorg jeg skriver dette. 

Dette høres da ikke greit ut? 

Å få heve et boligkjøp er omfattende og krever mye arbeid og også ofte et stort økonomisk tap. Her må du skaffe deg en advokat for å få oversikt over muligheter, lover og regler og om leiligheten er ulovlig bygget. 

Anonymkode: 52139...8e3

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet
På 7.12.2017 den 17.32, AnonymBruker skrev:

Dette høres da ikke greit ut? 

Å få heve et boligkjøp er omfattende og krever mye arbeid og også ofte et stort økonomisk tap. Her må du skaffe deg en advokat for å få oversikt over muligheter, lover og regler og om leiligheten er ulovlig bygget. 

Anonymkode: 52139...8e3

Den er ulovlig bygget, kjelleren som er koblet på leiligheten min står ikke i tegningene godkjent av kommunen (ingen rømningsmuligheter i kjelleren og det står et ventilasjonsaggregat ubeskyttet midt i rommet. Det var heller ingen på befaring her før ferdigattesten ble gitt. Det går på byggherres ansvarsrett.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den er ulovlig bygget, kjelleren som er koblet på leiligheten min står ikke i tegningene godkjent av kommunen (ingen rømningsmuligheter i kjelleren og det står et ventilasjonsaggregat ubeskyttet midt i rommet. Det var heller ingen på befaring her før ferdigattesten ble gitt. Det går på byggherres ansvarsrett.

Jeg bor i ett nytt borettslag. Ingen rømningsvei i kjelleren her heller foruten om trapp dom går opp til døra og heis. Har heller ikke noe egen rømningsvei fra mi leilighet heller

Anonymkode: 38d4b...e3c

Skrevet

Hvis du har vært så dum og kjøpt en leilighet i et bygg som er ulovlig bygd og ikke godkjent, da synes jeg jammen meg at du kan skylde deg selv for å ikke ha gjort nok research altså. Tviler dessuten sterkt på at du får hevet kjøpet uansett.

Anonymkode: da62a...37d

• Liker 3
Skrevet

Hvis det ikke er boligareal i kjelleren, trenger det ikke være rømmingsvei, vel?

Ellers skal det ikke kunne utstedes ferdigattest uten befaring. Er det ikke utstedt brukstillatelse heller?

• Liker 3
Skrevet

Først bør du avklare om det faktisk er en mangel. Det høres merkelig ut at du ikke har godkjent rømningsvei, kan du få en fagperson til å se på saken og uttale seg om dette?

Og 6% av kjøpesummen holder i mange tilfeller til å fikse rømningsvei. Uansett; skaff deg et tilbud på utbedring slik at du vet hvor mye det utgjør.

Jeg ville uansett holdt tilbake kjøpesummen (eller så mye av den som utbedringen koster) til feilen er utbedret.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er i kjelleren?

Har du vært i kontakt med kommunen siden du vet de ikke har kjeller på sine tegninger?

Hvordan etasje bor du i?

Har du åpningsvinduer? Balkongdør? Ytterdør ut til det fri?

Anonymkode: 77606...9b2

Skrevet

At det ikke er rømningsvei i kjelleren betyr bare at ingen av rommene der kan godkjennes som soverom.

Anonymkode: 81938...efb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...