Gjest Jente23 Skrevet 31. januar 2005 #1 Skrevet 31. januar 2005 Har veldig tørr hodebunn nå om vinteren. Er nesten vondt å børste/ vaske håret og det kommer hvite prikker som nesten ligner på flass. Ekkelt... Har dere noen gode tips til shampo/balsam som er skånsom mot hodebunnen?
Gjest gjest1 Skrevet 31. januar 2005 #2 Skrevet 31. januar 2005 Ja..dette har jeg prøvd å finne svar på i mange år. Har prøvd shampoer mot tørr hodebunn fra Kerastase, Loreal, kms etc etc...men ingen av dem var så veldig gode. Det eneste som hjelper meg er å bruke Fungural en gang i blant. Den får du på apoteket.
Gjest Daniella_ Skrevet 31. januar 2005 #3 Skrevet 31. januar 2005 Det er dessverre få ting som fungerer så veldig godt på dette. Jeg har testet Fungoral, Stieprox og Selukos. Den siste er jeg mest fornøyd med. Den demper i hvertfall utbruddet. Men helt borte blir det ikke. Det er veldig individuelt hva som funker på hvem. Du kan jo prøve deg frem å begynne med f.eks fungoral.
Gjest Gjesta Skrevet 31. januar 2005 #4 Skrevet 31. januar 2005 Hvis hodebunnen "bare" er tørr, har Vichy en mild og bra shampo mot dette.
Gjest Gjesta Skrevet 31. januar 2005 #5 Skrevet 31. januar 2005 Jeg synes Kerastase Dermocalm er kjempegod mot tørr hodebunn!! (Veldig god mot håret også) De gangene jeg bruker andre shampooer bruker jeg fungoral i hodebunnen.
Gjest Jente 23 Skrevet 31. januar 2005 #6 Skrevet 31. januar 2005 Hva er Fungoral? Har aldri hørt om dette før... Er det shampoo, krem, salve? Får jeg den kun på apotek? Cirka pris? Tusen takk for tips alle sammen! Skal prøve det dere har anbefalt. Håper det ordner seg. Er utrolig ubehagelig med så tørr hodebunn!
Eføy Skrevet 31. januar 2005 #7 Skrevet 31. januar 2005 Fungoral er en shampo du får kjøpt på apoteket. Jeg bruker Selukos, den fås og kjøpt på apoteket. Tror den kostet mellom 50-60 kr. Vil tro Fungoral koster nogenlunde det samme?
Saeria Skrevet 31. januar 2005 #8 Skrevet 31. januar 2005 Ja, fungoral og selukos koster vel omtrent det samme. Selukos funker gjerne fint hos dem som ikke får resultater med bruk av fungoral. Og siden vi snakker om disse shampoene, så er ikke de beregnet på tørr hodebunn, men seboreisk eksem, som ligner utrolig på tørr hodebunn. Derfor er det ikke rart om vanlige flass/tørr hodebunnsshampoer ikke virker, der hvor fungoral eller selukos fungerer. Og til trådstarter vil jeg si: Seboreisk eksem er faktisk ganske vanlig i Norge. Det anslås at ca 5% av befokningen har den. De fleste vet det ikke, fordi de tror det er tørr hodebunn. Seboreisk eksem kan klø, klør sjelden hos meg, og under utbrudd er det ofte fukt under den tørre hodebunnen. Den tørre huden kan også oppleves mer seig. Det er oftest verre om vinteren enn om sommeren. Mer info kan du finne her og her. Høres det kjent ut, kan en tur på apoteket være lurt.
Gjest Jente 23 Skrevet 31. januar 2005 #9 Skrevet 31. januar 2005 Tusen takk for bra informasjon, Saeria! Har ikke tenkt på at det kan være noe annet enn vanlig tørr hodebunn. Har ikke hørt om seboreisk eksem før... Men det kan høres ut som det er noe sånt jeg er plaget med. Kjente meg igjen på mye av det som stod der. Takk takk! Får nok tusle meg til apoteket ja... :-)
Saeria Skrevet 31. januar 2005 #10 Skrevet 31. januar 2005 Bare hyggelig å være til hjelp. Selv gikk jeg i mange år og var frustrert fordi ingenting hjalp for det jeg trodde var tørr hodebunn. Slumpet tilfeldigvis over info om eksemet på internett. Da gikk jeg til legen. Han henviste meg til en hudlege, siden fungoral ikke virket på meg, og der fikk jeg bekreftet at jeg hadde eksem. Ønsker deg lykke til, og håper virkelig at en av shampoene på apoteket kan hjelpe deg til å få en ok hodebunn igjen.
Gjest Frk Doodad(ikke logget på Skrevet 31. januar 2005 #11 Skrevet 31. januar 2005 Jeg har brukt Wella SP sampo for sensitiv hodebunn og den har hjulpet meg mot tørr og irritert hodebunn
Gjest Daniella_ Skrevet 31. januar 2005 #12 Skrevet 31. januar 2005 Lurer på...det er jo faktisk ganske mange som har dette type eksemet. Tror dere det kommer av hårfarging etc? :-? Eller er det noe som bare oppstår av seg selv?
Gjest Gjesta Skrevet 31. januar 2005 #13 Skrevet 31. januar 2005 Det sies at seborreisk eksem er forårsaket av en sopp alle har i hodebunnen, men som enkelte er mer følsomme overfor enn andre. Jeg trodde flest gutter hadde det, og de er ikke (hittil, i hvertfall) de flittigste til å farge hår.
Væren Skrevet 31. januar 2005 #14 Skrevet 31. januar 2005 Volare sin shampo av dødehavsserien er kjempeeffektiv mot tørr hodebunn og flass. Vår eldste sønn hadde veldig mye flass for noen år siden, men det ble det slutt på etter bare halvannen uke og noen hårvasker med denne shampoen.
Saeria Skrevet 31. januar 2005 #15 Skrevet 31. januar 2005 Det sies at seborreisk eksem er forårsaket av en sopp alle har i hodebunnen' date=' men som enkelte er mer følsomme overfor enn andre. Jeg trodde flest gutter hadde det, og de er ikke (hittil, i hvertfall) de flittigste til å farge hår.[/quote'] I tillegg så er det funnet en sammenheng mellom å ha eksemet i voksen alder, og det å ha barneskurv (infantilt sebore) som spedbarn. Min mor sa at jeg hadde det til etter 3. klasse, noe som er uvanlig lenge. Klimaet her i nord har noen forskere også pekt på som en faktor mtp. at mange her i nord får eksemet. Det er visst ikke så vanlig i varmere strøk, hvor klimaet er mer stabilt.
Gjest Xavia Skrevet 31. januar 2005 #16 Skrevet 31. januar 2005 Jeg synes Kerastase Dermocalm er kjempegod mot tørr hodebunn!! (Veldig god mot håret også) Jeg synes nesten jeg ble verre av den jeg!
Gjest Anonymous Skrevet 31. januar 2005 #17 Skrevet 31. januar 2005 Til vanlig tørr hodebunn/flass anbefaler jeg Biojoba fra Joico. Veldig fornøyd med den!
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #18 Skrevet 13. november 2007 Har prøvd mange typer shampoo. Bruker nå Selukos 1 gang i uken og Head and Shoulders ellers. Funker for meg. Har prøvd dette i 2-3 år nå, bra på sommeren , veldig plaget på vinteren. Med disse shampooene holder jeg d i sjakk og er ikke særlig plaget av d.
wondergirl Skrevet 14. november 2007 #19 Skrevet 14. november 2007 En shampo som heter Phyto som i hvertfall fås på Esthetique på Steen og Strøm funker bra på meg. Man kan også kjøpe en tube med noe som man kan gni inn i hodebunnen etter at man har dusjet for å "roe" hodebunnen. Ellers var jeg også fornøyd med Kerastase Dermocalm.
Gjest Gjest__tulla__* Skrevet 14. november 2007 #20 Skrevet 14. november 2007 Jeg sliter også med tørr hodebunn. Det rådet jeg har fått fra flere frisører, er for det første å ikke vaske håret hver dag, men så sjeldent som hver 3. dag. I tillegg har jeg blitt anbefalt Redken Extreme shampo og balsam.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå