Gjest gjest1 Skrevet 31. januar 2005 #1 Skrevet 31. januar 2005 Når er det best å dra til Svalbard? Vinter eller vår? Sommer eller høst? Beste måned?
Elze Skrevet 31. januar 2005 #2 Skrevet 31. januar 2005 Senvinter er klart best- rundt påsketider er ypperlig. Fra sen februar til mai. Landskapet der er utrolig vakkert når det er snedekt, og snøen gjør det også lettere å komme seg rundt på aktiviteter. Snøscooter, hundeslede mm. gjør deg mye mer mobil enn vandring til fots. Det er jo ingen veien utenom bosettingene. Sjekk her, under årstider, der kommer det godt frem hva som er fordelene og ulempene ved de ulike sesongene: http://www.svalbard.net/
Olifant Skrevet 31. januar 2005 #3 Skrevet 31. januar 2005 Jeg var der sent i mars i fjor og det var helt fantastisk. Fortsatt skikkelig vinter, men solen var innom og sa hei en liten stund hver dag.
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2005 #4 Skrevet 2. februar 2005 Hm... senvinteren tror jeg ikke jeg rekker. Har dere hørt noe hvordan det er der på høsten/tidlig vinter, fx rundt september/oktober?
Elze Skrevet 3. februar 2005 #5 Skrevet 3. februar 2005 Jeg ville ventet til neste år hvis jeg var deg. I slutten av oktober er det helt mørkt der. Har bare vært der på senvinteren selv, så jeg kan selvsagt ikke uttale meg om de andre årstidene. Jeg var der i månedsskiftet mars-april og det var helt fantastisk. Kan ikke tenke meg at det er like fint noen annen tid på året. De fastboende sier også at dette er den klart beste tiden, og de får ofte besøk av venner og slektninger fra fastlandet i påsken, som er høysesong til de grader at bonusbilletter på SAS er bortbestilt nesten et år i forveien til påsken. Men - på Svalbard.net som jeg linket til over, står det altså følgende, og det ser jo fint ut uansett (er selvsagt reklame). "Perioden for mørketid og midnattssol varierer i forhold til breddegradene, og Longyearbyen har midnattssol fra 19. april til 23. august. I perioden 28. oktober til 14. februar kommer solen ikke over horisonten i Longyearbyen. Polarnatten, da solen er mer enn 6 grader under horisonten, varer fra 14. november til 29. januar. Høst (september – oktober) Landskapet tar høstdrakten på og de oransje fargene kryper over daler og fjell, mens jordsmonnet langsomt fryser til igjen. Temperaturen synker ned mot 0 grader, gradvis blir dagene kortere og en vakker morgen våkner man med at snøen har lagt det første ”melisdrysset” over fjelltoppene. En fottur på denne tiden av året gir varig inntrykk. Frossen mark er lett å gå på, luften er krystallklar og en rød-oransje kveldssol setter prikken over i’en. Vinter og mørketid (november – februar) I slutten av oktober kaster solen sine siste stråler over landskapet dette året og Svalbard går inn i mørketiden. I over to måneder, fra slutten av november til begynnelsen av februar, er det mørkt som natten hele døgnet. På dager med godt vær, fullmåne, stjernehimmel og dansende nordlys, vil man likevel kunne oppleve det nydelige blålyset som karakteriserer polarnatten. Så kommer februar, kanskje den vakreste tiden av året. Vinternatten viker og dagen stiger frem, lengre og lengre for hvert døgn som går. På skyfrie dager blir himmelens mange blåfarger blandet med rosaskjær - og så en dag har de første rosa solstrålene nådd fjelltoppene. Derfra kryper sola varsomt ned i dalene og lyset er tilbake. Opplev den lune og intime atmosfæren på denne tiden av året. "
Gjest gjest1 Skrevet 3. februar 2005 #6 Skrevet 3. februar 2005 Ja, jeg så den linken sist. Men som du sier: en reiselivsside vil alltid vise at du kan dra dit hele året. Det optimale hadde vært det beste når man først drar. Å vente til neste år er ikke et alternativ, da hovedgrunnen til å dra dit er å besøke ei venninne som har et års vikariat der oppe. Jeg får vurdere litt hva jeg skal gjøre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå